“Huidige systematiek van autobelastingen onhoudbaar”
Het moet en kan beter, BPM-tarieven voor 2021 niet bijgesteld
Staatssecretaris Hans Vijlbrief erkent dat de huidige systematiek van autobelastingen onhoudbaar is en op de schop moet. Hij gaat, na stevig aandringen vanuit autosector en de Tweede Kamer, aan de slag om het huidige systeem van de autobelastingen kritische te evalueren en bouwstenen voor verbetering op te stellen.
Autobrief 3
Dit alles doet Vijlbrief ter voorbereiding op een autobrief 3 waar een nieuw kabinet mee zal moeten komen. Mede op dringend verzoek vanuit de Kamer gaan RAI Vereniging en BOVAG hierover op korte termijn in gesprek met de staatssecretaris en het ministerie. De BPM tarieven voor 2021 worden niet bijgesteld, maar deze worden wel, ook wat betreft afgelopen jaren, kritisch tegen het licht gehouden in diezelfde gesprekken. Dat is de uitkomst van het debat over het belastingplan in de Tweede Kamer.
Zuur en zoet
De uitkomsten van het debat bevatten voor de autosector en automobilist zodoende zuur en zoet. Het zuur zit helaas op de korte termijn en dat is dat de enorme stijging van de BPM tarieven voor 2021 niet van tafel is. Het zoet is dat er politiek eindelijk het besef ontstaat dat het systeem van onze autobelastingen, en met name de BPM, onhoudbaar is en dat een nieuw kabinet in 2021 moet gaan kijken hoe het beter kan. Op allebei de punten hebben BOVAG en RAI Vereniging de afgelopen maanden intensief de druk opgevoerd richting politici en media.
Autonome vergroening
De inzet van RAI Vereniging en BOVAG voor het debat was om de fictieve ‘autonome vergroening’ voor 2021 op nul te zetten bij het bepalen van de aanschafbelasting BPM voor nieuwe personenauto’s. Het ministerie van Financiën ging er jarenlang vanuit dat brandstofauto’s elk jaar enkele procenten zuiniger zouden worden en paste daar jaarlijks de BPM-tarieven op aan. Die autonome vergroening heeft echter aantoonbaar niet plaatsgevonden onder conventionele personenauto’s (wel via EV’s en hybrides), maar deze verkeerde aanname heeft de schatkist sinds 2017 wel 1,5 miljard euro extra opgeleverd en nieuwe, schone conventionele auto’s onnodig duur gemaakt. Tijdens het debat was er ondanks de politieke wil bij een aantal Kamerleden zoals Pieter Omtzigt (CDA) en Helma Lodders (VVD) geen ruimte om de BPM-tarieven al voor komend jaar aan te passen om deze extra heffing in ieder geval voor 2021 te voorkomen. Wel zal de staatssecretaris hier binnen twee maanden kritisch naar moeten kijken samen met de sector.
Schone lei beginnen
Daarbij wilden RAI Vereniging en BOVAG op de langere termijn toewerken naar een meer stabiel en redelijk systeem van autobelastingen. De Kamer en Vijlbrief gingen daar in mee. De staatssecretaris zegde in het debat toe in 2021 het gehele autobelastingstelsel onder de loep te willen nemen, zodat in 2022 met een schone lei kan worden begonnen. Hij gaat hierover al op zeer korte termijn in overleg met RAI Vereniging en BOVAG en moet de Kamer binnen twee maanden informeren over de voortgang.