Grijs kenteken: dit moet je weten
395 pk voor 60.000 euro, hoe kan dat?
Waarom kost deze RAM ongeveer 60.000 euro en deze V-Klasse 103.000 euro? Het antwoord: een grijs kenteken. De manier voor zakelijk rijdend Nederland om de torenhoge BPM op bestelauto’s, pick-ups en SUV’s te vermijden. Maar hoe zit dat precies? En hoe kom je voor een grijs kenteken in aanmerking?
Grijs kentekenbewijs
Om even een open deur in te trappen, nee, een grijs kenteken is niet daadwerkelijk grijs. De benaming verwijst naar het oude kentekenbewijs van bedrijfsauto’s dat vroeger grijs van kleur was. Er is wel een andere manier waarop je bedrijfsauto’s kunt herkennen. Ze zijn uitgerust met een tussenschot met gesloten ruit, geblindeerde ramen (in het geval van een SUV) en het kenteken begint meestal met een ‘V’.
Talloze eisen
Om voor een grijs kenteken in aanmerking te komen dient de bagageruimte van een auto aan specifieke afmetingen te voldoen. Op de website van de Belastingdienst staan talloze eisen voor een grijs kenteken beschreven. Om het ingewikkelder te maken, verschillen de eisen ook nog eens per soort voertuig.
Zo zijn bij een grote bestelauto zijruiten in de laadruimte toegestaan, terwijl dit bij kleinere bestelauto’s absoluut niet mag. Verder zijn er ook specifieke eisen voor het tussenschot en de afmetingen van de bagageruimte.
Een laadruimte van 1,50 meter
In het intro noemden we kort de RAM 1500 en de Mercedes-Benz V-Klasse. In het geval van de RAM (volgens de Belastingdienst een bestelauto met dubbele cabine en open laadbak) moet de laadruimte minimaal 1,50 meter lang zijn. Verder moet die lengte minimaal 2/3 van de lengte bedragen die de laadruimte zonder de extra zitruimte zou meten. Klinkt tot nu toe redelijk eenvoudig, toch? Maar juich niet te vroeg, het ligt een stuk specifieker.
Dichtgekitte achterruit
De Belastingdienst rekent namelijk met een fictief schot dat op een 1,15 meter afstand van het achterste punt van het stuurwiel is geplaatst. Verder moet minimaal 40 procent van de werkelijke laadruimte zich voor het hart van de achteras bevinden. de laadruimte zelf moet over een lengte van 20 centimeter minimaal 1,3 meter hoog zijn. Vanuit de cabine mag je geen toegang tot de bagageruimte hebben. Daarom is het schuifraampje van de RAM dichtgekit.
Laadbak verlengen
De laadruimte van zo’n grote Amerikaanse pick-up voldoet eenvoudig aan de eisen voor een grijs kenteken, maar het is niet vanzelfsprekend dat elke pick-up daarvoor in aanmerking komt. Bij de Mercedes-Benz X-Klasse, Volkswagen Amarok of Isuzu D-Max dient bijvoorbeeld de laadbak verlengd te worden.
Alleen rechts een zijruit
In het geval van de V-Klasse (of elke andere middelgrote bestelauto) dient de laadruimte minimaal 1,25 meter lang te zijn. Verder is een hoogte van minimaal 98 centimeter over een breedte van 20 centimeter en lengte van 125 centimeter vereist. Achter de cabine (maximaal 2 zitplaatsen) dient over de gehele breedte een tussenschot aanwezig te zijn. Het dak mag niet meer dan 25 centimeter boven de portieropening van de bestuurder uitkomen en verder mag je alleen rechts een zijruit plaatsen.
SUV op grijs kenteken
Heb je een SUV die je naar grijs kenteken wilt ombouwen? Dan dient je auto aan dezelfde strenge eisen te voldoen. Dat betekent dus dat je de achterbank eruit moet halen, een tussenschot moet plaatsen en de zijruiten dient te blinderen of af te schermen. De website van de Belastingdienst vertelt je precies wat je moet doen.
Geen BPM betalen
Maar waarom is een grijs kenteken dan zo aantrekkelijk? Het antwoord is simpel: BPM. Voor een auto op grijs kenteken hoef je als zakelijk rijder geen BPM te betalen. Dat scheelt – zeker in het geval van de RAM – een behoorlijke slok op de borrel. Exclusief BPM (en BTW, als zakelijk koper) bedraagt het aanschafbedrag van een nieuwe RAM 1.500 Rebel ongeveer 60.000 euro. Tel je daar de BPM bij op, dan overstijg je al snel de euroton.
Laag wegenbelastingtarief
Verder kom je in aanmerking voor een speciaal – laag – wegenbelastingtarief. In het geval van de V-Klasse gaat die vlieger niet op. De personenuitvoering van de Vito komt niet in aanmerking voor een grijs kenteken, waardoor hij enkel voor geel kenteken in aanmerking komt. Prijzen op geel kenteken beginnen bij 72.645 euro. Het geteste exemplaar kost zelfs 103.000 euro.
Particulier grijs kenteken
Overigens kun je als particulier nog steeds een auto op prijs kenteken kopen, maar dan betaal je nog steeds de volle mep aan BPM. De wegenbelasting is ten opzichte van een reguliere personenauto wel gereduceerd.
Een grijs kenteken is dus niet voor iedereen voor toepassing. Kom jij wel in aanmerking voor de voordelen? Dan loont het zeker om een grijs kenteken te overwegen.