Autotest – Ford Edge
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Ford bouwt auto’s in alle soorten en maten, maar in Europa kennen we het vooral als een mainstream merk met betaalbare middenklassers voor een breed uiteenlopend publiek. Maar nu wordt het aanbod uitgebreid met de Edge: een grote ruime SUV die een slordige 60.000 euro kost.
IJzersterke concurrentie
De nieuwe Ford Edge is een ruime SUV die al langer rondrijdt in de States. Hij wordt boven de Ford Kuga gepositioneerd en begeeft zich in het speelveld van populaire modellen als de BMW X3 en Audi Q5.
De Europese lancering van de Ford Edge is een teken van zelfvertrouwen. Maar het merk neemt ook een risico. Want wie koopt zo’n ‘dure’ Ford, terwijl je voor hetzelfde geld een ‘dikke Duitser’ kunt rijden? Met deze redenering dient Ford toch rekening te houden, laten we eerlijk zijn.
Maar de eerste indruk is beslist goed. De Edge is sowieso langer dan de genoemde concurrentie en biedt merkbaar meer zitruimte op de achterbank. Met de achterbank in de normale positie kun je 602 liter bagage kwijt en ook dat is aanzienlijk meer dan bij zijn rivalen. Tevens heeft de Edge standaard vierwielaandrijving.
LEES OOK: Vernieuwde Ford Kuga kan bestuurder verstaan
Voelt als een Europese auto
De Ford Edge wordt gebouwd in Canada en is in eerste instantie ontwikkeld voor de Noord-Amerikaanse markt. Maar als je zou zeggen dat de Edge in Europa voor Europa ontwikkeld is, zouden we het ook geloven.
Het model staat op hetzelfde platform als de Ford Mondeo en S-Max die qua rijdynamiek behoren tot de beste in hun klasse. Ook de Ford Edge rijdt verrassend goed. Hij voelt heel stevig en solide. Hij reageert mooi direct op stuurbewegingen en veert aan de harde kant. Tegelijkertijd is het ook bijzonder stil en comfortabel aan boord.
Fijne diesels
Ford levert de Edge met keuze uit twee dieselmotoren en twee uitvoeringen met een bomvolle uitrusting. Wij rijden de uitvoering Sport, duidelijk de stoerste van de twee, die aan de buitenkant te herkennen is aan de donkere grille en wielen, de zijskirts en de forse achterbumper met grotere uitlaatuiteinden.
Wij hebben de sterkste diesel tot onze beschikking. Deze 2.0 TDCi met twee turbo’s levert 154 kW (210 pk) en 450 Nm en is als enige leverbaar met een automaat. Deze aandrijfcombinatie is bijzonder verfijnd en krachtig. Mooie soepel, mooi stil. Mankeert niet aan. Meer power is overbodig.
Onderscheidend buiten, herkenbaar binnen
Met een lengte breedte hoogte van 4,80, 1,92 en 1,69 meter is de Edge niet alleen een stuk groter dan de andere (Europese) personenwagen van Ford, ook het exterieurdesign wijkt behoorlijk af.
Binnenin zien we juist veel overeenkomsten met de S-Max. Het voorste deel van de cabine, dus de deurpanelen, het dashboard, de middenconsole en het stuurwiel zijn nagenoeg identiek.
Ook hier maakt het interieur een kwalitatief prima indruk, maar het is niet heel verrassend en ten opzichte van de Duitse concurrentie ontbreekt net dat beetje extra verfijning.
Aan de andere kant ben je voor een vergelijkbaar uitgeruste concurrent veel duurder uit. En binnen afzienbare tijd wordt de extra luxe Ford Edge Vignale aan het aanbod toegevoegd, die met een compleet leder interieur en exclusieve features wél dat typische premiumgevoel biedt.
Hij is zijn geld waard. Wie durft?
Uiteindelijk kunnen we stellen dat Ford een dijk van een SUV op de Europese markt introduceert. Hij oogt stoer, rijdt fantastisch en is lekker ruim ten opzichte van de concurrentie. Met standaard AWD en een trekgewicht van 2.000 kg is hij voor vele doeleinden inzetbaar. De uitrusting is riant en de aandrijving prettig.
Nu moet je het alleen nog durven om dit geld aan een Ford uit te geven, of ga je voor safe en bekende auto van Duitse makelij waarvan er al zoveel staan in de wijk?