Hoe lang kun je met een elektrische auto in de file staan voordat de batterij leeg raakt?
Met de verwarming lekker aan...
In Nederland komt het niet vaak voor, maar in veel delen van Amerika wel: een échte horrorwinter. In december daalde het kwik in het noorden van het land regionaal tot -40 graden en zelfs aan de grens met Mexico konden de schaatsen uit het vet. Door het slechte weer kwamen automobilisten soms lang vast te staan in het verkeer. Hoe gaat dat als je een elektrische auto hebt? Een YouTuber zocht uit hoe lang een EV je kan warmhouden in winterse omstandigheden.
Horrorfile
Rond de kerstdagen was het goed koud in Amerika, maar in januari 2022 was er écht sprake van een horrorwinter. Door extreme sneeuwval stonden er toen honderden auto’s bijna twee dagen lang vast in een file op de weg tussen Richmond (de hoofdstad van de staat Virginia) en Washington DC. In korte tijd viel er meer dan 30 centimeter sneeuw, waardoor vrachtwagens schaarden en er al snel een file van 77 kilometer ontstond.
Veel mensen moesten de nacht in hun auto doorbrengen. Geen pretje, als de buitentemperatuur ver onder het vriespunt ligt. Je kunt helaas niet een benzine- of dieselmotor twee dagen laten draaien om je warm te houden. Je tank raakt een keer leeg. Bovendien is het ook niet bepaald gezond om zo lang in uitlaatgassen te zitten, die vanzelf het interieur binnenkomen als je stilstaat.
Elektrische auto in de file
Maar hoe zit het als je in de winter met een elektrische auto strandt in een file? Batterijen kunnen niet zo goed tegen kou, toch? Een Amerikaanse YouTuber nam de proef op de som met zijn Tesla Model Y en Model X. Voor de test heeft hij beide auto’s tot 90% opgeladen en vervolgens in zijn achtertuin aangezet met de verwarming op 21°C. De buitentemperatuur tijdens de test lag rond de -11 graden. Goed koud dus. Na 12 uur zat de Model X op 47% en de Model Y op 58%. Op een volle accu zou dit betekenen dat de Model X het in totaal 28 uur zou uithouden en de Model Y 36 uur. Maar dan is de accu ook echt leeg.
Slechte omstandigheden
In een elektrische auto kun je het dus best een tijdje uithouden als je in de winter in een file terecht komt. Sterker nog, waarschijnlijk een stuk langer dan in een benzine- of dieselauto. De omstandigheden tijdens de test waren echter niet heel realistisch. Tijdens een echt scenario zouden de Tesla’s het waarschijnlijk nog langer uithouden, want ze zouden minder stroom verbruiken. Tijdens de test zaten er namelijk geen mensen in de auto, die zelf een hoop warmte afgeven. Daarnaast was het in de auto ijskoud voordat de test begon. Het opwarmen van een koude auto kost meer energie dan het vasthouden van de temperatuur. Je belandt waarschijnlijk niet met een ijskoude auto in de file.
Tesla Camp mode
Daarnaast heeft de YouTuber niet gebruikgemaakt van Camp Mode, waarmee je een Tesla omtovert tot een caravan. In deze modus blijft de klimaatbeheersing gewoon werken, net als de radio, Spotify en Netflix, maar gaat de rest van de auto uit. Zo verbruikt de auto weinig stroom en blijft het interieur heel efficiënt op temperatuur. Uit tests blijkt dat een Tesla in Camp Mode bij temperaturen onder het vriespunt ongeveer 2 procent van de batterijcapaciteit per uur verbruikt. Het duurt dan dus wel even voordat de batterij leeg is.
Lees ook: Tesla Superchargers in Nederland per direct toegankelijk voor non-Tesla’s
Model 3
Dat Camp Mode uitstekend werkt in de file, blijkt uit het verhaal van een vrouw die in januari 2022 met haar Tesla Model 3 zestien uur vaststond in de betreffende file in Virginia. Dankzij deze functie heeft ze zich geen minuut zorgen gemaakt of ze nog thuis zou komen. Ze belandde in de file met een laadniveau van 74%, maar dankzij Camp Mode kwam ze de volgende dag thuis met nog 61% batterijcapaciteit over. Er zijn zelfs foto’s van Tesla-eigenaren die in de horrorfile lekker zaten te Netflixen.
De hele test kun je in de video hieronder bekijken: