Interview: Peugeot over diesels, elektrisch en retro design
In gesprek met Aude Brille, Vice President Brand Strategy van Peugeot
De maand oktober stond in het teken van de Autosalon van Parijs, met als absolute showstopper de Peugeot E-Legend Concept. Dit rijdend eerbetoon aan de Peugeot 504 maakt ons nieuwsgierig naar de toekomst van de Fransen. Aude Brille, Vice President Brand Strategy van Peugeot, vertelt AutoRAI.nl exclusief over Peugeot’s toekomstvisie. Een gesprek over design, diesel en een nieuw model.
Peugeot’s toekomstvisie
Hij lijkt zo in productie te kunnen, die E-Legend Concept. In onze video over de 508 vertelden we al enkele details over deze retro coupé. Ook op de 508 en 3008 zien we steeds meer retro-invloeden. De doorlopen achterlichten, een hoekig design en de typeaanduiding op de neus zijn duidelijke verwijzingen naar het verleden. Brille geeft ons uitleg over het design in de toekomst.
Geen productieplannen
“De E-Legend concept gaat niet over retrodesign. Het is een onderdeel van ons verhaal hoe een auto het verleden kan linken aan de toekomst. De 504 was een typisch voorbeeld van plezier en emotie. Die aspecten willen we meenemen in de toekomst”, stelt Brille, die medeverantwoordelijk is voor de strategie van Peugeot. Peugeot zegt dus niet dat deze auto in productie gaat? “Nee, dat is niet wat we willen zeggen. Deze auto is meer een visie, onze droom.” En dat terwijl mensen laaiend enthousiast zijn over het ontwerp. Saillant detail is dat er op internet wel een petitie actief is om de auto toch te bouwen. Hoop doet leven toch?
Nieuw platform
Het hoekige, stoere design van de E-Legend en de huidige 508 gaan we steeds meer zien bij de Franse fabrikant. De nieuwe 208 wordt stoerder en als vanouds keert de i-Cockpit terug in het interieur. De auto staat op hetzelfde nieuwe PSA-platform als de DS3 Crossback en de nieuwe Opel Corsa die in 2019 komt.
“We willen een mainstream merk zijn, maar ons doel is wel om de beste te zijn.”
Premium
Peugeot zet de up market-strategie van de 508 en 3008 voort met de nieuwe 208. “Dat is een antwoord op de marktontwikkelingen. Het is een trend dat kopers steeds vaker voor rijker uitgeruste modellen kiezen. We willen een mainstream merk zijn, maar ons doel is wel om de beste te zijn. We moeten een balans vinden tussen verkoopvolume en onze up-market strategie. De nieuwe 208 mag geen gat slaan met het huidige type. Er is nog steeds een grote groep mensen die een B-segmentauto puur koopt voor de prijs. Voor verschillende portemonnees zal er een 208 bestaan.”
Diesel blijft
De nieuwe 2018 maakt in 2019 zijn opwachting. Over de aandrijflijnen kan Brille alvast enkele details verklappen. “Diesel gaat in de nieuwe 208 niet verdwijnen. We bewegen mee met de markttrends, maar willen de klant geen opties onthouden. Een elektrische variant van de 208 staat ook op stapel”, zegt Brille. Die krijgt net als de DS3 Crossback een 50 kW-accupakket met een geschatte actieradius van 300 kilometer.
“Diesel gaat in de nieuwe 208 niet verdwijnen.”
Competitief segment
Nu is het B-segment ontzettend competitief, dus de prijs zal bepalend zijn of een elektrische 208 succesvol wordt of niet. “Dat klopt, de elektrische 208 heeft bepaalde technologie aan boord die behoorlijk kostbaar is. Maar ons doel om de total cost of ownership niet hoger uit te laten vallen dan een 208 met benzinemotor.”
GTI
“We willen diverse aandrijflijnen leveren. De klant kiest eerst de auto en daarna pas de aandrijflijn.” En GTI? Dat beroemde label blijft gewoon bestaan. Ook met elektrificatie heeft het GTI-label volgens Brille nog recht van bestaan.