Kia Optima Sportswagon GT – Autotest
Rationeel? Nee. Emotioneel? Ja!
Natuurlijk. Kia Nederland heeft niet de illusie heel veel Optima’s Sportswagon GT te verkopen. Rationeel gezien (lees: prijs) is de keuze nu eenmaal niet interessant. Maar voor wie pk’s en luxe zwaarder vindt wegen dan euro’s is het toch een aankoop waar je geen moment spijt van gaat krijgen.
Moeilijk
De keuze voor de Optima SW GT wordt je ook wel moeilijk gemaakt. Door Kia zelf nota bene. Er zijn namelijk nogal wat goedkopere opties. Neem bijvoorbeeld de ‘gewone’ Optima SW. Die kost 33.970 euro (vanaf) en heeft 104 kW (141 pk) vermogen in de 1.7 CRDi-dieselmotor. Wil het oog het iets sportiever? Dan is er de Optima SW GT-line voor 41.970 euro met hetzelfde vermogen.
Meer snelheid
Wil je niet alleen sportieve looks, maar ook meer snelheid? Ja, dan komt de Optima SW GT om de hoek kijken. Prijs: 58.470 euro. Het vermogen van de 2.0 T-GDI AT6 GT-benzinemotor: 180 kW (245 pk). Daar zit dus een behoorlijk prijsverschil in. En dan gaan we voor het gemak uit van een station, want sedans (ook PHEV) maken ook deel uit van de forse Optima-familie.
Beetje wennen
Tot zover het kijken met de rationele bril. Want ja, die 104 pk extra… Voelen wel heel erg lekker. Een beetje wennen is het wel met de 6-traps automaat. Hij reageert met wat vertraging op de zakkende rechtervoet, vooral in de Comfort- en Eco-stand. In de Sport-stand is dat verschijnsel zo goed als verdwenen. Sterker nog: de voorwielen hebben het onder druk zwaar (spinnen!) onder het vermogen.
Draadloos telefoon opladen
Verder is de Optima Sportswagon van werkelijk alle gemakken voorzien. Bijvoorbeeld erg fijn in de winterse testomstandigheden: stuurverwarming (lekker!), stoelverwarming (en -verkoeling) en elektrische voor- en achterruitverwarming. En wat dacht je van een te openen panoramadak, Harman Kardon-speakers en de persoonlijke favoriet: draadloos je smartphone opladen?
Wedden?
Ook met het aantal veiligheidsvoorzieningen kun je met gemak een alinea vullen. Wedden? Rear Cross Traffic Alert, Autonomous Emergency Brake, Blind Spot Detection, Lane Keeping Assist, Adaptive Cruise Control, Smart Park Assist, Auto Light Control, 7 airbags, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera en Traffic Sign Recognition. En dan vergeten we vast nog iets. Dik in orde dus.
Duur
Al met al is een week rijden met de Optima SW GT heel goed bevallen. Hij ziet er strak, ruim, stoer (toffe GT-stiksels) en ook duur uit. En dat laatste is misschien wel het grootste compliment voor Kia, want de Koreanen komen van ver qua imago. Qua rijden krijgt ‘ie een hele dikke voldoende; alleen als je ‘m echt naar de limiet pusht merk je dat de Optima SW GT eigenlijk gewoon een (hele) snelle gezinsauto is en geen circuitracer.
Conclusie: rationeel? Nee. Emotioneel? JA!