Interieur nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse: next level
De highlights op een rij
De S-Klasse is binnen het gamma van Mercedes-Benz altijd het model geweest waarin het merk nieuwe technologie als eerste toepast. In de nieuwe generatie S-Klasse debuteert een compleet nieuwe opzet van het interieur met het multimediasysteem MBUX in de hoofdrol. Dit zijn de highlights.
Focus op passagiers achterin
In een S-Klasse zitten – vooral in de belangrijkste afzetmarkten China en de Verenigde Staten – achterin vaak belangrijke personen. Daarom heeft Mercedes-Benz bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie S-Klasse de focus gelegd op het achtercompartiment. Een voorbeeld: de passagiers achterin beschikken over hetzelfde uitgebreide infotainment en dezelfde comfortfeatures als de bestuurder en de voorpassagier. Ze hebben toegang tot maximaal drie touchscreens en verschillende bedieningsopties, zoals de MBUX interieurassistent of de spraakassistent ‘Hey Mercedes’.
Belangrijkste kenmerken interieur op een rij
- Maar wat heeft de S-Klasse nog meer te bieden? Een overzicht van de belangrijkste kenmerken.
- Nieuwste schermtechnologieën en MBUX voor alle inzittenden.
- Visuele highlight is het mediadisplay in portretformaat, optioneel is dit display leverbaar met oled-technologie en haptische feedback.
- Het bestuurdersdisplay maakt een diepte-effect mogelijk zonder dat er een speciale 3D-bril gedragen hoeft te worden.
- Maximaal drie displays achterin.
- Schermcontent kan snel en eenvoudig worden gedeeld met andere passagiers.
- Selectie en wijziging van navigatiebestemmingen is mogelijk vanaf de achterbank.
- Door het scannen van een QR-code met de Mercedes me-app wordt de auto automatisch verbonden met het Mercedes me-account.
- Persoonlijke voorkeuren zoals een favoriete radiozender en voorkeuze-instellingen kunnen via het persoonlijke Mercedes me-profiel naar elke zitplaats worden overgebracht.
- Er zijn maximaal zeven verschillende profielen mogelijk in de auto.
- De sfeerverlichting kan op afstand individueel worden ingesteld, bijvoorbeeld vanuit huis.
- Aangezien de profielen nu in de cloud kunnen worden opgeslagen als onderdeel van Mercedes me, kunnen ze ook gebruikt worden in andere Mercedes-Benz modellen die over de nieuwe generatie MBUX beschikken.
- Naast de invoer van de Mercedes me-pincode zorgen nieuwe biometrische en onderling verbonden authenticatiefuncties voor een hoge mate van veiligheid. Dit betreft vingerafdruk-, gezichts- en spraakherkenning.
- Het bestuurdersdisplay beschikt optioneel over twee geïntegreerde camera’s. Deze worden onder andere gebruikt voor gezichtsherkenning.
- Afhankelijk van het uitrustingsniveau herkent de MBUX interieurassistent maximaal twintig bedieningswensen.
- Nieuwe veiligheidsfuncties zijn onder meer de herkenning van een niet goed bevestigd kinderzitje op de voorpassagiersstoel en de dodehoekwaarschuwing. Deze detecteert de intentie om de auto te verlaten aan de hand van de bewegingen van de inzittende. Hierdoor kan er nog eerder worden gewaarschuwd voor andere weggebruikers en obstakels die zich aan de zijkant van de auto bevinden.
- Nieuwe comfortfuncties zijn onder andere het voorprogrammeren van de positie van de bestuurdersstoel en de buitenspiegels op basis van de lichaamsgrootte alsmede de bediening van het zonnescherm (rollo) voor de achterruit met een blik over de schouder. Daarnaast kan het schuifdak met een handbeweging worden bediend.
- De spraakassistent ‘Hey Mercedes’ luistert nog beter en begrijpt de inzittenden nog beter.
