Waarom de giga-fusie tussen Renault en FCA tóch niet door gaat
FCA trekt zich terug, hier lees je waarom.
Het leek in kannen en kruiken, maar de giga-fusie tussen Groupe Renault en Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gaat tóch niet door. Het fusievoorstel van 35 miljard dollar is door initiator FCA ingetrokken. Maar waarom?
De tijd nemen
Er zijn meerdere redenen voor het afbreken van de onderhandelingen. Allereerst was Groupe Renault niet in staat om tijdig te reageren op het fusievoorstel van FCA. Uit een verklaring komt naar voren dat de Franse regering (de grootste aandeelhouder van Renault) meer tijd wilde om over het voorstel na te denken. De regering stond open voor een fusie, maar wilde wel dat FCA garandeerde dat er geen banen bij Renault zouden verdwijnen.
Geen steun van Nissan
De raad van bestuur van Groupe Renault overwoog serieus om het fusievoorstel te accepteren, maar al snel bleek dat Nissan (onderdeel van Groupe Renault) niks voelde voor een samenwerking. De twee vertegenwoordigers van Nissan die in de raad van bestuur zitten, wezen het voorstel af. De Japanse autofabrikant is bang dat de fusie met FCA negatieve invloed heeft op de alliantie tussen Nissan en Renault.
Verrast door FCA
De Franse overheid verklaarde vervolgens dat zij zonder de steun van Nissan het fusievoorstel niet zouden accepteren. De overheid wilde dan ook meer tijd om over de fusie te beslissen, maar FCA ging daar niet op in en trok zich terug uit de onderhandelingen. Volgens bronnen van het financiële weekblad Bloomberg was de Franse overheid verrast door het vroegtijdig afzwaaien van FCA. De Fransen hebben nog geen twee weken de tijd gehad om een beslissing te maken.
FCA laat in een verklaring weten: “Wij zijn ervan overtuigd dat een fusie tussen FCA en Groupe Renault voor beide partijen uit zou groeien tot een groot succes. Het is echter duidelijk dat het huidige politieke klimaat in Frankrijk een succesvolle samenwerking in de weg staat.”
Lees ook: “Renault ziet fusie met Fiat Chrysler Automobiles wel zitten”
Machtstrijd
Overigens waren analisten al langer sceptisch over het fusievoorstel van FCA. Zij waarschuwden Groupe Renault voor de bestaande relatie met Nissan, de rol van de Franse overheid als grootste aandeelhouder en mogelijke weerstand vanuit de Franse politiek.
Verder wilde Groupe Renault dat de huidige CEO Jean-Dominique Senard (66) CEO zou worden van het nieuwe bedrijf. Dat zou botsen met de directie van FCA, waarvan John Elkann (kleinzoon van Gianni Agnelli, ooit belangrijkste aandeelhouder van Fiat) de CEO is.
Op eigen houtje verder
Een nieuw fusievoorstel komt er overigens niet. FCA laat in een verklaring weten dat het Groupe Renault bedankt voor de interesse in het voorstel, maar dat het vanaf nu alleen verder gaat.
Lees ook: Fiat Chrysler Automobiles vraagt Groupe Renault ten huwelijk