Had je in de vroege jaren van de auto al een rijbewijs nodig?
Theorie- en praktijkexamen tegenwoordig ondenkbaar
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dat er tegenwoordig miljoenen auto’s rondrijden in Nederland was in de beginjaren van de automobiel ondenkbaar. Rijden in een auto was aan het eind van de 19de eeuw extreem bijzonder, maar had je toen eigenlijk al een rijbewijs nodig?
Karl Benz
De Benz Patent Motorwagen uit 1886 wordt gezien als de eerste gemotoriseerde auto ter wereld. De auto is een creatie van de ingenieur Karl Benz die onder nummer 37435 het patent van een auto liet vastleggen in 1886. Het was ook Karl Benz die het eerste rijbewijs op zijn naam liet zetten. Dat was eigenlijk een moetje, want mensen hadden veel last van het lawaai en de stank van zijn voertuig. Daarom moest de beste man in 1888 een vergunning aanvragen om ermee te mogen rijden, stelt magazine Quest Historie.
“Belgïe voerde het rijbewijs pas in 1967 in.”
Vergunning op aanvraag
In eerste instantie voldeed een vergunning om in een auto te mogen rijden. Een écht rijbewijs bestond nog niet. Pas aan het begin van twintigste eeuw werd een rijbewijs in enkele landen verplicht. In Nederland werd het rijbewijs in 1906 ingevoerd. Een theorie-examen afleggen was nog niet nodig. Je kreeg zo’n vergunning op aanvraag, zelfs zonder medische verklaring. Kreeg je hem in de bus, dan mocht je autorijden.
“Er bestaan tegenwoordig diverse rijbewijzen.”
1927
Pas in 1927 werd het rijexamen ingevoerd in Nederland. Belgïe voerde het rijbewijs pas in 1967 in. Bij onze zuiderburen was het vóór 1967 geoorloofd om een auto te besturen als je 21 jaar of ouder was. Sinds 1977 moeten Belgen een praktijkexamen afleggen om aan te tonen dat ze kunnen autorijden.
Diverse rijbewijzen
Tegenwoordig is een rijbewijs krijgen zonder theorie- en praktijkexamen ondenkbaar. Er bestaan tegenwoordig diverse rijbewijzen. Dit zijn de rijbewijscategorieën voor motorvoertuigen
- A, A1 en A2: motorrijbewijs;
- AM: rijbewijs voor bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets en brommobiel;
- B: autorijbewijs;
- BE en B+ (code 96): rijbewijs voor auto (B) met aanhanger;
- C: vrachtwagenrijbewijs;
- CE: rijbewijs voor vrachtwagen (C) met aanhanger;
- C1: rijbewijs voor ‘lichte’ vrachtwagen (gewicht tussen 3.500-7.500 kilo);
- C1E: rijbewijs voor vrachtwagen (C1) met aanhanger;
- D: busrijbewijs (vervoer van meer dan 8 personen);
- DE: rijbewijs voor bus (D) met aanhanger;
- D1: rijbewijs voor ‘kleine’ bus (vervoer van 8-16 personen);
- D1E: rijbewijs voor ‘kleine’ bus (D1E) met aanhanger;
- T – trekkerrijbewijs.