Autotest – Infiniti Q60 Coupé 2.0T
Nog vrij onbekende lekkernij, klaar om ontdekt te worden
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een plaatje toch, deze Infiniti Q60? Het is ongekend hoeveel mensen hun duim opsteken bij het zien van deze in Dynamic Sunstone Red gespoten coupé. Mensen vragen vervolgens wel wat voor merk en model het is. Nog altijd vormt naamsbekendheid een probleem voor Infiniti. Zonde! We leggen uit waarom.
Vooral Duitse concurrenten
It’s a German. Dat heb je goed gedaan. Toch is deze Duitse Infiniti allesbehalve Duits, maar Japans. De Infiniti Q60 heeft overigens wel vooral Duitsers in het vizier. Premium coupés als de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé, BMW 4 Serie Coupé en Audi A5 Coupé vormen de belangrijkste concurrenten. Maar laten we ook de Cadillac ATS Coupé, Lexus RC 300h en met een beetje fantasie de Ford Mustang niet vergeten. Ook dat zijn tegenhangers in de prijscategorie 50.000 tot 60.000 euro.
“Infiniti noemt de Q60 een sportcoupé. Daar maken wij liever comfortcoupé van.”
Comfortcoupé
Wat heeft de Q60 van Infiniti te bieden? Allereerst is het wat ons betreft een plaatje om te zien. Een uitgesproken design met krachtige lijnen en vooral veel onderscheidend vermogen, dat heeft de Q60. Infiniti noemt de Q60 een sportcoupé. Daar maken wij liever comfortcoupé van. De auto heeft een goed onderstel en voortreffelijke stoelen, maar het is geen lichtvoetige sportcoupé. Tuurlijk, snelle bochten maken kan, maar dan voel je wel dat de Q60 haast 1.720 kilogram weegt. De BMW, Audi en Mercedes-Benz wegen zelfs 180 tot 250 kilogram minder. Dat zijn grote verschillen.
Vrij knusse cockpit
De Q60 is een auto waarmee je probleemloos honderden kilometers asfalt achter elkaar verslindt. Je rijdt er probleemloos non-stop mee naar Saint Tropez, het Gardameer of… de buurtsuper voor de wekelijkse boodschappen. Je stapt altijd fris uit. Dat is ook wat waard. Wel een opmerking: de cockpit van de Q60 is vrij knus. Ben je langer dan 1,90 meter? Kijk dan vooral of je genoeg hoofdruimte hebt.
“De cockpit van de Q60 is vrij knus”
Keuze uit twee motoren
Het motorenprogramma van de Q60 is lekker overzichtelijk. Er staan maar twee motoren op de prijslijst. Je hebt een 2.0 viercilinder turbomotor met 211 pk of een 3.0 V6 biturbo met 405 pk. Wij rijden met de 2.0 Turbo die Infiniti levert met zeventraps automaat. Een prima motor die in combinatie met de automaat stil en relatief zuinig is: doe je het rustig aan, dan haal je probleemloos 1 op 14. Dankzij een brandstoftank van 80 liter kun je alsnog forse afstanden afleggen.
“De 2.0T is een prima motor die stil en relatief zuinig is: doe je het rustig aan, dan haal je probleemloos 1 op 14”
Active Lance Control
Leuk aan de Q60 is dat de auto al heel goed deels zelfstandig kan rijden. Dat kan door Active Lane Control, kortweg ALC. Dit systeem activeer je via het prettige onderste touchscreen (er zijn er twee!) op de middenconsole en houdt de auto boven snelheden van 70 km/u perfect tussen de wegbelijning. De auto stuurt zelfs mee in flauwe bochten, zonder dat je iets hoeft te doen. Perfect werkt dit systeem nog niet, maar op rechte stukken snelweg of provinciale weg is de Q60 absoluut koersvast. Wat dat betreft is Infiniti al vrij ver op het gebied van (deels) autonoom rijden.
Twee stuursystemen
Je kan de Q60 krijgen met elektrohydraulische stuurbekrachtiging of met een drive-by-wire systeem, dus zonder fysiek stuurhuis. Wil je graag Active Lane Control (ALC) hebben, dan moet je het Steer Pack bestellen. Hierin zit het zogeheten Direct Adaptive Steering 2.0 (DAS 2.0) met ALC. Dit drive-by-wire-systeem meet met honderden aanpassingen per seconde de stuurinput van de bestuurder.
“De Infiniti Q60 kan al heel goed deels zelfstandig rijden. Dat kan door Active Lane Control, kortweg ALC.”
Gewenning
Een Q60 met elektrohydraulische stuurbekrachtiging is niet met ALC leverbaar. Jammer voor de liefhebbers van comfortabel cruisen, maar goed nieuws voor de purist, want het systeem zónder DAS 2.0 biedt meer stuurgevoel, al is het sturen met DAS 2.0 ook geen straf. Weet wel dat het systeem vooral in het begin om wat gewenning vraagt.
Naamsbekendheid
Value for money is absoluut een reden om voor de Infiniti Q60 te kiezen. Deze testauto kost 56.000 euro en heeft nagenoeg alle opties. Bij met name Duitse concurrenten ben je vaak duurder uit omdat je nog opties moet aanvinken. Infiniti heeft met de Q60 dus een sterk aanbod, maar nog altijd één probleem: naamsbekendheid. Hopelijk gaan een goed design, bergen comfort, scherpe prijs en uitstekende rijeigenschappen hier veranderingen in brengen. De Q60 is een gewoon een nog vrij onbekende lekkernij, klaar om ontdekt te worden. Misschien wel door jou.
“Goed design, bergen comfort, scherpe prijs en uitstekende rijeigenschappen”