Ford Focus RS MK3 kopen? De aandachtspunten
De leukste hot hatch van de laatste jaren?
De Ford Focus RS MK3 is volgens veel autoliefhebbers een van de beste hot hatches ooit. Maar waar let je eigenlijk op als je er eentje aanschaft en welke onderdelen slijten het snelst? Ford Focus RS MK3 kopen? Dit zijn de aandachtspunten.
Ford Focus RS MK3 kopen
De Ford Focus RS MK3 is een sportieve auto die sinds 2016 op de markt is. In tegenstelling tot de tweede generatie van deze hot hatchback – die beschikte over een vijfcilindermotor – heeft de derde en tevens ook laatste generatie een viercilinder turbomotor, afkomstig uit de Ford Mustang GT 2.3 EcoBoost. De Focus RS MK3 heeft een vermogen van 350 pk en kan in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
AWD-systeem
Ten opzichte van zijn voorganger beschikt de Focus RS over meer technologische snufjes en is hij voorzien van een opvallend design. Je kan hem direct herkennen aan de stoere bumpers, forse uitlaten en gigantische achterspoiler. Verder beschikt deze generatie over een geavanceerd AWD-systeem met variabele koppelverdeling. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten.
Focus RS-optiepakket
In de markt voor een Focus RS? Ga dan sowieso voor een exemplaar met het Focus RS-optiepakket. Die variant heeft een op de vooras aangebrachte Quaife-LSD waarmee het rijgedrag nog verder wordt verbeterd. Het mechanische LSD beperkt het motorkoppel voor een wiel met minder grip op het wegdek en stuurt het koppel naar het wiel dat meer grip heeft. Dit compenseert wielslip, die acceleratie en stabiliteit kan belemmeren. Door het koppel voor de beide voorwielen te regelen kunnen rijders nog beter alle 350 peekaa’s benutten van de 2,3-liter EcoBoost-motor. Het differentieel werkt probleemloos samen met technologieën die al standaard in de Focus RS aanwezig zijn.
Veel technologie
Denk hierbij aan Ford Performance All Wheel Drive, de regeleenheid waarmee de koppelverdeling tussen voor- naar achteras wordt afgestemd op de rijsituatie. Hiervoor wordt de input van sensoren 100 keer per seconde gecontroleerd en wordt maximaal 70 procent van het koppel naar de achteras gestuurd. Ook standaard is Dynamic Torque Vectoring, waarmee door middel van elektronisch bedienbare koppelingspakketten op de achteras tot wel 100 procent van het beschikbare koppel naar elk van de achterwielen kan worden gestuurd. De aandrijving kan hierbij in slechts 0,06 seconde van de ene naar de andere kant worden gewisseld. Tot slot is er nog Torque Vectoring Control (TVC), waarmee remkracht automatisch in kleine hoeveelheden wordt toegepast om wielslip bij de vooras te beperken. Let bij een proefrit op eventuele tikken in de aandrijflijn, ook op de achteras. Tikken kunnen duiden op problemen met het differentieel, want ga er maar vanuit dat een Focus RS een pittig leven heeft. Met goed onderhoud is dat allemaal niet erg, maar wie zijn of haar Focus RS ‘stevig’ rijdt, moet hem ook vertroetelen met goed onderhoud.
Waar moet je op letten bij het kopen van een Ford Focus RS MK3?
Als je op zoek bent naar een Ford Focus RS, zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden bij de aanschaf. Ten eerste is het belangrijk om te kijken naar de staat van het voertuig. Controleer of er geen schade of roestplekken zijn en of het voertuig goed is onderhouden. Maak hierbij gebruik van FordPass. Vul het chassisnummer in en je ziet direct het onderhoudsverleden van de auto. Het liefst zie je ‘Ford Approved’-meldingen in deze app. Controleer ook goed of de auto een schadeverleden heeft. Een eventueel schadeverleden hoeft niet erg te zijn, als het maar op professionele wijze is hersteld. Let bij de proefrit of de auto keurig koers blijft volgen. Eventuele sterke afwijkingen naar links of rechts kunnen duiden op problemen.
Welke onderdelen zijn het meest gevoelig voor slijtage?
Net als bij elke auto kunnen er bij de Ford Focus RS onderdelen zijn die vaker kapot gaan dan andere. Over het algemeen staat de Ford Focus RS bekend om zijn betrouwbaarheid en solide bouwkwaliteit. Toch zijn er enkele onderdelen die in sommige gevallen kunnen slijten of kapot kunnen gaan. Een van de meest voorkomende problemen is de koppeling, vooral bij exemplaren die vaak op het circuit worden gebruikt. Ook de turbo en de cilinderkop kunnen bij intensief gebruik sneller slijten dan bij normaal gebruik. Voor de cilinderkop is een terugroepactie geweest. Controleer goed of de auto de nieuwe cilinderkop al heeft.
Andere aandachtspunten
Verder kunnen de remschijven, remblokken en banden sneller slijten dan bij een normale auto vanwege de sportieve rijstijl die hoort bij het gebruiken van de Focus RS. De remmen kunnen bijvoorbeeld redelijk snel oververhit raken. Dit gebeurde ook tijdens het fotograferen van de auto op de foto’s, al na twee rondjes sportief rijden op de Luttenbergring. Het is daarom belangrijk om de slijtagegevoelige onderdelen regelmatig te controleren en indien nodig tijdig te vervangen. Denk ook eens na over een ugprade van de remmerij. Tijdens je zoektocht ga je ook merken dat er verschillende stoelen zijn. Ford levert Recaro-schaalstoelen of reguliere sportstoelen. Alleen de sportstoelen zijn met stoelverwarming verkrijgbaar, de Recaro-schaalstoelen hebben die voorziening niet. Wel is het mogelijk om een Focus RS MK3 met schaalstoelen te kopen in combinatie met een winterpakket. In dat geval heb je wel stuurwielverwarming, maar helaas geen stoelverwarming.
Focus uit productie
Toch zijn het vooral kleine zaken waar je op moet letten bij een Ford Focus RS MK3. Over het algemeen is deze generatie Focus RS een zeer degelijke auto met weinig problemen, mits deze goed wordt onderhouden en met respect wordt behandeld. Hadden we een hoog brandstofverbruik al genoemd? Ach, dat zal je als koper vast voor lief nemen. Een nieuwe Focus RS zit er niet meer in, van de Focus Mk4 is alleen een ST-variant verkrijgbaar. De Focus RS Mk3 was echt de allerlaatste Focus RS.
Fotografie: YN Automotive