Autotest – Hyundai i30 (2017)
5 redenen om een Hyundai i30 te kopen
Na de eerste (positieve) ervaringen met de nieuwe Hyundai i30 over glooiende wegen in Zuid-Spanje begin dit jaar, reden we ‘m nu een week lang op Hollands asfalt. En onze verwachtingen bleken waar; hier komt -ie nóg beter tot z’n recht. Daarom komen we ‘domweg’ met 5 redenen om een Hyundai i30 te kopen.
Reden 1: de portemonnee
Om maar direct met de rationele deur in huis te vallen: de nieuwe Hyundai i30 staat met z’n 20.495 euro vanafprijs scherp in het C-segment. Concurrenten als de Renault Mégane (21.390 euro), de Peugeot 308 (21.980 euro), de Opel Astra (20.995 euro), Ford Focus (20.200 euro), de Toyota Auris (19.995 euro), Mazda 3 (22.490 euro), Nissan Pulsar (21.540 euro) en de Volkswagen Golf (22.696 euro) bijten vrijwel allemaal in het stof. Alleen de Auris en Focus zijn goedkoper, maar de i30 troeft dat duo onder meer af op de standaard 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.
Reden 2: degelijkheid 2.0
Degelijkheid is misschien wel het codewoord voor de nieuwe Hyundai i30, al doe je ‘m daar eigenlijk iets mee tekort. De autotest heeft uitgewezen dat er geen extreem grote pluspunten zijn, maar zeker ook geen grote uitschieters naar beneden. Aziatische merken als Hyundai maken werkelijk waar steeds mooiere auto’s en daar is de i30 weer een perfect voorbeeld van. Vanbuiten, maar zeker ook vanbinnen. De afwerking van Hyundai is in niets meer te vergelijken met pak ‘m beet 10 jaar geleden. Neem de verchroomde afwerkingslijsten, een lekker uitziend en goed werkend dashboard met (optioneel) 8-inch touchscreen en het gebruik van kwalitatief goede materialen. Dit is degelijkheid 2.0.
Reden 3: de nieuwe 1.0 T-GDI benzinemotor
Met de nieuwe 1.0 T-GDI driecilinder met 88 kW (120 pk) scoort de i30 veel punten. Zeker als je kijkt naar de concurrentie die qua prijs het dichtst in de buurt staat; de Astra met 77 kW (105 pk), de Auris met 73 kW (99 pk) en de Focus met 74 kW (100 pk). De motor presteert gewoon erg goed en neigt zelfs licht naar het woord pittig. Zeker op de vlakke Nederlandse wegen kom je helemaal niks tekort met deze motorvariant, tenzij je racebloed door je aderen hebt lopen.
Maar ook dan blijft de i30 een oplossing; je kunt ook kiezen voor de 1.4T-GDI met 103 kW (140 pk) benzinemotor. Daarnaast wordt in september 2017 de extra sportieve N-versie op de autoshow van Frankfurt onthuld. Al bekend: er komen twee motorvarianten. De ‘instapper’ heeft ongeveer 185 kW (250 pk) en er volgt nog een Performance-versie met meer vermogen.
Reden 4: tech is up to date
Qua tech zit de i30 in de kopgroep van z’n segment. Vooral de goedwerkende integratie (met de nadruk op goedwerkende) van Apple CarPlay en Android Auto zijn fijn. Het is iets wat bij veel andere merken wel aanwezig is, maar lang niet altijd naar behoren functioneert. Navigeren met Google Maps via je Android smartphone op het 8-inch touchscreen werkt gewoon uitstekend. Moet gezegd: Hyundai heeft als alternatief een prima navigatie om op terug te vallen. Ook top is het bakje waar je je telefoon draadloos kunt opladen.
Reden 5: dare to be different
Neig je altijd naar een Europees merk? Dan is dit het moment om een keer te switchen. Durf en de Hyundai i30 zal je niet teleurstellen. Qua looks, rijplezier en prijs bijvoorbeeld. Al is de keuze eigenlijk zo gedurfd nog niet, want met vrijwel alle mogelijke veiligheidssystemen die aanwezig zijn en 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking is het risico op teleurstelling vrijwel uitgesloten.