- ‘Hey Mercedes kan ook vanuit het achtercompartiment worden bediend. Verschillende microfoons brengen in kaart vanaf welke zitplaats het stemgeluid afkomstig is. De knipperende sfeerverlichting visualiseert wie er op dat moment praat.
- Als de bestuurder zegt “Ik ben moe”, wordt er een pauze geadviseerd en start het Energizing-comfortprogramma het ‘Vitality’-programma. Als dezelfde zin vanuit het achtercompartiment wordt uitgesproken, wordt een wellnessprogramma opgestart.
- ‘Hey Mercedes’ legt functies uit (‘Explore me’) en helpt bijvoorbeeld bij het verbinden van een smartphone via Bluetooth, of legt uit waar de EHBO-kit te vinden is.
- De activeringsterm ‘Hey Mercedes’ hoeft bij bepaalde toepassingen niet meer te worden uitgesproken. Een inkomende oproep kan bijvoorbeeld direct worden aangenomen met de woorden ‘Oproep accepteren’.
- ‘Hey Mercedes’ ondersteunt nu 27 talen met Natural Language Understanding (NLU).
- Met de nieuwe chit chat- en kennisdomeinen krijgen de inzittenden op veel vragen het juiste antwoord – zelfs vragen over dierengeluiden of algemene kennis worden beantwoord.
- Er kan ook een dialoog worden gestart zoals met een echte persoon.
- Dankzij de Smart Home-functie kunnen huishoudelijke systemen en huishoudelijke apparaten ook met de auto worden verbonden en via spraak worden bediend.
- Optioneel zijn twee verschillende head-up displays (HUD’s) leverbaar, het grotere HUD geeft augmented reality (AR) weer.
- Bij het navigeren worden bijvoorbeeld animated afslagpijlen (‘visgraten’) virtueel op de rijbaan geprojecteerd. Bij de assistentiefuncties wordt informatie van bijvoorbeeld de actieve afstandsassistent getoond.
- De stoelen kunnen niet alleen worden versteld met de schakelaarsymbolen in de portieren, maar ook via de displays. De bediening van comfortfuncties als stoelverwarming of massage is ook mogelijk via spraakbediening.
- Het uiterlijk van de displays kan worden geïndividualiseerd met keuze uit vier weergavestijlen (Decent, Sport, Exclusive, Classic) en drie modi (Navigatie, Assistentie, Service).
- Het aantal klassieke bedieningselementen is flink verminderd: 27 mechanische schakelaars minder dan bij het vorige model.
- Het aantal bedieningsmogelijkheden wordt, als aanvulling op aanraken en vegen, spraakbediening en natuurlijke handgebaren, uitgebreid met de kijkbediening.
- Belangrijke functies zoals de verlichting of de ruitenwissers kunnen echter nog steeds direct worden bediend. De klimaatregeling bevindt zich aan de onderzijde van het display.
- De MBUX interieurassistent reageert op gebaren en bewegingen.
- ‘Hey Mercedes’ reageert op gesproken commando’s.
- In het grote head-up display wordt relevante informatie op een virtuele afstand van circa 10 meter in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd.
Augmented reality head-up display (AR-HUD)
optioneel zijn twee verschillende head-up displays (HUD’s) verkrijgbaar, waarvan een innovatieve variant met een bijzonder groot beeld. De weergavehoek van het display is 10° horizontaal en 5° verticaal en het beeld wordt virtueel weergegeven op een afstand van 10 meter. Dit weergavegebied komt overeen met dat van een display met een diameter van 77 inch. Het AR-HUD biedt veel augmented reality-content voor rijassistentiesystemen en navigatie-informatie. Dit wordt optimaal geïntegreerd in het zichtveld en minimaliseert zodoende de afleiding. De beeldvormende unit (DMD, Digital Mirror Device van Texas Instruments) bestaat uit een hoge resolutie-matrix van 1,3 miljoen afzonderlijke spiegels en een zeer efficiënte lichtbron. Deze technologie wordt ook gebruikt voor beamers in bioscopen. In de S-Klasse wordt het door Mercedes-Benz voor het eerst gebruikt om beelden te genereren in het head-up display.
