Nieuwe Hyundai Kona wil heel graag opvallen
B-segment SUV van Hyundai komt dit najaar
Een verrassing kun je de nieuwe Hyundai Kona niet meer noemen. De auto werd namelijk al weken geleden betrapt op straat tijdens de officiële fotoshoot. Maar dat mag de pret voor Hyundai niet drukken. De Kona is een uiterst belangrijke auto voor het Koreaanse merk. De Hyundai Kona is namelijk bedoeld voor het uiterst populaire B-segment waarin verkoopcijfers sky high zijn.
Missie 2021
Om het ‘belangrijke’ direct maar even te onderstrepen: “De gloednieuwe Hyundai Kona is niet zomaar een nieuwe toevoeging aan Hyundai’s SUV-aanbod. Het is een belangrijke mijlpaal om rond 2021 de grootste Aziatische autobouwer in Europa te worden”, zegt Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe.
Dertig nieuwe modellen
Jawel, Hyundai heeft de komende jaren heel wat in huis. Het merk lanceert tussen nu en 2021 in totaal dertig nieuwe modellen en afgeleiden om deze doelstelling te bewerkstelligen. Ook komen er meer hybrides, plug-in hybrides, volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s. Bovendien volgt van elk nieuw model een ‘groene’ versie, zoals een hybride, plug-in of volledig elektrische variant. Hyunda werkt ook aan een volledig elektrische Kona. Die komt in 2018.
De eerste benzinemotor
Goed, de 4.165 mm lange, 1.800 mm brede en 1.550 mm hoge Hyundai Kona moet het eerst doen met ‘normale’ brandstofmotoren. Op het programma staat de 1.0 T-GDI met 88 kW (120 pk) en 172 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving.
Nog een benzinemotor
Ook leverbaar is een 1.6 T-GDI met 130 kW (177 pk) en 265 Nm trekkracht, gekoppeld aan een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Deze uitvoering sprint in 7,9 tellen naar 100 km/u. Het AWD-systeem van de 1.6 T-GDI stuurt tot 50 procent van het koppel naar de achteras.
En dieselen?
In de zomer van 2018 introduceert Hyundai twee nieuwe 1,6-liter turbodieselmotoren, leverbaar met een handgeschakelde zesbak óf zeventraps DCT-automaat. De eerste dieselmotor heeft een vermogen van 85 kW (115 pk) in combinatie met een manuele zesbak én voorwielaandrijving. De sterkste dieselvariant levert 100 kW (136 pk) en 320 Nm trekkracht en wordt door Hyundai gekoppeld aan een zeventraps DCT-automaat met naar keuze vóór- of vierwielaandrijving.
Twin-koplampen kennen we van Citroën C4 Cactus
Het design is bewust ‘anders’ gemaakt, om de Kona op te laten vallen in het B-segment. Daarin is de Hyundai Kona niet de enige, want de Citroën C4 Cactus heeft net als de Kona ‘twin-koplampen’. Handig om te weten: de LED-dagrijverlichting is boven de LED-koplampen geplaatst. De Kona is uitgebreid te personaliseren, onder meer met diverse kleurpakketten. Uniek: Hyundai levert standaard zwarte hemelbekleding. Stijlvol.
Kleuren
Ook een dak in een andere kleur is mogelijk. Hyundai levert het dak in de kleur Phantom Black of Dark Knight (donkergrijs). Voor het exterieur zijn de kleuren Phantom Black, Chalk White, Lake Silver, Dark Knight, Pulse Red, Tangerine Comet, Acid Yellow, Blue Lagoon, Ceramic Blue en Velvet Dune (lichtgrijs) leverbaar. In totaal levert dat zo’n twintig verschillende kleurcombinaties op.
Apple CarPlay en Android Auto
In de Hyundai Kona vinden we zaken die tegenwoordig normaal zijn in het B-segment. Denk aan een 7-inch touchscreen (5-inch is standaard), een head-up display (optioneel), ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto en diverse veiligheidssystemen zoals Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist System en Blind Spot Detection System. De bagageruimte bedraagt 361 liter en is verder te vergroten dankzij de in delen neerklapbare achterbank (60:40).
Najaar
De marktintroductie vindt plaats in het najaar van 2017. Prijzen maakt Hyundai in een later stadium bekend. Kia werkt op zijn beurt aan de Stonic: een auto die wat technologie betreft veel overeenkomsten zal hebben met deze Hyundai Kona, maar wel een eigen design krijgt. De onthulling van de Kia Stonic vindt plaats op 20 juni.