
Hyundai en Kia zetten in op Virtual Reality Design Evaluation System
Verbetert en versnelt de ontwikkelingsprocessen
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Kia Motors Corporation en Hyundai Motor Company investeren flink in een zogeheten Virtual Reality Design Evaluation System. Met het systeem kunnen dankzij virtual reality (VR) technologie ontwikkelingsprocessen worden verbeterd en zo’n 20 procent versneld. Hyundai en Kia verwachten dat deze nieuwe virtuele technologieën niet alleen de ontwikkelingskosten zullen verlagen met 15 procent, maar ook de winstgevendheid verhogen.
Namyang
Zo’n Virtual Reality Design Evaluation System is inmiddels te vinden in het Namyang Research and Development Centre in Zuid-Korea. Volgens Hyundai en Kia maakt de technologie gebruik van verschillende ontwikkelingstoepassingen, waarmee teams van ontwerpers en ingenieurs kwaliteitsbeoordelingen voor voertuigontwerp en ontwikkelingsverificatieprocessen kunnen uitvoeren.
Virtuele processen
Het nieuwe systeem maakt deel uit van een investering van 15 miljard KRW (12 miljoen euro) in het Namyang Research and Development Centre, aangekondigd door Hyundai en Kia in maart 2019. Met de volledige implementatie van de virtuele processen tijdens de ontwikkelings- en pre-productiefase, verwachten Hyundai en Kia een vermindering van 20% van de ontwikkelingstijden van voertuigen en een verlaging van 15% van de jaarlijkse ontwikkelingskosten te kunnen realiseren.
Biermann aan het woord
Albert Biermann, hoofd Research en Development-divisie van Hyundai: “Het virtuele ontwikkelingsproces is noodzakelijk om snel en flexibel te kunnen reageren op de veranderende behoeften in de markt en de trends in de auto-industrie. Met het verbeteren van de virtuele processen, verhogen we de kwaliteit en de winstgevendheid. Uiteindelijk groeien ook de investeringen in R&D om Hyundai’s concurrentiepositie te verstevigen op het gebied van de mobiliteit van de toekomst.”
Zo werkt het
Hoe werkt dat dan? Met VR-headsets kunnen de voertuigontwerpers en -ingenieurs virtueel ontwikkelingssimulaties invoeren, waarbij 36 bewegingssensoren de locaties en bewegingen van alle gebruikers detecteren en volgen, zodat iedereen nauwkeurig en real time kan deelnemen. Het nieuwe VR-ontwerpevaluatiesysteem kan momenteel maximaal 20 gelijktijdige gebruikers ondersteunen, waardoor nog meer samenwerking tussen teams mogelijk is.
Eerder beoordelen
Als gevolg hiervan biedt de nieuwe geavanceerde faciliteit de ontwerpers van de individuele merken de mogelijkheid om een veelvoud aan ontwerpconcepten eerder in het ontwikkelingsproces en op manieren te beoordelen die voorheen fysiek onmogelijk waren. Het systeem simuleert interieur- en exterieurelementen, verlichting, kleuren en materialen, en zelfs virtuele omgevingen.
Augmented Reality
Hyundai heeft dit systeem voor het eerst gebruikt tijdens de ontwikkeling van de HDC-6 NEPTUNE Concept Class 8, een heavy-duty truck, die is onthuld op een Noord-Amerikaanse bedrijfswagenshow in oktober 2019. Kia gaat de ontwerpevaluatiemogelijkheden van de faciliteit gebruiken voor de ontwikkeling van toekomstige modellen. Kia en Hyundai plannen samen bovendien om op afstand VR-ontwerpevaluatiemogelijkheden te ontwikkelen die een real time samenwerking mogelijk maken tussen de ontwerpcentra van elk merk in Europa, Amerika, China en India. De merken gaan dit nieuwe proces mede mogelijk maken door het gebruik van AR (Augmented Reality) technologie.