Gereden – Range Rover Hybrid
range rover hybrid
Na een middag rijden door de Vogezen kijken we op het dashboard: we zien een gemiddeld verbruik van 7,8 liter diesel op honderd kilometer. En dat is inclusief een uurtje zeer stevig terrein rijden, het beklimmen van een aantal bergen en een stuk snelweg. Een mooie score. Volgens de NEDC-metingen heeft hij genoeg aan maar 6,4 liter diesel per honderd kilometer. Al met al geen gekke cijfers voor zo’n eindeloos luxe Range Rover. De Britten hebben hem voorzien van een extra elektromotor (35 kW) die bij het wegrijden even bijspringt. De toch al niet laffe V6-dieselmotor plus de elektromotor leveren samen 250 kW (340 pk) en 700 Nm trekkracht. En dus springt hij uit de startblokken als een jonge hond die achter een bal aan rent. Dankzij de elektromotor en start/stoptechniek bespaart hij aardig wat diesel en komt de CO2-emissie op 169 g/km.
De accu voor de elektromotor zit in een solide metalen box onder de auto en beslaat dus geen ruimte in de auto zelf. Stroom wekt de Range Rover op tijdens het afremmen. Bij het wegrijden wordt diezelfde remenergie dus benut voor extra elektrische aandrijving. De motoren drijven de wielen aan via een achttrapsautomaat. Die regelt alles helemaal zelf – de bestuurder zorgt er met enkele draai- en drukknoppen voor dat de auto zich aanpast voor een terreinrit. De Range Rover is off-road niet klein te krijgen, stuurt, kalm en comfortabel op de snelweg en biedt ruimte en luxe naar de beste Britse tradities. Range Rover is het eerste merk ter wereld dat een SUV aanbiedt met een dieselhybride aandrijving.
Bestellen kan nu al, in het voorjaar van 2014 start de levering. Prijzen maakt de fabrikant binnenkort bekend.