HVO100-brandstof in opkomst: wat is het precies?
En wat zijn de voordelen voor jou?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Je hoort en leest er steeds meer over: de duurzame diesel HVO100. Maat wat voor brandstof is dat eigenlijk? En nog belangrijker: wat zijn de voordelen voor jou? Lees het hier.
Alternatief voor diesel
HVO100 is een praktisch CO2-neutraal alternatief voor diesel. HVO100 staat voor 100 procent Hydrotreated Vegetable Oil. Een voorbeeld van een HVO100-brandstof is ‘Neste MY Renewable Diesel’. Experts spreken over een duurzame, fossielvrije brandstof voor dieselmotoren, die wordt gewonnen uit voornamelijk plantenresten, afval- en restgrondstoffen en ander organisch materiaal.
De Franse autobouwer Peugeot heeft alle modellen met een Euro 5- of Euro 6-dieselmotor als een van de eerste autofabrikanten officieel geschikt verklaard voor het gebruik van de duurzame brandstof HVO100, dat bij pompstations in heel Europa wordt aangeduid met de brandstofcode XTL.
Waarom is HVO100 CO2-neutraal?
Omdat planten reeds CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen, vindt er compensatie plaats voor wat er door verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten. Gemeten naar ‘well-to-wheel’ is de reductie van CO2 maar liefst 89 procent.
Ah, dus niet helemaal CO2-neutraal dus. Maar toch: 89 procent is al een mooie score. De gebruikte planten worden niet speciaal voor dit doel verbouwd, maar als restmateriaal verwerkt.
HVO100, de cijfers
Neste MY Renewable Diesel – een vorm van HVO100 – is een product van het Finse bedrijf Neste, dat de raffinage onder meer in Rotterdam uitvoert. HVO100 wordt momenteel al toegepast in het wegtransport en de scheepvaart.
Een belangrijk kenmerk is de hogere verbrandingswaarde (cetaan) ten opzichte van synthetische diesel, zodat er een betere alsook schonere verbranding in de motor plaatsvindt. Dit resulteert in een aanmerkelijke reductie van de uitstoot van stikstof (-9 procent), koolmonoxide (-24 procent), roet en fijnstof (-33 procent).
Diesel is niet dood
Diesel blijft een zeer belangrijke brandstof om alle CO2-doelstellingen te halen. Moderne dieselmotoren hebben een ultraschone uitstoot en mogen dus niet als ‘vies’ worden bestempeld. Peugeot deelt die visie en ziet HVO100 als de ontbrekende schakel tussen elektrische en dieselauto’s.
Verduurzamen
Henri van Dijk, specialist van PSA Groupe Nederland: “Bedrijven en gemeenten die graag hun wagenpark willen verduurzamen, moeten nu vaak concluderen dat niet alle dieselvoertuigen zich zomaar door elektrische laten vervangen.
Het alternatief dat Peugeot dankzij de homologatie nu kan bieden, is de overstap met bestaande of nieuwe dieselauto’s naar HVO100. Dat kan probleemloos, dus zonder dat er technische aanpassingen noodzakelijk zijn. Extra investeringen zijn dus niet nodig, terwijl je de Peugeot’s daarna toch als vrijwel geheel CO2-neutrale voertuigen kunt aanmerken.”
HVO100, wanneer kun je het tanken?
Vooralsnog is de HVO100-brandstof voor bedrijven met grotere wagenparken eenvoudiger beschikbaar dan voor particulieren; het is toegestaan om een brandstofleverancier een tankunit op eigen terrein te laten plaatsen.
Tegenover de iets hogere brandstofkosten – momenteel 10 à 20 eurocent per liter – staan een iets lager verbruik en een verlaging van het AdBlue-verbruik door de motor vanwege de schonere verbranding. Bovendien kunnen autobezitters die HVO100 tanken certificaten krijgen die hun positieve bijdrage aan de CO2-reductie bevestigt.