“Waarom hoor ik je niet de straat inkomen?”
Rijtest Ford Mustang 2.3 EcoBoost
“Waarom hoor ik je niet de straat inkomen? Zo’n dikke bak hoor je toch wel?”, is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Dat komt omdat er geen luide V8-motor onder de langgerekte motorkap ligt, maar een viercilinder met turbo.
Een viercilindermotor? In een Mustang? We horen je denken; in een muscle car hoort een dikke V8. Maar dan heb je het fout, het is zelfs historisch verantwoord. Tijdens de oliecrisis in 1974 haalde Ford de benzineslurpende V8 uit het aanbod en presenteerde een zes-in-lijn-motor en een viercilinder. Onverwachts trok de vierpitter-Mustang met slechts 65 kW (88 pk) veel klanten naar de showrooms. De generatie uit 1974, zonder V8-motoren, is de op vijf na best verkochte Mustang tot op heden. En de geschiedenis herhaalt zich. De Ford Mustang is dankzij de 2.3 EcoBoost de bestverkochte sportauto van 2015 in Amerika, iets wat Ford sinds 2009 niet gelukt is.
[parallex-3]
Zuinigste line-up ooit
Zowel in 1974 als in 2015 hebben we te maken met een motorinhoud van 2,3 liter. Daar houden de overeenkomsten ook op. De EcoBoost-motor is met 233 kW (317 pk) meer dan dubbel zo krachtig. Het is ook voor het eerst dat de gehele motorenaanbod van de Mustang boven de 300 pk zit. En toch is het ook een van de zuinigste line-ups ooit, dankzij de EcoBoost. Daar heeft de viercilinder dus een al een streepje voor.
[gallerij-1]
Digitaal geluid
Het geluid van de viercilinder is nog best bescheiden, en zéker geen V8. Vanbinnen is de uitlaat nauwelijks te horen. Ford heeft daar een oplossing voor: digitaal motorgeluid. Hoger in de toeren hoor je een diep motorgeluid de cabine binnendringen, maar dan wel via de speakers. Qua prestaties laat de motor weinig te wensen over. In 5,6 seconden zit de Mustang vanuit stilstand op 100 km/u.
Volgens de testcyclus is het brandstofverbruik van de Mustang 8 l/100 km. Wij halen een verbruik van rond de 10 l/100 km. Kleine kanttekeningen; we hebben niet met een fluwelen voetje gereden. Bovendien is de viercilinder bijna 50.000 euro goedkoper dan de 5,0-liter V8, die flink te lijden heeft onder de strenge emissie-eisen in Nederland. Je raadt het al, het merendeel van de meerprijs zit hem in de BPM.
De viercilinder turbomotor mag dan heel Europees zijn, maar de rest van de Mustang is dat niet. Hij is maar liefst 4,78 meter lang, en 1,91 meter breed. In de buitenspiegels zie je dan nog eens dikke heupen van de Mustang tijdens het rijden, die samen met het prachtige retro-interieur je er constant aan herinneren dat je in een Mustang zit.
[parallex-1]
Rijdt de Mustang als een Amerikaans slagschip?
Rijdt de Mustang dan ook zo slecht als de vooroordelen over Amerikaanse auto’s doen vermoeden? Nee, eigenlijk ligt hij prima op de weg. Je voelt wel dat je te maken hebt met een auto van bijna 1.600 kg, maar de bochtensnelheid ligt hoog. En dat verwacht je niet, zeker aan het begin niet. De Mustang moet eerst vertrouwen kweken bij de bestuurder. Stapje voor stapje de bochtensnelheid opvoeren is het devies. Sowieso is een auto met een dergelijke formaat met een dito vermogen altijd even wennen. En dan hebben we het nog geeneens over inparkeren. Gelukkig heeft de Mustang daar wel parkeersensoren en een achteruitrijcamera voor.
[gallerij-2]
Eigenlijk is de vierclinder Mustang ook meer een fijne grand tourer dan een volbloed sportauto. Hij nodigt niet uit om constant op het gas te zitten, maar liever op een rustig tempo met de muziek aan. Dan gun je de mensen ook de tijd om te kijken. En dat doen ze, je hoort ze zelfs kijken: “Wow!” “Wát een auto!” “Zo dan…”. Het zijn bekende kreten voor de Mustang-rijder. De Ford Mustang is een echte allemansvriend. We horen tijdens de test enkel lof over het design. Dat is misschien ook wel direct zijn grootste appeal.
[parallex-2]
Prijzen Ford Mustang
De prijzen van de Ford Mustang beginnen bij 49.600 euro. Toch liever een V8? Die kost minimaal 100.700 euro.
Lees ook: Open tweezitter met Ford Mustang-motor weegt slechts 700 kg