Kia Sportage – Rijtest
Weet hij weer te verrassen?
De vierde generatie van de Kia Sportage heeft de showrooms bereikt. De eerste kwam in 1993 uit, toen Kia nog een zelfstandige autofabrikant was. Anno 2016 is de producent onderdeel van het Hyundai-concern. De nieuwste generatie deelt veel onderdelen met de Hyundai Tucson, die ook in Nederland als concurrent geldt.
Wat onweerlegbaar een feit is: de Sportage is een auto die per nieuwe generatie met sprongen vooruit gaat. We waren dan ook razend benieuwd naar de nieuwste versie. Weet hij weer te verrassen, heeft hij een eigen karakter?
[parallex-2]
De Kia Sportage oogt vooral heel fors en stoer. Je zou bijna vergeten dat Kia een nog grotere SUV heeft, de Sorento. Dat uiterlijk vertoon dankt de Sportage voor een deel aan zijn flinke spoorbreedte, dat in de meeste gevallen 100 mm groter is dan zijn concurrenten. Kia’s kenmerkende Tiger Nose-grille en de grote mistlampen met vier led-units onderaan de bumper dragen bij aan het gespierde uiterlijk. En daarmee voor een herkenbare uitstraling.
[gallerij-3]
Kia Sportage interieur
De voordelen van het grote exterieur merk je natuurlijk ook binnenin. De beenruimte voorin en achterin nam respectievelijk toe met 19 en 7 mm ten opzichte van de vorige Sportage. Verder is de bagageruimte qua inhoud toegenomen van 465 liter naar 503 liter. Binnenin is het sowieso beter toeven dankzij de nieuwe voorstoelen, die zijn van frame tot vulling helemaal opnieuw ontworpen voor meer comfort. De rest van het interieur is –fraai- afgewerkt met zachte materialen en chromen accenten, wat zorgt voor een gevoel van luxe. Het dashboard is strak ontworpen en lekker overzichtelijk. Het stuur ligt ook nog eens prima in de hand en ziet er tof uit, dat is mooi meegenomen. Dat stuurgedrag verdient lof: niet te licht, meer gevoel dan voorheen en vooral lekker direct. Een geinige gadget is de het draadloze oplaadsysteem voor telefoons onder de middenconsole.
[gallerij-2]
Wegligging
Kia is niet lui geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe Sportage. De ophanging is volledig herzien om de auto stabieler te maken en oneffenheden in het wegdek beter te absorberen. Er zijn diverse motorvarianten beschikbaar, maar wat in alle gevallen opvalt is het gretige rijkarakter. Neem de 1,6-liter GDi benzinemotor: niks mis mee, kan in alle opzichten mee met het verkeer.
Helemaal nieuw voor de Sportage is de 1.6 T-GDi turbobenzinemotor met 130 kW (177 pk), die de 2,0-liter uit de vorige generatie vervangt. Deze is naar keuze leverbaar met handbediende zesversnellingsbak of zeventraps automaat. Een kwieke motor, die zonder veel lawaai te maken uitstekend presteert. En een toppertje in zijn soort: het trekgewicht van deze motor is maar liefst 1.900 kg.
[parallex-1]
De handgeschakelde 1.6 GDi met 97 kW (132 pk) is de basismotor. Voor dieselaars biedt Kia ook nog een handgeschakelde, voorwielaangedreven 1.7 CRDi met 85 kW (115 pk). De sterkste diesel is een 2.0 CRDi met 136 kW (185 pk), gekoppeld aan een zestraps automaat met vierwielaandrijving. Toepassing van de nieuwste technieken zorgt zowel voor een mooi koppel als voor een lager verbruik dan de vorige generatie kende. Over technieken gesproken: de Sportage is leverbaar met 4WD aandrijving.
[gallerij-1]
Prijs Kia Sportage
Dankzij het grote uiterlijk en de rijke uitrusting vergeet je haast dat je in een C-segment SUV rijdt. Een verrassing is dan ook het prijskaartje. De prijzen beginnen bij 25.995 euro. Er valt vervolgens heel wat te kiezen, de duurste variant kost bijna 60.000 euro en daartussen zitten heel wat mogelijkheden. De komende tijd is er een rijk uitgerust First Edition voor 29.495 euro; die is voorzien van bijzonderheden als parkeersensoren achter, digitale radio, automatische airco en 17 inch wielen. Ook vermeldenswaardig: de Kia Sportage is leverbaar in maar liefst twaalf kleuren.
Ook interessant: Kia Telluride vermindert stress met lichttherapie