Hot lap met Robin Frijns in een Audi RS 3 LMS op TT Circuit Assen
Ook leuk: rijden met Audi R8 V10 Plus
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Even op en neer naar het prachtige TT Circuit van Assen voor een hot lap met Robin Frijns in de Audi RS 3 LMS? Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen. Een nadeel: de regen komt tijdens het moment suprême met bakken uit de lucht.
Robin Frijns
Robin Frijns rijdt in 2018 niet alleen voor Audi in het Duitse DTM-kampioenschap. De Limburger verdedigt ook zijn titel in de Blancpain GT Series met de Audi R8 LMS van het Belgische Team WRT. Bovendien neemt Frijns deel aan de 24 Uur van de Nürburgring, in mei van dit jaar.
“Verslavend, sensationeel, kippenvel tot op je kleine teen.”
Eerst een rondje in de Audi R8 V10 Plus
Maar voordat we met Robin Frijns in de Audi RS 3 Limousine LMS stappen, overhandigt Audi ons de sleutels van een Audi R8 V10 Plus. Daarmee mogen we een paar rondjes helemaal los op het circuit. Nou ja, het weer laat volgas rijden niet echt toe. Het is spek- en spekglad. Toch geeft de Audi R8 vertrouwen. Vierwielaandrijving is in dit weer een échte uitkomst. Bovendien heeft het quattro-systeem van de R8 een volledig variabele verdeling. Zo kan er tot 100 procent van het koppel naar de vóór- óf achteras.
Afwijken van ideale lijn
Het rijden van de ideale lijn is er in dit slechte weer niet echt bij. Je zoekt vooral naar droge stukken asfalt, waar je grip hebt en dus op het gas kunt gaan. Te fel op het gas en de Audi zet een flinke stap opzij. Gedoseerd gas geven is het devies. De Audi R8 is goudeerlijk in zijn reacties. De auto heeft een heerlijke balans, mede doordat de krachtbron direct achter de stoelen is geplaatst – een middenmotor dus.
“Alsof André Rieu op het Maastrichtse Vrijthof bij elke krukasomwenteling een extra muziekinstrument inschakelt.”
Bijna 9.000 toeren!
Van die aandrijflijn kun je alleen maar genieten. Een atmosferische V10 is tegenwoordig een zeldzaamheid, die in de toekomst vanwege de CO2-emissie vast en zeker verdwijnen. De ongeblazen 5,2-liter V10 bouwt zijn vermogen fantastisch op. De motor reageert fel op het gaspedaal en haalt door tot bijna 9.000 toeren. Fe-no-me-naal! Alsof André Rieu op het Maastrichtse Vrijthof bij elke krukasomwenteling een extra muziekinstrument inschakelt. Verslavend, sensationeel, kippenvel tot op je kleine teen. De motor is absoluut de hoofdattractie van de Audi R8.
610 pk
Normaliter levert de V10-motor 397 kW (540 pk), maar wie de R8 V10 Plus aanschaft – hij is er voor prijzen vanaf dik 270.000 euro – mag genieten van 449 kW (610 pk) en 560 Nm trekkracht. De S-tronic-transmissie met zeven verzetten, is perfect afgestemd op de tienpitter en wisselt razendsnel van verzet. Terugschakelen is door het grote toerenbereik van de V10 een groot feest. Je kan vaak nog net een extra tandje terugschakelen en zelfs dan kom je nog steeds niet in de rode zone. Alleen al daarom zou je al een R8 V10 Plus willen hebben. De prestaties zijn zoals je mag verwachten: explosief. De sprint van 0 naar 100 km/u legt de 1.630 kilogram zware R8 V10 Plus af in 3,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u.
“De prestaties van de R8 V10 Plus zijn zoals je mag verwachten: explosief.”
