Welke KIA Picanto is de beste? Gloednieuw versus gebruikt! – REVIEW
OUD en NIEUW: ga je voor gebruikt of kies je voor nieuw?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Kia doet er alles aan om de Picanto te behouden, want de behoefte voor een A-segment auto blijft bestaan. De sterk vernieuwde Picanto gooit er een fris design en rijke uitrusting tegenaan, maar moet het wel met minder vermogen doen. We maken er een interessante vergelijking van: moet je een nieuwe Picanto bestellen? Of kan je beter gaan voor een gebruikte met extra pittige motor? Ook interessant: wat is er in die jaren allemaal aangepast aan de Picanto?
Design vernieuwde Kia Picanto
De vernieuwde Picanto heeft een compleet opnieuw ontworpen front met nieuwe bumpers, de kenmerkende ‘tiger nose’-grille, scherp getekende voorschermen en een nieuwe motorkap. Ook de nieuwe lichtunits vallen natuurlijk op. Ook de vernieuwde achterlichten en nieuw getekende achterbumper maken het verschil. De krachtige, brede lichtband maakt de auto optisch breder. De GT-Line maakt indruk met zijn sportieve designaccenten, een extra grote ‘tiger nose’-grille, speciale 16-inch diamantgeslepen velgen en een sportieve GT-Line achterdiffusor. Er staat zeker wat.
Interieur nieuwe Kia Picanto
In het interieur bespeuren we nieuwe, duurzame interieurmaterialen, een digitaal instrumentenpaneel en een 8-inch touchscreen met navigatie en bluetooth multiconnectiviteit waarmee tegelijkertijd twee mobiele apparaten kunnen worden gekoppeld. Het multimediasysteem is standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto. Met de nieuwe OTA-functionaliteit wordt het navigatie- en infotainmentsysteem doorlopend voorzien van updates.
Verschil in specificaties
In deze vergelijking zetten we een Kia Picanto uit 2018 met de geliefde 1.0 T-GDi turbobenzinemotor met 74 kW (100 pk) en 171 Nm naast de nieuwe Picanto. We zetten de specificaties even voor jou op een rij.
Kia Picanto 1.0 DPI (2024)
- 3-in-lijn benzinemotor
- 998 cc
- Vermogen: 46 kW (63 pk)
- Koppel: 93 Nm
- Topsnelheid: 150 km/u
- 0-100 km/u: 15,4 seconden
- Gewicht leeg: 890 kilogram
Kia Picanto 1.0 T-GDi (2018)
- 3-in-lijn benzinemotor met turbo
- 998 cc
- Vermogen: 74 kW (100 pk)
- Koppel: 171 Nm
- Topsnelheid: 180 km/u
- 0-100 km/u: 10,1 seconden
- Gewicht leeg: 920 kilogram
OUD vs NIEUW: welke KIA Picanto is de beste? – REVIEW – AutoRAI TV
1.0 DPI benzinemotor voor vernieuwde Kia Picanto
Alle uitvoeringen van de vernieuwde Kia Picanto beschikken over een 1.0 DPI benzinemotor: een atmosferische motor met verbeterde uitlaatgascirculatiekanalen en een geoptimaliseerde kleptiming aan de inlaatkant. Ook de koeling van de verbrandingskamers is verbeterd. Maar de motor werkt samen met software die de emissies moet beperken en dat voel je. Waar je met een 1.0 T-GDi altijd kracht hebt, is dat met deze motor niet het geval. Je moet hem laten werken. Terugschakelen is eerder regel dan uitzondering om de auto te laten versnellen. Zuinig is de motor wel, met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 haal je toch de nodige kilometers uit de 35 liter grote benzinetank.
De benzinemotor drijft de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfversnellingsbak (5MT) of de Automated Manual Transmission (AMT). Die laatste is gebaseerd op de manuele vijfversnellingsbak, waarbij het koppelen/ontkoppelen en schakelen automatisch verloopt. Die automaatversie – die alleen als vierzitter wordt geleverd – is wel wat duurder: 24.895 euro.
Rijhulpsystemen in overvloed
Jawel, ook de Picanto ontkomt niet aan ADAS. Waar je bij de Picanto van 2018 nog volop rust ervaart als je onderweg bent, klinken er in de vernieuwde Picanto de nodige toeters en bellen. Gelukkig kan alles uit, zoals de rijstrookassistent en snelheidswaarschuwing. De vermoeidheidsassistent verdient wat finetuning. Die laat elke tien minuten van zich horen dat je een pauze moet nemen, ook al heb je een keurige rijstijl.
De nieuwe Kia Picanto heeft standaard verder Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning en Leading Vehicle Departure Warning, Intelligent Speed Limit Assist, Lane Following Assist (LFA) en Forward Collision Assist (FCA) met voertuig-, fiets- en voetgangerdetectie. De GT-Line beschikt altijd over Forward Collision-Avoidance Assist (FCA 1.5) met Junction Turning, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist.
