Kia Optima Sportswagon en Optima PHEV – rijtest
Jagen op de zakelijk leaserijder
Twee jaar geleden verkocht het Koreaanse Kia z’n auto’s in Nederland nog hoofdzakelijk aan particulieren. Dat moest anders en anno 2016 is de verhouding particuliere/zakelijke klant al bijna gelijkgetrokken. En nu – met de komst van de Optima Sportswagon én de Optima PHEV – gaat de jacht op de zakelijk leaserijder verder.
Kia Optima Sportswagon en Optima PHEV
Een heuse babyboom bij Kia zorgt in één keer voor zes (!) nieuwe leden van de Optima-familie. Reken maar mee: de Optima Sportswagon is nieuw, de Optima PHEV is nieuw. Tel daarbij de GT-versies van de Optima Sedan en de SW op, plus nog eens de nieuwe GT-line voor de Sedan en SW. Et voilà: zes stuks!
[parallex-1]
Optima Sportswagon en GT
De Optima Sportswagon is Kia’s eerste stationwagon in het D-segment en letterlijk een verwezenlijking van de Kia Sportspace Concept. En natuurlijk is het vooral de ruimte die ‘m onderscheidt van z’n vorig jaar geboren en kleinere sedan-broertje: 42 liter meer ruimte voor je spullen. Onder de motorkap huist een 1.7 CRDi-dieselmotor met 104 kW (141 pk) of een 2.0 T-GDi turbobenzinemotor met 180 kW (245 pk). Die laatste is de GT-versie. Een minder sterke benzinemotor zou niet misstaan in het motorenprogramma, omdat de Optima Sportswagon 2.0 T-GDi minimaal 54.495 euro kost.
[gallerij-1]
Prijs-kwaliteittopper
We reden in het Duitse München met de dieselvariant. En eigenlijk kunnen we daar heel kort over zijn: een echte prijs-kwaliteittopper. 32.495 euro kost de goedkoopste versie en zelfs die is al uitgerust met het meer dan prima werkende 7-inch navigatiesysteem. Ook aan onder meer parkeersensoren, airco en een achteruitrijcamera ‘ontkom’ je niet.
[parallex-2]
Z’n rijeigenschappen zijn keurig, de afwerking is netjes, de motor fijn. Verder is zo’n beetje alle innovatieve technologie van het moment leverbaar in de Optima SW: 360-gradencamera, Harman Kardon Premium Sound System, draadloze telefoonoplader, automatisch inparkeren, integratie Apple Carplay/Android Auto etc. Al met al kruipt Kia met de Optima SW dichter en dichter richting de koning van het D-segment: de Volkswagen Passat.
GT-line
Voor wie alleen de GT-looks wil, maar niet het bijbehorende vermogen, bedacht Kia het nieuwe uitrustingsniveau GT-Line. De uitrusting is leverbaar op zowel de Sedan als de Sportswagon. Hoe je Optima er dan uitziet? Denk aan met leder beklede sportstoelen, een afgevlakt stuurwiel, een in zwart uitgevoerde hemelbekleding, dynamische koplampen met LED-techniek, een dubbele uitlaat, GT-bumpers vóór en achter, lichtmetalen 18-inch GT-velgen en een handige parkeerhulp.
[gallerij-2]
Optima PHEV
Met de stekkerhybride wil en moet Kia snel scoren. De Optima PHEV staat vanaf september in de showroom en heeft dan vier maanden de tijd om een baasje te vinden. De bijtelling schiet daarna van 15 % naar 22 %; nu of nooit dus. “We verwachten er dit jaar nog zo’n 150 te verkopen,” zegt woordvoerster Tamara Oostveen van Kia Nederland, tijdens de perspresentatie in München.
[gallerij-3]
Héél véél knopjes
Aan de looks, techniek en rijbeleving zal het niet liggen. Meteen vallen de aerodynamische accenten en de blauwe designelementen op, zeker als je ‘m naast de vorig jaar geïntroduceerde Optima sedan zet. Het instrumentenpaneel is zéér uitgebreid; het duurt even voordat je van alle knopjes weet waar ze voor zijn.
[gallerij-4]
Kwiek en soepel
Onderhuids ligt het verbeterde accupakket van 9,8 kWh (+ 60 % vergeleken met vorige Optima HEV). Het gewicht van het accupakket gaat bij andere PHEV’s – zoals de Ford C-Max Plug-in – ten koste van de rijdynamiek, maar bij Kia’s nieuwe stekkerhybride is dat nauwelijks het geval. Kwiek en soepel beweegt hij over de Zuid-Duitse wegen. Heel even schoot hij bij hard optrekken uit z’n rol: een licht zwiepend achterkantje.
[gallerij-5]
De Kia Optima PHEV is er in twee uitvoeringen: de Business DynamicLine (37.995 euro) en Business ExecutiveLine (42.995 euro). Het verschil zit ‘m vooral in extra (veiligheids)snufjes als een autonoom remsysteem, Smart Park Assist en adaptieve cruisecontrol. Beide zijn voorzien van een 2.0 GDI-motor met 115 kW (156 pk) en kunnen volgens opgave 54 km volledig elektrisch rijden.
Alle prijzen van de Optima-familie vind je hier.
[gallerij-6]