Russische Lada trekt zich terug uit West-Europa
Strengere emissienormen nadelig voor Lada.
Het Russische Lada trekt zich terug van de West-Europese markt, zo heeft het persagentschap Sputnik gemeld. De auto’s voldoen geenszins aan de strenger wordende milieueisen. Producent Lada, grotendeels eigendom van Renault en Nissan, richt zich daarom op de thuismarkt en op buurlanden als Kazachstan, Wit-Rusland en Oekraïne en naar vrienden uit het verleden, zoals Cuba. In die markten zijn de milieuvoorschriften nog wat minder stringent. Overigens werden de auto’s officieel alleen nog in Duitsland en Oostenrijk verkocht, al kon je ze ook in bijvoorbeeld België wel aanschaffen.
Geen Russische auto’s meer
Wat betreft ons land betekent dit besluit dat voor het eerst sinds 1953 definitief geen Russische auto’s meer te koop zullen zijn. In dat jaar begon in ons land de verkoop van de Moskvitch 400, de Russische variant van de vooroorlogse Opel Kadett. Op de Auto RAI van 1954 konden naast de Moskvitch ook de Pobjeba en de ZIM aan het Nederlandse publiek worden getoond.
LEES OOK: Zoveel Lada’s rijden er nog in Nederland
Van de Pobjeba zijn er drie stuks daadwerkelijk ingevoerd. Van de ZIM zijn er twee naar Nederland gekomen. Van de Moskvitch werden tot 1958 zo’n 150 stuks verkocht. In dat jaar begon in België de assemblage van de Moskvitch en de Volga. Die Moskvitch wordt verkocht als Scaldia.
Er worden nog wat modellen toegevoegd, tot in 1971 de merknaam Lada wordt ingevoerd. Die auto’s rollen uit een fabriek in Togliatti aan de Wolga, gebouwd met behulp van geld van de Italiaanse regering en Fiat. Destijds was dat een zeer modern en groot fabriekscomplex, waar in 1976 circa 660.000 auto’s werden gebouwd, door AutoVAZ.
Lada 2101
De verkoop van de Lada 2101, waarvan ook een stationcar bestaat, verloopt nog aardig succesvol ook. De auto was overigens gebaseerd op de Fiat 124. Nieuwe modellen volgen gestaag, Lada moderniseert en komt in 1986 zelfs met de voorwielaangedreven Samara op de markt. In dat jaar registreert Lada maar liefst 13.000 verkochte auto’s, een absoluut record.
Daarna gaat het steeds verder bergafwaarts, al probeert Lada het wel met nieuwe modellen. In 1991 zijn nog om en nabij de 3.000 Lada’s verkocht, in 1995 nog iets meer dan 1.000. De kwaliteit van de producten is onvoldoende betrouwbaar, de daling is niet te stuiten.
In 1998 en 1999 valt de verkoop helemaal stil. Pogingen om in de jaren daarna de import weer van de grond te tillen zijn mislukt: sinds 2011 worden welbeschouwd alleen nog onderdelen verkocht, een poging om de import in 2014 nieuw leven in te blazen liep stuk op een veto van de fabrikant.
LEES OOK: Infiniti vertrekt uit Europa
Nieuw leven
In eigen land is Lada na de val van het IJzeren Gordijn wel aan een nieuw leven begonnen. Met partner General Motors, sinds 2002, werd al een nieuwe Niva ontwikkeld die echter nooit voor de export beschikbaar kwam. Sinds 2014 heeft Renault-Nissan een meerderheidsaandeel.
Dat heeft geleid tot een vernieuwing van het productengamma, uitgebracht onder het label Lada met namen als XRAY, Vesta en Vesta Cross. Daarnaast worden in de Russische fabrieken ook auto’s van Nissan en Renault voor de Russische markt gebouwd.
In zekere zin gaat het overigens best goed met Lada: op de thuismarkt Rusland zijn vorig jaar 360.000 Lada’s verkocht, 20 procent méér dan in 2017. Goed voor een nummer-één-positie op de Russische automarkt.
Avtovaz
Lada is eigendom van het Russische Avtovaz. Laatstgenoemde is voor een groot deel weer in handen van Renault en Nissan. Lada is op dit moment nog actief in een aantal West-Europese landen, onder meer in Duitsland. Die verkoopactiviteiten in de resterende verkooplanden in West-Europa worden gestaakt.
Nederland
Lada heeft in Nederland al jaren geen importeur meer. Toch kon je een nieuwe Lada importeren via Duitsland. Maar dan betaalde je wel de hoofdprijs, want op een nieuwe Lada Niva – ter waarde van 11.900 euro – betaalde je in Nederland een BPM-boete van 37.101 euro. Dan werd zo’n Niva plotseling wel erg prijzig.