Hoe laad je een elektrische auto op vakantie?
Met een elektrische auto op vakantie gaan, is eenvoudiger dan ooit. Toch vraagt het opladen van je batterij onderweg om goede voorbereiding. Waar vind je laadpunten, welke laadpas heb je nodig en wat zijn de kosten? Lees hier alles wat je moet weten over het opladen van een elektrische auto tijdens je vakantie in het buitenland.
De EV-vriendelijkste landen in Europa
In Europa zijn per land grote verschillen in laadmogelijkheden. Landen als Noorwegen, Nederland en Duitsland zijn het meest EV-vriendelijk, met een uitstekende laadinfrastructuur en scherpe tarieven. En met een elektrische auto naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk is écht geen probleem. In Zuid-Europese landen – zoals Italië en Spanje – is het aanbod van laadpunten redelijk beperkt.
Waar vind je laadpunten?
Laadpunten op je elektrische auto op te laden, zijn tegenwoordig overal in Europa te vinden: langs snelwegen, in steden en zelfs op campings. Navigatiesystemen in moderne elektrische auto’s bieden vaak functies om oplaadpunten te vinden, zoals de ingebouwde routeplanning van Tesla en de I.D.-modellen van Volkswagen. Die tonen direct de dichtstbijzijnde laadpunten. Veel navigatiesystemen plannen zelfs automatisch laadstops in op basis van je bestemming en de laadstatus van de batterij. Vergeet niet dat er ook allerlei handige apps zijn, zoals Chargemap, Plugsurfing, Shell Recharge en ANWB Onderweg. Daarmee vind je realtime laadpunten en kun je hun beschikbaarheid, laadvermogen en tarieven controleren. Goede tip: overschat je actieradius niet, hou je limiet op 80% van het maximum.
Handig: laadpunt reserveren
Houd rekening met problemen onderweg, door geblokkeerde of defecte laadpalen, beperkte beschikbaarheid of lange wachtrijen. Het is daarom slim om alternatieve laadlocaties in je routeplanning mee te nemen. Voor een complete lijst van laadpunten kun je ook de websites van aanbieders raadplegen, zoals die van Fastned, Allego en IONITY. Bij sommige aanbieders kun je zelfs een laadstation vooraf reserveren, wat vooral handig is in drukke vakantieperiodes.
Wat heb je nodig om op te laden: laadpassen
Een goede voorbereiding van je vakantiereis begint met de juiste laadpas. Ongetwijfeld heb je al een laadpas, maar controleer voor vertrek of die voldoende dekking biedt in het buitenland en of die werkt bij de laadstations van de aanbieders in de landen die je bezoekt. In Europa zijn laadpassen van aanbieders als Shell Recharge (voorheen NewMotion), Plugsurfing en Maingau populair. Veel laadpassen werken bij de laadstations van meerdere aanbieders, maar in veel landen is het handig als je ook een lokale laadpas hebt. Het is sowieso verstandig om een extra laadpas van een internationale aanbieder mee te nemen; de ANWB laadpas biedt bijna overal in Europa dekking.
Wat heb je nodig om op te laden: laadkabel
Een eigen laadkabel is ook essentieel om bij je te hebben. Bij openbare laadpunten gebruik je immers je eigen type 2 laadkabel; bij snellaadstations zijn laadkabels met voldoende capaciteit ingebouwd. Extra abonnementen zijn meestal niet nodig, tenzij je gebruikmaakt van specifieke netwerken als IONITY, waar een abonnement kan zorgen voor lagere tarieven.
Betalen: laadpas, app of contant?
Bij vrijwel alle publieke laadpunten in Europa reken je af met je laadpas of via een app. Na het laden wordt het bedrag automatisch van je rekening afgeschreven of bijvoorbeeld eens per maand via je account. Contante betaling is praktisch niet meer mogelijk. Wel heb je steeds vaker de optie om met het scannen van een QR-code met je creditcard, betaalpas en zelfs PayPal af te rekenen, zoals bij snelladers van Shell Recharge en IONITY. Dat maakt laden bij deze aanbieders toegankelijker voor incidentele gebruikers en toeristen.
ZIE OOK: Zomervakantie 2024: in deze vakantielanden staan genoeg laadpalen
Snelladen of regulier laden: wat is het verschil?
Snelladers bieden hoge laadvermogens, soms wel tot 350 kW, en laden de batterij van je auto in 20 tot 30 minuten op tot 80% van de capaciteit. Ideaal langs snelwegen, want dan kun je snel verder met je reis. Voor snelladers gelden wel hogere laadtarieven en de werkelijke laadsnelheid neemt af naarmate je batterij voller is.
Kies dus bij voorkeur voor normaal laden als je toch ergens langer blijft, voor een overnachting of een activiteit van enkele uren. Reguliere laadpunten bieden een vermogen van 11 tot 22 kW. Opladen duurt wel langer, maar is goedkoper en gunstiger voor de levensduur van je batterij. Dergelijke laders vind je vooral in steden, bij parkeergarages en op parkeerplaatsen van winkelcentra. Steeds meer hotels en campings bieden ook laadmogelijkheden – reguliere laadpunten, ideaal om je auto ’s nachts op te laden. Controleer bij het boeken of jouw accommodatie een laadpaal heeft en of hier extra kosten aan verbonden zijn. Dan kun je tegelijkertijd je eigen batterij en die van je auto rustig tot 100% opladen.
Hoeveel kost opladen in Europa?
De kosten van opladen verschillen sterk per land en aanbieder. In Nederland betaal je gemiddeld 0,30 tot 0,45 euro per kWh bij reguliere laadpunten, terwijl snelladen zomaar 0,80 euro per kWh kan kosten.
In veel landen – onder meer Duitsland en Frankrijk – liggen de tarieven vaak hoger, terwijl Noorwegen bekendstaat om de zeer betaalbare stroom. Iedere aanbieder kan zijn eigen stroomtarieven hanteren en zelfs een tarief voor de tijd dat je de laadpaal bezet houdt.
De tarieven van bijvoorbeeld IONITY zijn trouwens overal in Europa gelijk, maar als je geen abonnement bij IONITY hebt, betaal je daar aanzienlijk meer. Andere aanbieders, zoals Fastned, bieden korting voor vaste klanten met een abonnement. Het is dus zinvol om een abonnement te overwegen.
Sommige landen, vooral Noorwegen, hebben een zeer goed ontwikkelde laadinfrastructuur met scherpe tarieven. Maar in Zuid-Europa, bijvoorbeeld Spanje of Italië, is het aanbod laadstations en laadpunten beperkt en lopen laadtarieven vaak nogal uiteen. Daarnaast zijn er in toeristische gebieden in Europa ook laadpunten te vinden waar je niet per kWh betaalt, maar per uur of per minuut dat je aan de lader staat. In dat geval kunnen de kosten aanzienlijk oplopen.
Goede voorbereiding
Met een goede voorbereiding is elektrisch rijden op vakantie in Europa net zo eenvoudig als in eigen land. Zorg voor een goede planning, gebruik slimme navigatie- en laadapps om altijd een laadpunt in de buurt te vinden en kies een laadpas die in jouw vakantielanden breed geaccepteerd wordt.