Van Kadett Caravan tot nieuwe Astra Sports Tourer
10 bijzondere feiten over Opels succesvolste stationwagonmodellen
Met de introductie van de nieuwe Sports Tourer geeft Opel een vervolg aan een lange historie stationwagons. Over iedere generatie is iets bijzonders te vertellen.
1963-1965: Opel Kadett A
Opel introduceerde in 1963 zijn eerste compacte stationwagon. Kenmerken van het model waren de grote kofferbak en ruimte voor zes personen dankzij een derde zitrij. Opel bouwde er ongeveer 650.000 exemplaren van tot 1965. De kofferbak was een echte bagageruimte en de dop van de brandstoftank zat aan de buitenkant! Dat was bijzonder in die tijd. Het reclameteam van Opel kon het niet laten een steek onder water te geven aan een concurrent in Wolfsburg. “Opel Kadett, afgekort als O.K. De bagageruimte ruikt nooit naar benzine.”.
1965-1973: Opel Kadett B Caravan
De B-Kadett, die met meer dan vier meter lengte een stuk groter was dan zijn voorganger, bleek een waar verkoopkanon. Tussen september 1965 en juli 1973 verkocht opel er meer dan 2,6 miljoen! Het succes bleef niet beperkt tot zijn geboorteland. In 1966 bedroeg de export 50 procent en kozen klanten uit 120 landen voor de Kadett.
1973-1979: Opel Kadett C Caravan
De Kadett C is in heel veel smaken geleverd. Hij verscheen niet alleen als chique stationwagon, maar ook als gezinsauto en als sportcoupé in rallykleuren. Met die laatste bedoelen we natuurlijk de beroemde GT/E. Populair was de Kadett C ook. Opel verkocht er ongeveer 1,7 miljoen van tussen 1973 en 1979. Je kan een Kadett C direct herkennen aan de vlakke radiatorgrille, de motorkap met de typische vouw van Opel en de voorspoiler.
1979-1984: Opel Kadett D Caravan
De hoekige Kadett D was een game changer. Het was de eerste Kadett met voorwielaandrijving. Het aanbod carrosserievarianten was beduidend minder. Naast een Caravan-model met een laadvolume van 1.425 liter bood Opel ook een hatchback aan. Tussen 1979 en 1984 produceerde Opel 2,1 miljoen exemplaren.
1984-1991: Opel Kadett E Caravan
De titel ‘Auto van het Jaar 1984’ wist Opel te winnen met de nieuwe Kadett E, eveneens een voorwielaandrijver. Het was een absoluut succes, want met een totaal van 3.779.289 exemplaren was het de best verkochte Opel tot dan toe. Destijds had de Kadett E ook de beste luchtweerstandscoëfficiënt (0,39) in zijn klasse: het resultaat van 1.200 uur testwerk in de windtunnel.
1991-1997: Opel Astra F Caravan
Dat je altijd nog meer auto’s kan verkopen, bewijst de Kadett F. Of pardon: de Astra F, want Opel nam afscheid van de naam Kadett. De alfabetische aanduiding bleef, vandaar de letter F in de type-aanduiding. Opel verkocht maar liefst 4,13 miljoen Astra’s F. Het model maakte vooral stappen wat betreft veiligheid. Onderdeel van de uitrusting waren actieve gordelspanners voor de voorstoelen, in hoogte verstelbare gordels en zittingen, evenals zijdelingse bescherming met dubbele stalen buisverstevigingen in alle portieren.
1998-2004: Opel Astra G Caravan
Moderner, een meer uitgesproken design en betere bouwkwaliteit waren de kenmerken van de Astra G. De bouwkwaliteit ging omhoog dankzij een volledig gegalvaniseerde carrosserie. Dat was mede bepalend voor het succes van de auto. Opel bood in de lente van 1998 direct een drie- en vijfdeurs hatchback aan maar ook een stationwagon. De Astra G was tevens de eerste Astra waarvan Opel een OPC-model uitbracht. OPC is een afkorting voor Opel Performance Center. De OPC-versie had een 118 kW (160 pk) sterke 2.0 EcoTEC-motor. Goed genoeg voor top van 220 km/u en een 0-100-tijd van 8,2 seconden.
2004-2010: Opel Astra H Caravan
Veel uitrusting en kwaliteit voor een betaalbare prijs. Dat imago heeft de Astra de afgelopen jaren opgebouwd. En dat zag je terug in de verkoopcijfers. Van generatie H verkocht Opel er meer dan 2,7 miljoen. De Astra H was ook technisch bij de tijd, want de Duitse autobouwer voorzag het model onder meer van het adaptieve IDS Plus-onderstel met elektronische dempingscontrole. In die tijd zag je dit systeem bijna alleen in modellen uit hogere segmenten en in sportauto’s.
2010 – 2015: Opel Astra J Sports Tourer
Een nieuwe naam voor de stationwagonversie, want Caravan verdween uit de prijslijsten. De nieuwe naam? Sports Tourer, een aanduiding die Opel ook nu nog steeds gebruikt. De Astra J introduceerde daarnaast de nieuwe designtaal van het merk waarbij meer dan ooit aandacht voor details belangrijk werd.
Vanaf 2016: Opel Astra K Sports Tourer
Anno 2016 hebben we de Astra K, waarvan Opel een vijfdeurs hatchback en de Sports Tourer levert. Een driedeurs Astra is verleden tijd, een trend die je ook terugziet bij de Ford Focus. De Astra K is ten opzichte van de vorige generatie tot 190 kilogram lichter en ruimer. Voorin lepelt Opel nieuwe motoren. En het blijkt een succesvol recept, want Opel mocht begin dit jaar de titel ‘Auto van het Jaar 2016’ in ontvangst nemen.
Op naar Astra Z! Maar dan?
Wie alle geproduceerde Opels Kadett en Opels Astra bij elkaar optelt, komt uit op een aantal van ruim 24 miljoen. Wie deze auto’s achter elkaar zet, komt tot een lengte van 100.000 kilometer. Dat is tweeënhalf keer de omtrek van de aarde. Ook in de toekomst blijft de Astra een belangrijke speler. Opel kan nog vijftien modelgeneraties vooruit. Pas dan komt de Astra Z op de markt en is het alfabet ‘op’. Welke naam zou Opel daarna gaan gebruiken?