Getest: Met de KLEINSTE EV op roadtrip – Onmogelijk óf GEEN probleem?
Van Groningen naar Maastricht met een Fiat 500e
Is een kleine elektrische auto geschikt voor lange afstanden in Nederland? AutoRAI.nl zocht het uit en reed met de kleinste EV die je momenteel kunt krijgen zo ongeveer de langste afstand die je in Nederland kunt rijden: van Groningen naar Maastricht.
De harde cijfers
Waarom wagen we ons aan deze uitdaging? Simpel: volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rijdt de gemiddelde Nederlander dagelijks maar 26 kilometer. Toch lijkt het erop dat veel consumenten pas een elektrische auto overwegen als die 1.000 kilometer kan rijden op een volle accu. Met een roadtrip willen we testen of je met een compacte EV, zoals de Fiat 500e, net zo makkelijk door Nederland kunt reizen als met een benzine-, dieselauto of een grote elektrische auto met een enorme batterij. We kiezen daarom een van de langste routes in Nederland: van Groningen naar Maastricht.
De route
We starten bij Martiniplaza in Groningen. De 500e is helemaal volgeladen en toont een actieradius van 290 kilometer, net iets minder dan de fabrieksopgave van 320 kilometer. We duiken niet meteen de snelweg op, maar zetten voor de volledigheid eerst koers naar het hart van Groningen: de Grote Markt. Vanaf daar voeren we ons einddoel in de navigatie in: het Vrijthof in Maastricht. Van het uiterste noorden naar het diepe zuiden dus.
Waarom de Fiat 500?
De Fiat 500e is zoals gezegd de kleinste EV die je momenteel kunt krijgen. Maar hoewel hij klein oogt, is hij verrassend compleet. Uiteraard is hij lekker wendbaar in de stad, met een extreem korte draaicirkel, maar ook op de snelweg voelt de Fiat 500e opvallend volwassen. Je verwacht het misschien niet van een stadsauto, maar hij ligt lekker stevig op de weg. Dankzij het accupakket ligt al het gewicht in de bodem, waardoor hij een zeer stabiele wegligging heeft. Zelf bij 130 km/u heb je niet het gevoel dat je in een stadsauto rijdt.
Hulpsystemen
Bovendien is hij voorzien van rijhulpsystemen die je voorheen alleen in grote luxe auto’s kreeg, zoals adaptieve cruise control en lane assist. Die maken het leven op de snelweg een stuk relaxter. Niet alleen op het rustige stuk van Groningen naar Zwolle, maar ook in het drukke verkeer rondom Arnhem en Nijmegen bewijzen deze systemen hun waarde. De Fiat houdt keurig afstand tot zijn voorligger en zorgt ervoor dat we netjes binnen de lijnen van onze rijbaan blijven. Het harde werken dat je vroeger moest doen in een stadsauto op de snelweg, is duidelijk verleden tijd.
Even opladen: geen probleem
Na zo’n tweeënhalf uur en 200 kilometer rijden is het tijd voor een pauze: koffie, een croissantje en een snelle plaspauze. We geven onszelf maximaal 10 minuten om weer op te laden, want uitgebreid de benen strekken gaan we niet doen tijdens deze ‘challenge’. De Fiat 500e krijgt dus ook slechts 10 minuten tijd om energie naar binnen te werken aan de snellader. Dat blijkt ruim voldoende te zijn, want alleen al in 5 minuten kan hij 50 kilometer bijladen, waardoor we na onze korte koffiepauze ruim genoeg stroom hebben om Maastricht te halen. Nog zo’n 150 kilometer te gaan!
Alle toeters en bellen
De 500e die we rijden is de La Prima-uitvoering, de meest luxe versie van de Fiat 500e. Dat merk je: een groot panoramadak, led-verlichting, 17-inch wielen en een dik JBL-audiosysteem, het is allemaal aanwezig. Het interieur straalt een chique sfeer uit, maar zit ook vol moderne snufjes, zoals een 10,25-inch touchscreen voor navigatie en media, dat je makkelijk koppelt aan je telefoon via Android Auto of Apple CarPlay.
FiatFiatFiatFiatFiatFiatFiatFiat
Leuke details zijn er ook genoeg. Zo zie je in de deurgrip een subtiele verwijzing naar de Fiat 500 uit 1957. Op de plek waar je je telefoon draadloos kunt opladen, staat de skyline van Turijn – de thuisbasis van Fiat. En wat dacht je van de stoelen, waar de merknaam Fiat wel vijftig keer is ingestikt. Het is Italiaanse charme tot in de puntjes.
3+1
De Fiat 500e komt in drie smaken: de hatchback, een cabrio voor de wind in je haren en de versie die wij rijden: de 3+1-variant met een eigenwijs extra deurtje. Dat deurtje opent tegen de richting in, zodat je zonder gedoe je kind, je boodschappen of wat je maar wilt makkelijk achterin kunt zetten. Handig én een echte blikvanger. Reken op nieuwsgierige blikken bij de supermarkt als je beide deuren opent!
De finish: Maastricht
Na een lange, maar ontspannen rit via Venlo en Roermond bereiken we uiteindelijk Maastricht. We cruisen langs het Vrijthof en eindigen onze roadtrip bij de Koninklijke Sphinx-fabriek, net buiten het centrum. De conclusie is simpel: met een compacte EV zoals de Fiat 500e kun je zonder moeite heel Nederland doorkruisen. Door zijn comfortabele en volwassen rijeigenschappen is hij niet alleen geschikt voor korte stadsritjes, maar ook voor langere afstanden binnen Nederland. In de video hieronder kun je het avontuur met de 500e bekijken:
Ik ben heel nieuwsgierig naar hoeveel KW het (gemiddeld) verbruik is geweest en hoe zich dat verhoud tot de gemiddelde SUV tank die de meeste autobouwers op de markt brengen. Uiteindelijk moet al die stroom en de grondstoffen voor die idioot grote accu’s wel geproduceerd worden.
En hoe groot is de accu van de Fiat?