Gereden: Range Rover Evoque
Negen versnellingen! Zoveel zitten er in de nieuwe automatische transmissie van de nieuwe Range Rover Evoque. En daarmee is de sportieve 4×4 in zijn sas. Niet alleen omdat het stevig bespaart op het brandstofverbruik, maar vooral omdat de auto er ongelooflijk soepel door rijdt.
Rijden doet de auto met volle overtuiging. De 177 kW (240 pk) sterke benzinemotor (dieselen kan ook) is van nature een machtige machine, maar de Range Rover is geen kleine jongen. En dan komt de negentrapsautomaat om de hoek: die weet supersnel de juiste versnelling in te zetten. Vandaar dat de Evoque in nog geen acht tellen van nul naar honderd kilometer per uur accelereert. Achter het stuur gezeten merk je eigenlijk niks van het schakelen van de automaat. Sterker nog, binnen tien tellen heb je geen idee meer welke versnelling de auto rijdt. Je kunt natuurlijk zelf de macht grijpen door met de flippers achter het stuur de werken, maar de techniek kan het prima zelf aan. De Evoque rijdt gretig en stil. De negentrapsautomaat leert van de bestuurder: hij past de schakelmoment aan de rijstijl aan.
En hoe gaat dat in het terrein? De Evoque beschikt niet over een speciale terreinversnelling (voor extra kracht bij de wielen) maar de automaat heeft wel een lekker lage eerste versnelling. En samen met de nodige elektrische regelsystemen die doorslippende wielen in bedwang houden, is ook de Evoque met automaat een alleskunner in modder en zand. Het lef van de bestuurder bepaalt de limiet van de auto. De vierwielaandrijving is nieuw ontwikkeld. De technologielijst van de Evoque meldt Torque Vectoring by Braking en ook Active Torque Biasing met E-Diff-technologie. Een van de resultaten is een fors lager verbruik door niet permanent alle wielen aan te drijven. Samen met de negentrapsautomaat zorgt dit voor meer dan 11 procent minder verbruik. Dus heeft de Evoque gemiddeld 7,8 liter benzine per 100 kilometer nodig. De diesel doet het nog beter met 5,8 liter per 100 kilometer. Deze versie komt erg dicht in de buurt van de handgeschakelde zesbak!
De vernieuwde Range Rover Evoque staat vanaf 44.200 euro in de Range Rover-prijslijsten. De versie met negentrapsautomaat is er vanaf 53.200 euro voor de diesel en 54.900 euro voor de benzineversie. De driedeurs Evoque Coupé kost 800 euro meer.