Het vernuft van Ford bedrijfswagens
'Trail'-aandrijving? Dat zouden meer bestelbussen moeten hebben
Met een bestelbus plus aanhanger vanuit stilstand wegrijden op een gravelweg of in de modder op de bouwplaats valt niet altijd mee. Met een sperdifferentieel gaat dat makkelijker. Ford biedt een slimme variant.
Een zwaar beladen bus met volle aanhanger van de plaats krijgen en dan twee voorwielen voor de aandrijving, of eigenlijk een. Want als een voorwiel grip verliest, dan begint die geheid als een bezetene te slippen zonder dat er ook maar enige beweging in combinatie komt.
Traction control of…
Traction control is een oplossing om het doorslippende wiel af te remmen en aandrijfkracht naar het andere wiel te dirigeren, maar voor dergelijke zware klussen is dit technisch niet afdoende. Te meer omdat traction control-systemen ook trekkracht van de motor verminderen via het elektronisch management. Terwijl je eigenlijk juist volle kracht nodig hebt om een zware bus en aanhanger op gang te krijgen.
…mechanisch sperdifferentieel
Ford heeft gekozen voor een aanvullende oplossing voor de Transit Custom en Transit. Het is een mLSD (mechanical Limited Slip Differential). Zoals die eerder al ook is toegepast op zeer krachtige personenauto’s, waaronder de Ford Focus RS en de Fiesta ST.
Meer mans met mLSD
Het gaat om een mechanisch sperdifferentieel, dat is ontwikkeld in samenwerking met de aandrijflijnspecialisten van Quaife. Als de ondergrond weinig grip biedt, brengt het sperdifferentieel automatisch het motorkoppel over naar het wiel met de meeste grip. Dat werkt bij wegrijden op gladde ondergrond. Ook bij een doorslippend binnenwiel in een bocht sluist mLSD meer kracht naar het buitenste wiel met meer grip. De auto volgt de lijn van de bocht nauwkeuriger, je hebt minder onderstuur.
Werkt met tandwielen
Het sperdifferentieel grijpt niet direct in als een wiel begint te slippen. Dat zal eerst doorslippen, maximaal 1 omwenteling, voordat het mechanische sper (met tandwielen) kracht overbrengt naar het andere aangedreven wiel, waarna het slippende wiel vertraagt. Het sperrende effect verloopt geleidelijk en zonodig neemt de sperrende kracht toe.
“Aan de slipzijde zijn meer rotaties van het wiel nodig om de gripzijde te laten draaien”
Het slippende wiel zal ook altijd iets sneller blijven draaien dan het wiel met meer grip. Het is inherent aan een mechanisch sper met tandwielen. Pas als die tandwielen ten opzichte van elkaar met verschillende snelheden draaien, ontstaat weerstand en begint dus het sperren. Aan de slipzijde zijn meer rotaties van het wiel nodig om de gripzijde te laten draaien.
Ook voordeel bij remmen
Het mLSD werkt ook bij remmen. Quaife legt uit dat het sperdifferentieel dan het ABS-remssysteem ondersteunt. Dus als een voorwiel neigt tot blokkeren dan helpt mLSD om kracht van het niet blokkerende wiel over te dragen. Het resultaat is een nog kortere remweg en meer stabiliteit bij hard remmen.
Maar nu de praktijk
De Ford Transit Custom Trail en Ford Transit Trail hebben het mLSD standaard. Het Electronic Stability Control-systeem van deze bedrijfswagens is gekalibreerd voor een optimale samenwerking met het mLSD. Met de Trail-versies heb je dus meer te vertellen als werk en omstandigheden meer grip vereisen. Maar merk je dat ook in de praktijk. Bij zowel de Transit Trail als de Transit Custom Trail is die extra tractie zeker te bespeuren. Bij flink optrekken op een gravelweg trekt de bus met lading vlot weg, waarbij er nagenoeg geen wielslip optreedt. Ook niet bij flink gas geven in een scherpe bocht omhoog. En dat zijn toch situaties waar het binnenste wiel doorgaans begint te slippen.
Lees ook: de test van de Transit Trail
Hoog laadvermogen
Het maximaal toelaatbare totaalgewicht is 3.000 kg voor de Transit Custom en 3.500 kg voor de Transit. De Transit Custom Trail is leverbaar als lange wielbasis met een laadvolume tot wel 6,8 m³. De Transit Trail is er als L3 met een wielbasis van 3.750 mm en een maximaal laadvolume van 11,5 m³.
Geëlektrificeerde aandrijflijn
De Ford Transit Trail en Transit Custom Trail worden aangedreven door een 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor met een vermogen van 130 pk en 360 Nm koppel. Bovendien heeft de Transit Trail een efficiënte geëlektrificeerde aandrijflijn. Deze 2.0-liter EcoBlue Hybrid wint tijdens het remmen en vertragen energie terug en slaat deze op in een 48-volts accupakket. Die energie wordt weer gebruikt om de verbrandingsmotor te ontlasten en het brandstofverbruik te verlagen.