Gearresteerde topman Renault-Nissan ontkent alles
Carlos Ghosn: "Ik ben ten onrechte beschuldigd"
Carlos Ghosn, de gevallen topman van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, zegt onterecht te zijn beschuldigd van financieel wangedrag. Ghosn werd in november in Tokyo gearresteerd en zit sindsdien in voorarrest. Vandaag sprak hij voor het eerst in het openbaar.
‘Ongefundeerde beschuldigingen’
De 64-jarige Carlos Ghosn wordt verdacht van jarenlange fraude met zijn inkomstenaangifte. Ook zou hij huizen in Beiroet, Rio de Janeiro, Parijs en Amsterdam betaald hebben met bedrijfsgeld van Nissan en persoonlijke investeringsverliezen ter waarde van 15 miljoen euro laten overnemen.
Tijdens de zitting in de Japanse rechtbank ontkende Ghosn vandaag alle aantijgingen aan zijn adres. “Ik heb altijd met integriteit gehandeld en ben nooit beschuldigd van enig vergrijp in mijn professionele, meerjarige loopbaan. Ik ben ten onrechte beschuldigd en onterecht vastgehouden op basis van verdienste en ongefundeerde beschuldigingen.”
Hij vervolgt: “Ik heb nooit een betaling van Nissan ontvangen die niet gepubliceerd is. Ook ben ik geen contract met Nissan aangegaan voor de betaling van een bepaald bedrag, zonder dat dit bekend gemaakt is.”
“Ik heb eervol gehandeld, legaal en met de kennis en goedkeuring van de juiste kaders binnen het bedrijf, met als enig doel Nissan te ondersteunen, te versterken en te helpen haar positie als een van de beste en meest gerespecteerde bedrijven in Japan te herstellen.”
Spanningen binnen alliantie
Ghosn werd op 19 november 2018 door de Japanse autoriteiten in Tokyo gearresteerd, nadat Nissan maandenlang intern onderzoek deed naar gesjoemel met financiële cijfers. De arrestatie van de hoogste baas zorgde voor flinke spanningen binnen de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.
Nissan en Mitsubishi ontsloegen Ghosn vrijwel direct, terwijl Renault eerst alle bewijzen wil zien. Volgens geruchten is de gehele situatie door Nissan aangewakkerd om de verhoudingen binnen de alliantie gelijk te trekken. Renault zou te veel macht hebben binnen de alliantie, terwijl Nissan aanzienlijk meer auto’s verkoopt en een grotere bijdrage levert aan de winst.
LEES OOK: Renault-Nissan-Mitsubishi grootste autoconcern ter wereld