Sneller realiteit dan je denkt: rijden op zonne-energie
Hanergy werkt aan vier zonnecelmodellen
De Chinese zonnepanelenproducent Hanergy Holding Group (Hanergy) heeft een systeem ontwikkeld dat de accu van een elektrische auto met behulp van zonne-energie kan opladen, waardoor laadpalen in theorie overbodig worden. Hanergy laat er geen gras over groeien: het bedrijf wil spoedig vier modellen op de Chinese markt introduceren met deze technologie.
Vier modellen
De panelen zijn gemaakt van zogenoemde ‘dunne-film gallium-arsenide (GaAS) zonnecellen’. Volgens Hanergy bedraagt het conversiepercentage van deze zeer lichte en flexibele panelen maar liefst 31,6 procent. Dat is extreem hoog. Hanergy demonstreerde de techniek op vier nieuwe auto’s: de Solar R, Solar O, Solar L en Solar A. Iedere auto heeft een andere doelgroep. De Solar R is het meest sportieve model van de vier. Hanergy hoopt de modellen zo snel mogelijk op de markt te brengen.
80 kilometer rijden na 5 uur zonneschijn
De totale zonneceloppervlakte per auto bedraagt 3,5 tot 7,5 vierkante meter. Volgens Hanergy is 5 tot 6 uur zonlicht gelijk aan een energieopbrengst van 8 tot 10 kilowattuur. Dat is genoeg om 80 kilometer per dag of 20.000 kilometer per jaar te rijden, voor het meeste woon-werkverkeer meer dan genoeg. In theorie zouden vijftien zonuren volstaan om een batterij met een capaciteit van 30 kW op volledig te laden.
Ook laden met stekker mogelijk
Een nadeel: de zon is niet altijd aanwezig. Bij te weinig zonlicht kunnen de lithiumbatterijen van de modellen alsnog via een laadpaal opgeladen worden. Volgens de Chinese firma bedraagt de actieradius per acculading dan 350 kilometer.
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Hanergy is het eerste bedrijf ter wereld met deze plannen, ook al zijn zonnepanelen op een auto geen compleet nieuwe ontwikkeling. Op de nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid die eind dit jaar op de markt komt, zijn bijvoorbeeld ook zonnepanelen leverbaar. Wanneer de Prius stilstaat, wordt de opgewekte energie opgeslagen in het accupakket. Volgens Toyota zorgt de zonne-energie voor ongeveer 10 procent van de elektrische actieradius. Onderweg laadt de Prius ook de batterij op. De stroom wordt dan onder meer gebruikt voor de verlichting, raambediening en airco.
Fisker Karma
Ook de Fisker Karma had zonnepanelen op het dak, alleen werd bij deze Amerikaanse sedan de zonne-energie alleen gebruikt voor het voeden van elektrische apparaten in de auto, zoals de airconditioning.