RAI Vereniging: ‘Kilometerprijs enige oplossing voor klimaatdoelstelling’
Onderzoek naar verlaging van de CO2-uitstoot
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald als het huidige autobelastingstelsel niet op de schop gaat. Dat stelt RAI Vereniging op basis van een onderzoek in samenwerking met adviesbureau Revnext. Een systeem van eerlijk betalen naar gebruik is volgens de onderzoekers de beste maatregel.
Betalen naar gebruik
De kilometerheffing moet ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot daalt en de belastinginkomsten op peil blijven. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is er geen andere oplossing mogelijk om de klimaatdoelstelling te behalen. Het eerlijk betalen naar gebruik van de auto moet volgens hem zo snel mogelijk ingevoerd worden.
In het kader van het aanstaande klimaatakkoord van het kabinet moeten personenauto’s in 2030 zo’n 4 miljoen ton minder CO2 uitstoten (13,2 miljoen ton ten opzichte van 17,2 miljoen ton). Om deze doelstelling te halen, zet het kabinet vol in op de elektrificatie van personenauto’s. Adviesbureau Revnext heeft in samenwerking met RAI Vereniging onderzocht welk fiscaal beleid het meest effectief is om deze doelstelling te halen.
Lagere CO2-uitstoot bij variabele kilometerprijs
Als het fiscale stimuleringsbeleid van elektrische auto’s de komende jaren wordt doorgezet, wordt de CO2-doelstelling van 13,2 miljoen ton niet gehaald, concludeert Revnext. De enige oplossing is dat het huidige autobelastingstelsel van BPM en MRB op de schop gaat en plaats maakt voor een kilometerprijs. Het grootste reductie-effect (-5 miljoen ton) wordt bereikt bij een kilometerprijs waarvan de hoogte afhankelijk is van de CO2-uitstoot van een auto.
LEES OOK: Top 10 automerken met hoogste CO2-uitstoot in Europa
Behoud inkomsten autobelastingen
Uit het onderzoek blijkt niet alleen dat bij deze variabele kilometerprijs de CO2-doelstelling wél wordt gehaald, maar dat ook de belastinginkomsten voor de schatkist het minst terugvallen. Als de overheid de bestaande autobelastingen niet omgooit, verliest de schatkist tot 2030 zo’n 10,7 miljard euro aan inkomsten (exclusief accijnsderving). Dit komt door het wegvallen van de inkomsten uit MRB en BPM op benzine- en dieselauto’s als gevolg van de toenemende verkoop van elektrische auto’s.
Bij invoering van een kilometerprijs met variabele heffing, is de derving ‘slechts’ 2,8 miljard euro. Volgens Van Eijck draait de automobilist straks op voor de subsidies van elektrische auto’s, doordat de MRB en BPM op benzine en diesel fors worden verhoogd. “Onaanvaardbaar”, stelt Van Eijck. “Betalen naar gebruik is eerlijker en levert een veel groter maatschappelijk voordeel op.”
Minder verkeer
Tot slot komt uit het onderzoek naar voren dat automobilisten bij een variabele kilometerprijs bewuster zullen nadenken over het autogebruik. Daarmee wordt de CO2-reductie niet alleen bereikt door de verkoop van nieuwe elektrische auto’s, maar door gedragsverandering van alle autobezitters. Dit zou in 2030 kunnen leiden tot 11 procent minder verkeer op de wegen en dus minder files.
Volgens Van Eijck kan niemand om ‘betalen naar gebruik’ heen. “Iedereen die blijft vasthouden aan het huidige belastingsysteem om de CO2-doelstellingen te halen en de eenzijdige focus op meer asfalt tegen de files, staat met de rug naar de toekomst. Het is nu de tijd om door te pakken en lef te tonen.”
LEES OOK: Waarom auto’s tóch duurder worden door nieuwe verbruiksmeting