Joint venture Bugatti Rimac is een feit: dit zijn de belangen per merk
Interessante samenwerking!
De Joint venture Bugatti Rimac is een feit! De joint venture Bugatti Rimac wordt gevestigd in Sveta Nedelja (Kroatië). Mate Rimac, oprichter van Rimac Automobili, is de CEO van het nieuwe bedrijf. Maar hoe zit het eigenlijk met de belangen per merk? Dat leggen we graag uit.
Belangen per merk
De rol van Porsche AG als strategische partner in de joint venture is eminent. CEO Oliver Blume en adjunct-bestuursvoorzitter en financieel directeur Lutz Meschke zijn vertegenwoordigd in de Raad van Commissarissen. De aandeelhouders van de nieuwe onderneming zijn de Rimac Group (55%) en Porsche AG (45%). Onder de paraplu van de joint venture blijven Bugatti en Rimac Automobili als onafhankelijke merken opereren. De respectievelijke productiefaciliteiten in Molsheim en het Kroatische Zagreb blijven net als de bijbehorende verkoopkanalen behouden. De huidige Bugatti-CEO Stephan Winkelmann beëindigt zijn taken voor Bugatti en concentreert zich op zijn rol als CEO van Lamborghini.
“Deze fusie is de perfecte oplossing voor alle betrokkenen. Samen creëren we een high-performance autofirma”, zegt Oliver Blume. “Door deze samenwerking kan het prestigieuze en traditionele Bugatti zich meer op de toekomst oriënteren. Bugatti belichaamt charme en passie; Rimac is een innovator met veel technische expertise.”
Nog meer aanstellingen
Naast Mate Rimac omvat het nieuwe management de voormalige productiemanager en co-managing director van Bugatti Automobiles, Christophe Piochon. Hij wordt de Chief Operating Officer van de joint venture. Piochon zet de beproefde productie in het Franse Molsheim voort. Larissa Fleischer is de nieuwe financieel directeur. Tot voor kort was zij verantwoordelijk voor controlling bij Porsche op het gebied van digitalisering en de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen. Emilio Scervo, voorheen hoofdingenieur bij McLaren, neemt de functie van Chief Technology Officer op zich.
Nieuw hoofdstuk
De lancering van de joint venture Bugatti Rimac is een nieuwe stap voor de aankomend CEO Mate Rimac, slechts twaalf jaar nadat hij zijn startup in een garage oprichtte. “Ik ben vereerd om deze nieuwe fusie te leiden en te beginnen aan wat ongetwijfeld een succesvol, revolutionair en spannend nieuw hoofdstuk zal zijn voor alle partijen”, zegt hij. “Rimac vormt een perfecte aanvulling op Bugatti’s erfgoed en vakmanschap. Je kunt in de toekomst een aantal buitengewone projecten van ons verwachten.”
‘Operatie Rush’
Binnen Porsche heette de oprichting van de joint venture ‘Operatie Rush’. “In lijn met deze naam ging alles de laatste tijd heel snel”, vertelt Lutz Meschke. Porsche trad in 2018 als partner toe tot Rimac en heeft zijn betrokkenheid daarna uitgebreid. “Onze strategische investeringsketen komt nu tot een goed einde. In het begin hebben we velen moeten overtuigen. Ook moesten de laatste organisatorische hindernissen worden genomen. De teams in Zagreb, Molsheim, Wolfsburg en Stuttgart hebben extreem hard gewerkt en gaan het nieuwe bedrijf zeker naar een mooie toekomst leiden.”
Rimac Campus
Het hoofdkantoor van Bugatti Rimac bevindt zich in Sveta Nedelja, in de buurt van Zagreb. De verhuizing naar de nieuwe Rimac Campus, die momenteel in aanbouw is, staat voor 2023 op de rol. Hier wordt straks ook de gezamenlijke R&D afdeling gevestigd. Op het 200.000 vierkante meter grote terrein komen naar schatting 2.500 mensen te werken. De fabriek in het Franse Molsheim blijft bestaan en blijft onveranderd de Bugatti-modellen produceren. De werkgelegenheid in de fabriek in de Elzas is dus op de lange termijn veiliggesteld. De Bugatti Rimac joint venture gaat met ongeveer 435 medewerkers van start, waarvan er ongeveer 300 in Zagreb en ongeveer 135 in Molsheim werken.