Hyundai RM19 Racing Midship Sports Car interessanter dan je denkt
Productieversie volgt
De Hyundai RM19 Racing Midship Sports Car is interessanter dan je denkt. Het studiemodel hint naar een heuse supercar van Hyundai en een ontwikkelingsplatform vormt voor toekomstige Hyundai N-modellen.
Geen verrassing
Dat Hyundai met een N-supercar komt, is geen verrassing. AutoRAI.nl kon al in oktober 2018 melden – na een exclusief interview met Thomas Schemera, Executive Vice President High Performance Vehicles & Motorsport Division Hyundai Motor Group – dat Hyundai met een vlaggenschipmodel komt. Een ‘Halo Car’ om te laten zien wat Hyundai in huis heeft. Alles begint met het ontwikkelen van een platform.
Veelzijdig platform
“Het RM-platform is een veelzijdig platform dat het mogelijk maakt om verschillende aandrijflijnen en vermogensspecificaties tot het uiterste te testen”, zegt Albert Biermann, Head of Research & Development Division bij Hyundai. “Gedurende het RM-programma deden onze ingenieurs veel kennis op over high performance-aandrijflijnen en de effecten van gewichtsverdeling en carrosseriestijfheid op de rijdynamiek.”
RM-project
Hyundai startte het RM-project (Racing Midship) in 2012 om nieuwe autosporttechnologie te kunnen ontwikkelen en in toekomstige N-modellen te implementeren. Sindsdien ondergingen diverse RM-prototypes (RM14, RM15 en RM16) uitvoerige testprogramma’s om de toekomstige N-modellen te verbeteren. In de meest recente creatie – de spectaculaire Hyundai RM19 Racing Midship Sports Car op basis van de Veloster – installeert Hyundai een bijzonder potente aandrijflijn.
390 pk
In de RM19 lepelt Hyundai een midscheeps gemonteerde 2,0-liter turbobenzinemotor met maar liefst 390 pk. Door die power sprint de RM19 in minder dan vier seconden naar 100 km/u. De aandrijflijn is afkomstig uit de Hyundai i30 N TCR en werd op diverse punten verbeterd. De turbobenzinemotor wordt aangevuld met een elektromotor.
Supercar-segment
“De RM19 hint naar de sportieve aspiraties van het N-label, waarbij Hyundai een stevige positie in het supercar-segment inneemt”, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President en Hoofd Product Division bij Hyundai. “Hyundai N laat niet alleen de harten van autoliefhebbers sneller kloppen met krachtige brandstofmotoren, maar biedt bovendien een unieke rijbeleving met efficiënte, geëlektrificeerde aandrijflijnen.”
Rimac Automobili
Samen met Rimac Automobili ontwikkelt Hyundai zeer krachtige prototypes met een volledig elektrische aandrijflijn of brandstofcel. Tot 2025 wil Hyundai 44 milieuvriendelijke modellen introduceren. Daarbij ligt de focus bij de sportieve Hyundai N-divisie op krachtige en efficiënte prestaties.
Namyang
De ‘N’ van Hyundai N staat voor Namyang, sinds 1995 de thuisbasis van de ontwikkelingsafdeling van Hyundai in Korea, en voor Nürburgring, waar het European Test Center van Hyundai zich bevindt. Het N-logo symboliseert een chicane op een circuit. De N performance-divisie verfijnt zijn modellen op de iconische Nürburgring Nordschleife. Elk model dat aan het testprogramma deelneemt, rijdt onder natte en droge omstandigheden tussen de 420 en 480 rondes op het circuit, wat een afstand van 180.000 kilometer in vier weken tijd simuleert. De Nürburgring Nordschleife staat – met zijn 20,8 kilometer lange asfalt en 73 bochten – bekend als een van de uitdagendste circuits ter wereld. Het is tevens de thuisbasis van het Hyundai Motor Europe Technical Center dat 3.600 vierkante meter beslaat.
Specificaties RM19 (N Brand Prototype – verbrandingsmotor)
Concept: achterwielaangedreven sportauto met midscheeps gemonteerde verbrandingsmotor
Carrosserie: tweedeurscoupé, twee zitplaatsen
Aandrijflijn: middenmotor, achterwielaandrijving
Motorblok: aangepast Touring Car Racing-motorblok (TCR), 2.0-liter turbomotor met naar schatting 390 pk (TBD)
Transmissie: sequentiële transmissie met zes versnellingen (identiek aan TCR met geoptimaliseerde verhoudingen)
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)
Ophanging: McPherson (voor) / dubbele draagarmen (achter)
Dempers: conventionele gasgevulde schokdempers
Remmen: remklauwen met zes zuigers voor en vier zuigers achter
Handrem: mechanisch, gekoppeld aan achterwielen
Stuurbekrachtiging: elektrisch aangedreven
Stuurwiel: Veloster N TCR-design met schakelpaddels
Afmetingen (mm): 4319 (lengte) x 1945 (breedte) x 1354 (hoogte) / 2672 (wielbasis)
Overhang (mm): 899 (voor) / 748 (achter)
Bodemvrijheid (mm): 100
Banden: 245/30R20 (voor) / 305/30R20 (achter)
Wielen: 20-inch x 8.5J (voor) / 20-inch x 11.0J (achter) – uit één stuk gegoten lichtgewicht aluminium wielen