Ook Kia’s middenklasser met driecilinder
Steeds meer automerken stoppen kleine driecilinder turbomotoren in relatief grote middenklassers. Hiermee wordt de CO2-uitstoot verder verlaagd. Kia gaat mee in die trend en presenteert de Cee’d 1.0 T-GDI op de AutoRAI.
Kleine driecilindermotoren leveren tegenwoordig zo veel vermogen en trekkracht dat een middenklasser er prima mee uit de voeten kan. Dat geldt ook voor de geheel nieuwe 1.0 T-GDI van Kia, die 88 kW (120 pk) en 172 Nm naar de wielen stuurt. De kleine benzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en dankzij het hoge koppel bij lage toeren heeft de Cee’d geen enkel moeite met een krachtige tussensprint. De 1.0 T-GDI debuteert in de Kia Cee’d GT-Line met het uiterlijk van de sportieve GT-uitvoering. Hij valt direct op met zijn sportieve bumpers, markante ‘ice-cube’ led-dagrijverlichting, 17-inch wielen en dubbele uitlaten. Ook nieuw is de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling voor de Kia Cee’d 1.6 CRDi dieselversie. De DTC-automaat zorgt voor snellere schakeltijden én een fors lager verbruik. Hoeveel exact wordt later dit jaar bekend gemaakt, evenals de verbruikscijfers van de Cee’d 1.0 T-GDI inclusief alle prijzen.
[parallex-1]