Je voelt je net James Bond in een Ineos Grenadier
Interieur Ineos Grenadier geeft cockpitgevoel
Schakelaars in het dak, druktoetsen op de middenconsole, een ’toot’-knop op het stuurwiel. Het lijkt bijna alsof je in een auto van James Bond zit. Toch gaat het hier om het interieur van de Ineos Grenadier. Stap in en je krijgt direct het cockpitgevoel.
Vliegtuigen
“Toen we ons richtten op het interieur van de Grenadier, keken we uitgebreid naar moderne vliegtuigen, schepen en zelfs tractors voor inspiratie, waar schakelaars waren geplaatst voor optimale bediening, met veelgebruikte knoppen onder handbereik en hulpfuncties verder weg”, aldus Toby Ecuyer, Head of Design. “Dezelfde benadering zie je dus terug in de Grenadier: de indeling is functioneel en logisch, en gericht op gebruiksvriendelijkheid. Je vindt hier alles wat je nodig hebt, en niets wat je niet nodig hebt.”
Tuimelschakelaars en draaiknoppen
Tuimelschakelaars en draaiknoppen op de midden- en dakconsole hebben veel tussenruimte en duidelijke labels. Schakelaars voor hulpfuncties zijn ingebouwd en voorbedraad om uitbreiding met lieren, werklampen en andere accessoires te ondersteunen. Het infotainmentsysteem is te bedienen met een 12,3-inch touchscreen of een draaiknop. Aan integratie van Apple CarPlay en Android Auto is gedacht. Met het offroad-navigatiesysteem Pathfinder kunnen bestuurders hun route programmeren, volgen en registreren aan de hand van waypoints, ook als er geen wegwijzers of bandensporen zijn om te volgen.
Slijtvaste oppervlakmaterialen
Overal zijn slijtvaste oppervlakmaterialen toegepast, zodat alles in de Grenadier lang mee kan gaan. In de Ineos Grenadier zijn aftappluggen in de rubberen vloerbekleding verwerkt. Bovendien is de bekleding van het interieur reinigbaar. Je kunt het schoonspuiten! Zitten doe je op water- en vuilafstotende Recaro-stoelen. Matten en leren bekleding zijn verkrijgbaar voor wie modder en zand buiten weet te houden.
Waterdicht
Wat heeft de Ineos Grenadier nog meer? Denk aan een waterdicht opbergvak onder de achterzitting, een afsluitbare cubbybox in de middenconsole en beveiligde bergruimte aan de zijkant van de vrachtruimte achterin.
Testfase
Momenteel zijn er 130 Grenadier-prototypen van de tweede fase halverwege de geplande 1,8 miljoen testkilometers over de hele wereld. De volgende fase bestaat uit de duinen van Marokko. Vanaf oktober 2021 zijn bestellingen mogelijk en de levering begint in juli 2022. De productie van de Grenadier vindt plaats in de voormalige personenwagenfabriek van Mercedes-Benz in het Franse Hambach.
De Ineos Grenadier
De Grenadier van Ineos Automotive heeft veel weg van de vorige generatie Land Rover Defender. Net als die Defender is de Grenadier een terreinauto met vierwielaandrijving met sperdifferentieel. Aandrijftechniek is afkomstig van BMW, want voorin ligt een 3,0-liter zes-in-lijn benzine- of dieselmotor uit de schappen van BMW. Schakelen gebeurt met een achttraps automaat van ZF met pook van BMW. De Grenadier maakt gebruik van een ladderchassis, geproduceerd door Gestamp. De ophanging en assen zijn afkomstig van respectievelijk Magna en Carraro. Het geremde trekgewicht komt uit op 3.500 kilogram.