NL-directeur Citroën: “Focus ligt op bereikbare modellen, grote verwachtingen van AMI”
Interview: Antoine Burguière, algemeen directeur van Citroën Nederland
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Sinds 1 april 2019 is de Fransman Antoine Burguière de algemeen directeur van Citroën Nederland. Hij is 44 jaar oud, heeft drie kinderen, werkte eerder voor Audi, Mitsubishi en FCA en spreekt een klein woordje Nederlands. Nu heeft hij de leiding over de gang van zaken bij Citroën in Nederland. Tijd voor een goed gesprek over dit Franse automerk waar momenteel een hoop gebeurt.
Hoe verwachten jullie het jaar 2020 af te sluiten? Positief, ondanks corona?
“We verwachten dat de totale Nederlandse automarkt zal eindigen met een min van rond de twintig procent. Dat is best stevig, maar we kennen de oorzaak daarvan. We voorzien in de maanden november en december nog wel een opleving door de bijtellingsregels. In 2021 blijven die bijtellingsvriendelijke modellen populair. Hier spelen we met Citroën ook op in, onder meer met de introductie van de nieuwe C4 die ook als volledig elektrische versie komt: de Citroën e-C4. Citroën als merk zal in 2020 in Nederland iets aan marktaandeel inboeten, maar dat gaan we in 2021 zeker goedmaken.”
“Ons offensief van elektrische modellen is eigenlijk nog maar net gestart.”
Komt dat puur door de huidige marktsituatie?
“Deels, maar ook omdat er binnen Groupe PSA voor gekozen is om eerst elektrische modellen van de andere merken binnen de groep te introduceren. Zodoende hebben we niet maximaal kunnen inspelen op de marktsituatie. Maar we maken nu een inhaalslag. Ons offensief van elektrische modellen is eigenlijk nog maar net gestart. In september dit jaar introduceerden we de Citroën C5 Aircross Hybrid, een plug-in hybride. Binnen afzienbare tijd is de Citroën e-C4 beschikbaar, een elektrische compacte crossover. Bovendien zijn ook de e-Jumpy en e-Jumper beschikbaar. En er komt nog meer aan. Een ding is zeker: Citroën is nu aan de beurt.”
Wat zijn jullie verwachtingen voor de Nederlandse markt voor 2021?
“We denken dat de markt weer zal groeien en zich zal herstellen. Toch zal het nog niet op het oude niveau van 2019 komen, maar onder de streep verwachten we wel groei.”
Hoe denkt Citroën over de huidige BPM-regelgeving?
“Topics van fiscaliteit zijn per markt afhankelijk. We kunnen er daardoor niet heel veel over zeggen. Het is een feit, dat staat vast. We moeten het accepteren. Citroën heeft als merk wel veel werk gestoken in het verlagen van de CO2-uitstoot van onze modellen. Dat heeft dan weer een positieve impact op de Nederlandse markt. Binnen de WLTP-testnorm staat Citroën sterk. We hebben een goed CO2-gemiddelde. We hopen natuurlijk niet dat we puur door regelgeving klanten verliezen, want dan schiet de belasting zijn doel voorbij.”
“Binnen de WLTP-testnorm staat Citroën sterk.”
En in 2021 komt de AMI, die wordt spotgoedkoop…
“Klopt. Volgend jaar maakt de Citroën AMI zijn opwachting in Nederland. Dit is feitelijk gezien geen auto, maar een mobiliteitsoplossing. Een out-of-the-box-oplossing. Je betaalt geen BPM en je mag er al in rijden met een leeftijd van 16 jaar. De AMI kan heel interessant zijn in steden, maar ook als voertuig voor erbij. Ideaal om bijvoorbeeld boodschappen in te doen. De actieradius van 75 kilometer is voldoende voor korte ritten binnen en buiten de stad en bovendien fors meer dan de gemiddelde afstand die dagelijks gereden wordt.”
Waarom geen AMI die sneller kan?
“Dat is een bewuste keuze. De AMI is een model dat op internationaal niveau wordt verkocht. Hij moet aan alle rijbewijseisen voldoen. Dat kan met een topsnelheid van 45 km/u. In Frankrijk mag je hem rijden met een leeftijd van 14 jaar, in Nederland is dat 16 jaar. We hebben de AMI afgestemd op de internationale markt. De batterij raakt ook veel sneller leeg als je de topsnelheid opvoert, dat is onwenselijk. De AMI hoort thuis in stedelijke gebieden. Je kunt hem per maand leasen, dat kost je straks ongeveer 20 euro. Dat is bizar weinig. De AMI geeft aan hoe Citroën denkt over mobiliteit. We gaan zien wat we met de AMI kunnen bereiken.”
