“De IAMS is een autoshow waar alles draait om emotie.”
In gesprek met mede-bedenker Ronald van den Broek over het idee van de show en zijn liefde voor auto's
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het organiseren van een nationale autobeurs kost ontzettend veel tijd. Ronald van den Broek weet er alles van. Als een van de grote namen achter de International Amsterdam Motor Show 2019 (IAMS 2019) – die van 3 tot en met 7 april in de RAI Amsterdam plaats vindt – weet hij precies wat er bij het organiseren van zo’n autoshow komt kijken. Hoog tijd voor een interview.
Hoe is het idee voor de International Amsterdam Motor Show eigenlijk ontstaan?
“Na het verdwijnen van de oorspronkelijke AutoRAI-beurs zijn er diverse initiatieven en ideeën geweest, denk aan de Rotterdam Autosalon of een show in Amsterdam-Noord. Maar een ‘nieuwe AutoRAI’ moet natuurlijk gewoon plaatsvinden in de nummer één venue van Nederland: RAI Amsterdam. Met de RAI heb ik al jaren contact over het organiseren van een revival van Speed & Design – dat jarenlang in de Jaarbeurs plaatsvond – in het najaar in de RAI. Deze ideeën bestonden al ten tijde van de AutoRAI en toen die show verdween, verschoof het idee van een aftermarketshow in het najaar naar een mix van aftermarket, nieuw en klassiek in het voorjaar. Dat idee had ik al een seizoen of twee toen ik het concept van de IAMS opperde aan partners waar ik al een aantal jaar samen de Super Car Sunday mee organiseer op Assen en Zandvoort; de heren van Cars and Business. Toen is het balletje gaan rollen met een focus op exclusieve auto’s, lifestyle, aftermarket/tuning en classics. Verder natuurlijk met andere partners uit de automotive scene zoals Bleekemolen, Trevor Hale van Vijverberg Trofee, Classicus Verzekeringen, Vredestein en vele andere partijen.”
“Een heel bijzondere Ferrari 250-collectie is voor het eerst te zien op een show.”
Hoe lang ben je ongeveer bezig met de voorbereidingen van de IAMS?
“De eerste editie zijn we concreet opgestart in september 2017 en een paar weken na de IAMS 2018 starten we de sales, website, marketing van de volgende editie alweer op.”
Waar haal je alle auto’s vandaan?
“De meeste auto’s komen uit het netwerk van Sjoerd van Stokkum, een van de eigenaren van Cars and Business. Hij heeft vanuit dat netwerk en zijn vorige leven bij Quote een meganetwerk van verzamelaars opgebouwd. Die gunnen het de IAMS om bezoekers een kijkje te gunnen op hun automotive collectie met auto’s als een kostbare Alfa Romeo 8C tot auto’s uit privé Ferrari-collecties.”
Welke auto was extreem lastig om te regelen? Waarom?
“De Bugatti Chiron in 2018 omdat die toen net uit was. Het toen vooral spannend of die op tijd op de show kon komen. Last minute konden we hem aan kondigen.”
Waar kijk je persoonlijk naar uit op de 2019-editie van de IAMS?
“Uit de klassiekerhoek een heel bijzondere Ferrari 250-collectie, omdat die voor het eerst te zien is op een show. Kunnen we toch weer de bijzondere Big Five van 2018 evenaren. Uit de hypercarhoek kijk ik uit naar de Pagani Huyara, toch wel de heilige graal voor heel veel jonge bezoekers.”
Wat is je persoonlijke favoriete auto op de 2019-editie?
“Dat kan er maar één zijn: de Ferrari 288 GTO.”
Wat hoop je te bereiken bij bezoekers van de IAMS?
“De IAMS is een show waar alles draait om emotie. Dus niet om auto’s die in showrooms te zien zijn, maar die je alleen bij IAMS tegen kunt komen. We willen bezoekers in het hart raken. Na de eerste zes auto’s moeten bezoekers enthousiast zijn en na de volgende zes moeten ze ‘omvallen’ van verbazing. Dat is het verschil met een oorspronkelijke AutoRAI-beurs waar je bij Ferrari Nederland twee auto’s kon zien. Hier kom je er bij wijze van spreken dertig tegen!”
“De IAMS is een show waar alles draait om emotie.”
Wat zijn je toekomstplannen rondom de IAMS?
“De beurs verder uitbouwen qua formaat. Dat lukt dit jaar al aardig. We gaan van 30.000 vierkante meter naar 50.000 vierkante meter. En verder willen we met het niveau van de auto’s grote stappen zetten, het liefst met enkele primeurs van Genève-niveau. Ook willen we de breedte in, dus van Pagani tot Toyota Supra van 2003 met 1000 pk en van een Alfa 8C uit de Mille Miglia tot een Fast & Furious Honda. Die breedte willen we handhaven.”
Je bent zelf ook een enorme autoliefhebber toch? Welke auto’s staan er nu in de garage?
“Ik heb nu een Lamborghini Countach 5000 QV en een Murciélago en een klassieke Lancia Flaminia Touring 3C uit 1962. Ik heb al tientallen jaren diverse auto’s gehad die passen bij onze breedte van onze eventkalender, van een Ford Hot Rod en Cadillac Deville Coupé tot een getunede Mazda RX-8, BMW 3.0 CS of Jaguar E-Type. Op de een of andere manier heb ik altijd een lichte voorliefde voor de (semi)klassieker.”
“We willen de beurs verder uitbouwen qua formaat en kwaliteit.”
Als geld geen rol speelt, welke auto zou je dan graag willen bezitten?
“Mag ik er ook twee kiezen? Als klassieker zou ik dan een Lamborghini Miura SV kopen en als modern voertuig een PAL-V.”
De openingstijden van de International Amsterdam Motor Show 2019 zijn:
- Woensdag 3 april Preview Night: 19.00 – 00.00 uur
- Donderdag 4 april: 12.00 – 20.00 uur
- Vrijdag 5 april: 12.00 – 20.00 uur
- Zaterdag 6 april: 10.00 – 17.00 uur
- Zondag 7 april: 10.00-17.00 uur
Meer weten? Check www.amsterdammotorshow.com.