Jeep Cherokee 2.2 Limited – Rijtest
Laat de sneeuwkettingen maar in de verpakking
Jeep sponsort dit jaar SnowWorld met zijn skihallen in Zoetermeer en Landgraaf. Het merk mikt dus op wintersporters. Met een Jeep Cherokee hebben we de sneeuw opgezocht om te testen hoe hij zich weert op spekgladde wegen. Prima, de sneeuwkettingen konden in de verpakking blijven.
Flinke sneeuwval ontneemt bijna alle zicht in de Jeep Cherokee. Op het wegdek ligt al een flinke laag. Dus slaat de twijfel toe als we vanuit het dal flink stijl omhoog moeten. Kettingen pakken en om de banden leggen? Een Tsjechisch gezin in een Skoda Octavia stationwagen voor ons neemt het zekere voor het onzekere. Tegelijk rijdt een Oostenrijker met een Nissan pickup gewoon door. Dan moet de Jeep Cherokee dat toch ook kunnen, dus draaien we de schakelaar van de vierwielaandrijving in de stand -snow- en rijden maar. Het gaat probleemloos. Zelfs bij wat extra gas blijft de grip optimaal, terwijl de dieselmotor (147 kW/200 pk en 440 Nm trekkracht) voelbaar stevig wat power ontwikkelt.
[gallerij-1]
We rijden met een 2.2 Limited-versie van de Jeep Cherokee,met Active Drive-I aandrijfsysteem en Selec-Terrain. Deze elektronisch geregelde aandrijflijn stuwt de krachten trefzeker naar de wielen met de meeste grip. In de keuzestand -snow- gebeurt dat behoedzaam om slippende wielen te voorkomen. De automaat met maar liefst 9 versnellingen helpt daaraan mee. Door zoveel verzetten is het toerental van de motor laag te houden en dan is de reactie op het gas minder fel. Zelfs bij 160 km/u maakt de viercilinder diesel nog maar 2.000 toeren per minuut. Dat is toch wel extreem laag.
[video-1]
IJs bikken van de Jeep Cherokee
In een Cherokee is de lange rit naar de sneeuw prima uit te houden. De vering is soepel en ruimte genoeg, ook achterin. De bagageruimte is groot genoeg, ook voor een wintersportvakantie met het hele gezin, maar dan wel met de ski’s en snowboards in een dakkoffer. De standaard lederen bekleding in de Limited voelt aangenaam aan als je er uren op zit. De voorstoelen hebben zelfs ventilatie. En na een nacht vorst laat de verwarming in de overigens prima zittende stoelen zich waarderen. Zeker als we eerst bijna tien minuten bezig zijn geweest om de sneeuw van de auto te halen en de onderliggende ijskorst van de ruiten te bikken. Ook dat hoort bij wintersport.
[parallex-4]
Je merkt overigens wel dat tegenwoordige rijhulpen als rijstrookbewaking, automatische noodstop bij gevaar en cruise control met afstandsregeling last hebben van de sneeuw. Regelmatig meldde de Cherokee op het infodisplay dat de systemen niet actief waren door een ‘vervuilde’ camera- en radarlens. In dit geval door een dik plakkaat ijs die zelfs de complete kentekenplaat aan het oog onttrok.
[gallerij-3]
De stabiele, comfortabele wegligging komt ook door een vrij fors gewicht. De 2.2 Limited zet helemaal rijklaar 1.953 kilogram op de schaal. Je voelt het ook, in positieve zin vooral. De auto heeft nauwelijks last van zijwind bijvoorbeeld. Negatieve effecten zouden minder prestaties en een hoog verbruik kunnen zijn, maar een gemiddelde van 5,7 liter over 100 km is keurig. In de praktijk met een mix van korte en lange ritten en koude starts bij matige vorst kwamen we uit op 7 liter. Een sprintje van stilstand naar 100 km/u en een topsnelheid van boven de 200 km/u zijn bovendien prima prestaties in het SUV-segment.
[parallex-1]
Jeep 75 jaar
Maar laat een Jeep zich wel indelen in segmenten. Eigenlijk is het merk een segment op zich. Uiterlijk laat de Cherokee zich met niets vergelijken. De grille met de grote verticale chroom omrande sleuven is uniek, zeker samen met de bijzonder vorm van de koplampen. De vormgeving is een moderne vertaalslag van de grille van de oer-Jeep, die in 1941 is geïntroduceerd als militair voertuig voor het Amerikaanse leger. Een icoon, al is het maar dat we hem allemaal kennen van de beelden van geallieerde troepen die een einde maakten aan de Tweede Wereldoorlog. Onderin de voorruit van de Cherokee is een afbeelding van die leger-Jeep te zien. Op het stuurwiel prijkt -since 1941-.
[gallerij-2]
De Jeep Cherokee 2.2 Limited met 9-traps automaat is er vanaf 61.170 euro. Het is de meest complete uitvoering met alle denkbare opties, dus ook elektrische verstelbare bestuurdersstoel met geheugenstand en het meest complete navigatie- en infotainmentsysteem gekoppeld aan een prima geluidsinstallatie. Daaraan merk je dat Jeep toch premium is, of in elk geval wil zijn. Met voorwielaandrijving, een 2,0-liter benzinemotor van 103 kW (140 pk) en een handbak ben je voor 45.99o euro klaar. En dan met de wat minder uitgebreide uitrusting Longitude.