Hoe denkt Citroën over een elektrische B-segment hatchback? Opel Corsa-e en Peugeot e-208 zijn er al, waarom geen e-C3?
“Je moet weten dat de Citroën C3 op een ander platform staat dan de Peugeot 208 en Opel Corsa. We introduceren onze modellen op andere momenten. Citroën heeft besloten om wat betreft 100 procent elektrische aandrijving in te zetten op het C-segment, daar waar Peugeot en Opel dat niet doen. Over de volgende generatie C3 kunnen we nu nog niet ingaan. Daar is het nu nog te vroeg voor. Binnen Groupe PSA hebben we synergiën, dat is duidelijk en dat biedt ook kansen, maar voorlopig leveren we de C3 niet met een elektrische aandrijflijn.”
Oke, en een vorm van elektrificatie voor de C3, mild-hybride bijvoorbeeld?
“Je moet altijd de eindgebruiker in gedachte houden. Er is ontzettend veel technologie beschikbaar, maar je moet ook de rekensom maken of de auto met al die technologie niet te duur wordt voor de klant. Voor grotere modellen als de C5 Aircross is plug-in hybride een prima oplossing, voor het C-segment is 100 procent elektrische aandrijving ideaal. Bereikbaar blijven is voor ons heel belangrijk. De focus ligt op klanten.”
“Je merkt duidelijk dat er modellen in het A-segment verdwijnen.”
Past performance nog wel bij Citroën? Opel heeft GS Line, Peugeot heeft PSE, waarom geen sportief label voor Citroën?
“We willen geen misleidende boodschap naar onze klanten verkondigen. Citroën staat voor comfort. Als je dan sportievere modellen uitbrengt, dan staat dat haaks op het begrip comfort. Feitelijk is Citroën het enige merk met één overtuiging – comfort dus – en daar wijken we niet van af. We stoppen technologie in onze auto’s waardoor we misschien wel het meest comfortabele mainstream merk op de markt zijn. Wie zoekt naar stilte en comfort, moet bij Citroën zijn. Toch wel een leuke twist in dit alles: de oorsprong van onze Progressive Hydraulic Cushions – die we leveren op de C4 Cactus, C5 Aircross en nieuwe C4 – ligt in de autosport. De Citroën ZX Rallyraid waarmee Jacky Ickx de Paris-Dakar-rally reed had een soortgelijke ophanging. Citroën Racing heeft het ook jaren gebruik in het WRC. Dat is dan weer grappig, maar een performancemodel past niet bij de comfortfilosofie van Citroën. Ook voor een sportiever uitrustingsniveau bestaan op dit moment geen plannen.”
Blijft de drieling Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo in de toekomst bestaan? Wat zijn jullie plannen?
“Je merkt duidelijk dat er modellen in het A-segment verdwijnen. Er komen wel elektrische alternatieven voor terug. Wat er met de C1 gaat gebeuren, is op dit moment nog niet bekend. In ieder geval blijft de huidige C1 met zijn CO2-uitstoot van 85 gram per kilometer ook in 2021 heel interessant. Op een eventueel volgende C1 kunnen we niet ingaan, daar is het nu nog echt te vroeg voor. Daarnaast komen we dus met de Citroën AMI, maar die komt er alleen in een 45 km/u-uitvoering.”
Hoe denkt PSA over het gebruik van hybride technologie? PHEV- en BEV-technologie wordt al toegepast, waarom geen hybride?
“Omdat een PHEV in onze ogen het beste van twee werelden biedt. PHEV-technologie is vooral voor grotere auto’s als de C5 Aircross interessant. Voor kleinere auto’s is het interessant om over te stappen op elektrische aandrijving. We zeggen niet dat we hybride wel of niet doen, maar voorlopig richten we ons op PHEV en BEV.”
Maar waarom noemen jullie een Citroën C5 Aircross Hybrid dan een ‘hybride’ terwijl het een plug-in hybride is?
Dat heeft puur met marketingtechnische redenen te maken De officiële naam van het model is inderdaad Citroën C5 Aircross Hybrid, maar we leggen op de website en in onze campagnes wel uit dat het een plug-in hybride is.”