Hyundai Ioniq Electric – Autotest
Rijden voor 2,2 cent per kilometer
Windstil en wolkeloos: op een betoverend mooie najaarsdag zoeven we met de Hyundai Ioniq Electric door het Groene Hart. In letterlijk alle rust leggen we deze elektrische nieuwkomer langs de lat. De allereerste batterij-elektrische Hyundai bezorgt ons in elk geval een zonnig humeur.
1 Wat is het?
De Ioniq Electric is een nieuwe, volelektrische hatchback van Hyundai. Hij heeft ruimte voor vijf inzittenden plus een zeer aardige kofferbak (455 liter). Zijn strakke en ingetogen lijnen ogen vertrouwd. In het wit doet de auto wel wat denken aan de Opel Ampera.
“Een mix tussen neutraal, vertrouwd en toch net een beetje anders”
Een opvallend detail is de gladde, geheel dichte voorzijde. Al met al heeft Hyundai een mix gevonden tussen neutraal, vertrouwd en toch net een beetje anders. De elektrische Hyundai heeft een 28 kWh batterij die zorgt voor maximaal 280 kilometer bereik (NEDC).
[parallex id=”1″]
2 En hoe rijdt de Hyundai?
Gewoon: makkelijk, soepel, leuk. Zoals eigenlijk de meeste elektrische auto’s. De elektromotor houdt van aanpakken (88 kW (120 pk) en 295 Nm). Er is daarbij weinig rijgeluid. Als er iets te horen is, dan zijn het de banden op het wegdek. De grote stoelen en flinke binnenruimte versterken het prettige rijcomfort.
Het regenereren is instelbaar: de elektromotor doet dan ook dienst als generator en laadt de accu bij. Je kunt dit instellen van soepel uitrollend (weinig regeneratie) tot ferm remmend (veel regeneratie). Wij gaan voor de lange adem, waarbij de auto langdurig voort rolt. Dat rijdt het meest relaxed. En bij het intrappen van het rempedaal werkt de e-motor ook als generator.
“In theorie moet je meer dan 280 kilometer halen. In de praktijk is dat ongeveer 180 tot 200 kilometer”
We zien een praktijkbereik van 179 kilometer. Een mooi cijfer. Het beperkte aantal snelwegkilometers en goede weer helpen natuurlijk een handje. De mensen van Hyundai Nederland melden dat de auto 150 tot 200 kilometer rijdt op een volle batterij. Overigens kan de auto snelladen tot 100 kW. Dus je kunt onderweg bij een van de honderden snelladers de accu in hoog tempo weer bijvullen.
[parallex id=”2″]
3 Wat kost het?
Hyundai rekent een bedrag van 32.280 euro voor de Ioniq Electric. Dan wordt de elektrische auto geleverd zonder laadpakket (wallbox en abonnement). Met laadpakket komt de prijs op 34.950 euro. De duurste en meest luxe versie (Premium) komt op 38.480 euro. De bijtelling bedraagt 4%, ook volgend jaar en verder.
“De auto snelladen kan tot 100 kW”
De Ioniq Premium heeft onder meer elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming vóór en achter, een verwarmbaar stuurwiel, een draadloos oplaadsysteem voor smartphones en een schuif-/kanteldak dat bij regen vanzelf sluit. Rijden op stroom is erg voordelig. Een kWh aan elektriciteit brengt de auto (op papier) tien kilometer ver. Dan bedragen de energiekosten slechts 2,2 cent per kilometer.
[parallex id=”3″]
4 Zijn er andere bijzonderheden?
Qua formaat, gebruiksmogelijkheden en prijs valt de Ioniq Electric in het hart van de EV-markt. Er is daarbij een prima balans tussen prijs, prestaties, ruimte en techniek. Het is een allrounder.
“Een kWh aan elektriciteit brengt de Ioniq Electric op papier tien kilometer ver”
Een leuke extra zijn de beschikbare rijhulpsystemen: automatisch remmen bij dreigende botsing, intelligente cruisecontrol, rijbaanbewaking (houdt de auto binnen de lijnen) en een waarschuwing voor verkeer in de dode hoek naast de auto.