Komst Hyundai Kona N naar Nederland nog onzeker
280 pk sterke performance SUV
De nieuwe Hyundai Kona N is na de Hyundai i20 N, de i30 N en de i30 Fastback N het vierde high-performance model van Hyundai voor de Europese liefhebbers van sportauto’s. Het is helaas nog niet bekend of de KONA N in Nederland gevoerd gaat worden, maar anders kun je deze 280 pk sterke performance SUV altijd nog via de grijze import naar Nederland halen.
280 pk sterk
De nieuwe Hyundai Kona N wordt aangedreven door een 280 pk sterke viercilinder 2,0-liter turbobenzinemotor die is gekoppeld aan een 8-traps N DCT-transmissie met dubbele koppeling. Deze aandrijflijn kennen we al uit de i30 N. De N-uitmonstering is direct te herkennen aan zijn sportievere design, de drie luchtroosters boven de grille, de 19-inch lichtmetalen wielen, rode accenten en de speciale sportstoelen. Een N-logo op de bovenste grille maakt de sportieve look compleet.
Electronic Limited Slip Differential
Voor het betere bochtenwerk is de Kona N uitgerust met een Electronic Limited Slip Differential (e-LSD). Indien nodig wordt het binnenste wiel afgeremd, waardoor onderstuur wordt tegengegaan en de Kona N scherper instuurt. Je kunt dankzij het e-LSD-systeem ook eerder op het gas in bochten. Electronic Stability Control (ESC) zorgt voor stabiliteit in bochten, maar is naar wens ook volledig uit te schakelen.
Veiligheid
De Hyundai Kona N heeft meer veiligheidssystemen, zoals actieve rijstrookassistentie (LKA), autonome rijstrookassistentie (LFA), noodremassistent (FCA) met voetganger- en fietserherkenning en voor kruisend verkeer, vermoeidheidsherkenning (DAW), grootlichtassistent (HBA) en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA).
N Grin Control System
Met het N Grin Control System kan de bestuurder de instellingen van zijn Kona N aanpassen aan zijn smaak en stemming. Er zijn vijf rijmodi: Normal, Eco, Sport, N en N Custom. Daarmee zijn de instellingen van de motor, de besturing, de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) én het geluid van de uitlaat aan te passen aan de wensen van de bestuurder en aan de rijomstandigheden.