Uitvoerigen Kia Picanto
Kia Nederland biedt de vernieuwde Kia Picanto aan in vier uitvoeringen. Het basismodel, de DynamicLine, is standaard voorzien van onder meer airconditioning, 8-inch full map navigatie, Kia Connect en Live services, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Hij is ook uitgerust met de autonome rijstrookvolgassistentie en de autonome noodremassistentie met voetganger- en fietserdetectie.
De DynamicPlusLine heeft als extra’s full-led-koplampen met led-richtingaanwijzers, privacy glass, lichtmetalen velgen, een USB-C-aansluiting achter en elektrisch inklapbare buitenspiegels met led-richtingaanwijzers.
De nieuwe ExecutiveLine biedt verder nog verwarmde voorstoelen, stuurwielverwarming, climate control, een smart key met start-/stopknop en een draadloos oplaadstation voor smartphones.
De sportieve GT-Line combineert de luxe van de ExecutiveLine met stylingdetails zoalsde GT-Line ‘Light Guide’ led-strip voor en 16-lichtmetalen velgen. Vanbinnen valt hij op met zijn GT-Line-stuurwiel en zwarte GT-Line-bekleding in lederlook. Deze versie heeft ook nog dodehoekassistentie, kruisendverkeerassistentie achter en een schuif/kantel zonnedak.
“Qua rijden is de Picanto een heel volwassen auto, zeker gezien zijn formaat.”
Tekst gaat verder onder de fotogalerij.
De prijs van een Kia Picanto
De nieuwe Kia Picanto start in Nederland bij 18.995 euro. Kleine kanttekening: dat is de prijs van de vierzitter. De variant met vijf zitplaatsen is er vanaf 19.795 euro. In 2020 was de nieuwprijs van een Kia Picanto met 100 pk sterke 1.0 T-GDi ongeveer 18.000 euro. Dankzij bpm zijn de prijzen flink gestegen. De Picanto GT-Line met vijf zitplaatsen kost je nu 23.695 euro. Flink wat centen. Aan jou de keuze: kiezen voor een gebruikte of gaan voor een nieuwe. Met een nieuwe profiteer je natuurlijk nog wel van de volle zeven jaar fabrieksgarantie. Dat is bij een gebruikte hooguit een restant daarvan.
De kleur van ‘onze’ testauto heet overigens Adventurous Green. Ook Signal Red en Sporty Blue zijn leuk. Verder zijn het vooral ingetogen kleuren bij Kia, te weten Milky Beige, Sparkling Silver, Auroro Black Pearl, Astro Grey en Smoke Blue. Standaard heeft de Picanto de kleur Clear White. Een ander kleurtje kost je 495 euro extra.
De verschillen op een rij
We moeten eerlijk toegeven dat de aanpassingen ten opzichte van de nieuwe Kia Picanto aan de binnenkant niet heel schokkend zijn. De boel is natuurlijk wel gemoderniseerd. Ten opzichte van het exemplaar heeft de nieuwe Picanto diverse upgrades gehad:
- Een digitaal instrumentarium
- Een beter infotainmentsysteem
- Een fraaier stuurwiel
- Extra rijhulpsystemen
- Een fraaie sleutel
- Een gewijzigde schakelpook
- USB-C-aansluiting, ook achterin
- OTA software-updates
Toch is de basis nog altijd hetzelfde, zelfs het materiaal voor het dashboard. Hierin zitten geen verschillen. De hoge toldrempel in de bagageruimte is gebleven, als de auto niet beschikt over de variabele bodemvloer. Opvallend: de kwaliteit van de parkeercamera is eigenlijk niet veel beter geworden.
Conclusie
Tja, wat moet je nu kiezen? De Kia Picanto met 100 pk sterke 1.0 T-GDi is verreweg de leukere auto in deze vergelijking. Dat komt vooral door de extra power. Maar die nieuwe Picanto mag er ook zijn, zelfs met deze meer bescheiden aandrijflijn. Het is namelijk uniek hoeveel luxe en uitrusting Kia in een A-segmentauto weet te proppen. Daar betaal je tegenwoordig wel flink voor, dat dan weer wel. Maar de nieuwe looks staan hem goed en de auto rijdt ook prettig. Het is een van de meest volwassen auto’s in het A-segment met meer ruimte dan je verwacht. Fijn dat de Picanto er nog is. Aan jou de keuze of je gaat voor een occasion met meer power en minder garantie, of een gloednieuwe Picanto met minder power, meer garantie en frisse looks. In dat laatste geval geef je in dit voorbeeld wel bijna de helft meer geld uit. Want een gebruikte Picanto 1.0 T-GDi met een vergelijkbaar bouwjaar neem je voor ongeveer 13.000 euro mee naar huis. De nieuwe Picanto in deze vergelijking kost je bijna 25.000 euro.