3D-bestuurdersdisplay
Er ontstaat een indruk van ruimtelijke diepte wanneer de ogen van een toeschouwer verschillende perspectieven van een object in het display waarnemen. In dit innovatieve autostereoscopische display wordt dit gerealiseerd door de uitgekiende combinatie van een conventioneel lcd-display met een speciale pixelstructuur en een instelbaar lcd-rooster. Enkele millimeters voor het lcd-scherm bevindt zich een zogenoemd barrièremasker. Het is zo nauwkeurig op de hoofdpositie van de kijker ingesteld dat het linker- en rechteroog verschillende pixels van het lcd-scherm waarnemen. Hierdoor ontstaat het gewenste diepte-effect. In het display is een stereocamerasysteem geïntegreerd. Hiermee wordt de oogpositie van de kijker op nauwkeurige wijze bepaald. Dankzij door Mercedes-Benz ontwikkelde methoden om afstanden aan te passen en een systeemconfiguratie met een zeer lage latentie (vertraging in de gegevensoverdracht) geniet de bestuurder van een ongestoord, groot bewegingsbereik. Het beeld in het bestuurdersdisplay wordt continu aangepast.
MBUX interieurassistent
met behulp van camera’s in het bedieningspaneel in de interieurhemel en zelflerende algoritmen herkent de MBUX interieurassistent de wensen en bedoelingen van de inzittenden en denkt mee. Het systeem interpreteert hoofdrichting, handbewegingen en lichaamstaal, en reageert met de bijbehorende voertuigfuncties. Als de bestuurder bijvoorbeeld over zijn schouder naar de achterruit kijkt, bedient de interieurassistent automatisch het zonnescherm (rollo). Als de bestuurder in het donker iets op de voorpassagiersstoel zoekt, schakelt het systeem automatisch de verlichting in. Alleen al het kijken naar een van de buitenspiegels is voldoende om deze direct te kunnen verstellen, zonder dat de spiegel eerst moet worden geselecteerd. Ook natuurlijke handbewegingen worden herkend en de bestuurder en passagiers kunnen het schuifdak zonder aanraking openen. Voorkeuze-instellingen zijn toegankelijk met behulp van het V-teken (hand met de wijs- en middelvinger gespreid in een V-vorm). De bestuurder en passagiers kunnen persoonlijke favorieten aan het systeem koppelen. De MBUX interieurassistent verbetert niet alleen het bedieningsgemak, maar draagt ook bij aan een hoger veiligheidsniveau. Het systeem controleert bijvoorbeeld of een kinderzitje op de voorpassagiersstoel correct is bevestigd.
OLED-technologie
De afkorting OLED staat voor Organic Light Emitting Diode. In tegenstelling tot lcd-technologie bestaat een oled-display uit verschillende organische lagen die op een kunststof ondergrond zijn aangebracht. In de S-Klasse bevindt het oled-display zich achter een glasplaat en in combinatie met de actuatoren en druksensoren erachter zorgt het voor een hoogwaardige bedienings- en weergavebeleving. Evaluatie van de uitgeoefende druk en haptische bevestiging van de touchbediening breidt de functionaliteit uit. oled-panelen stralen licht uit wanneer ze met stroom worden gevoed en in tegenstelling tot een lcd-display vereisen ze geen externe achtergrondverlichting. Er wordt alleen stroom verbruikt op plekken waar de pixels oplichten. Dit zorgt onder andere voor een beter zwartniveau en nog sterkere contrasten. Bij het weergeven van typische videosequenties heeft de oled-technologie een maximaal 30 procent lager energieverbruik dan de lcd-technologie.