Afkicken
Goed, tijd om even af te kicken. Terug naar de pits, sleutels inleveren en een race-overall van Audi Motorsport aantrekken. We gaan mee op een hot lap met Robin Frijns in de Audi RS 3 Limousine LMS. Die auto verschilt op bijzonder veel punten met de straatauto die Audi voor 82.345 euro in de prijslijst heeft staan.
“De verschillen tussen de Audi RS 3 en RS 3 LMS zijn groot.”
Verschillen tussen Audi RS 3 en RS 3 LMS
De straatversie van de Audi RS 3 Limousine is bijvoorbeeld voorzien van een 2,5-liter TFSI vijfcilinderturbomotor, met 294 kW (400 pk) vermogen en 480 Nm koppel, en vierwielaandrijving. Hij laat een 0-100-sprinttijd noteren van slechts 4,1 seconden en weegt 1.590 kilogram. De Audi RS 3 Limousine LMS – leverbaar voor 100.000 tot 130.000 euro – is niet alleen lichter (slechts 1.180 kilogram), maar moet het ook met een cilinder minder doen. Voorin lepelt Audi een 2.0 TFSI viercilinderturbomotor met 257 kW (350 pk) en 410 Nm. Bovendien heeft de LMS alleen voorwielaandrijving. Hij is leverbaar met een zestrapsautomaat. Er is zelfs keuze uit een sequentiële transmissie en eentje met een dubbele koppeling. De Audi RS 3 Limousine LMS sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 265 km/u.
Charmant
Frijns zit al klaar in de auto als we instappen. De auto is uiteraard voorzien van een rolkooi. Dat betekent eerst je linkerbeen naar binnen, vervolgens je derrière en daarna je rechterbeen. En dan natuurlijk op een zo charmant mogelijke manier. Een teamlid van deze Audi Sportscar Experience ontfermt zich over het vastmaken van het gordelharnas. Hij geeft een go en we gaan weg.
“Isolatie in de Audi RS 3 Limousine LMS ontbreekt. Alle geluiden komen dus vrijwel ongefilterd het interieur binnen.”
Grote kick
Isolatie in de Audi RS 3 Limousine LMS ontbreekt. Alle geluiden komen dus vrijwel ongefilterd het interieur binnen. Niet alleen dát zorgt voor een grote kick, ook de versnelling is verbazingwekkend. In de bochten heeft Frijns zijn handen vol aan de Audi, want grip zoeken is in deze hevige regenval een pittige opgave. Geregeld dreigt de LMS door te schuiven over de voorwielen, het zogeheten onderstuur. De ervaren coureur vangt het allemaal echter keurig op.
Onder- en overstuur
De achterzijde komt af en toe ook om als Frijns in bochten het gas loslaat en een corrigerende remingreep doet. In alle rust tegensturen en weer op het gas. Hij laat zich niet gek maken en op het rechte stuk tikt hij net de 185 km/uur aan. Remmen kan ook in de regen lekker laat, zolang je maar de drogere ondergrond opzoekt. In no time staan we weer in de pits en is het tijd om af te koelen na deze hot lap.
Topper
Na afloop doet Frijns een opvallende bekentenis. “Dit is de eerste keer dat ik met voorwielaandrijving reed.” Dat hadden we niet verwacht, want tijdens de hot lap was daarvan niets te merken. Het bewijst maar weer dat Frijns van alle markten thuis is. Niet iedereen is een topper op nat asfalt. Heb je tips, vragen we. “Het is in de regen altijd zoeken naar grip. Bij droog weer is er altijd een ideale lijn die theoretisch volledig klopt, dus buiten-binnen-buiten. Op nat wegdek is dat niet altijd het geval. Je moet goed kijken naar de soort asfalt en vooral proeven waar de grip ligt.”
Interview
De hot lap in de Audi RS 3 Limousine LMS en het volledige interview met Robin Frijns zien en horen? Bekijk dan onderstaande video.
Hot lap met Robin Frijns in een Audi RS 3 LMS op TT Circuit Assen – AutoRAI TV