Ferrari SF90 Stradale kopen? Dit moet je betalen
Best voordelig, gezien het vermogen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Drie elektromotoren, een krachtige V8, een systeemvermogen van 1.000 pk, een pk/gewichtsverhouding van 1 pk per 1,57 kilogram, vierwielaandrijving (!) en 390 kilogram aan neerwaartse druk bij een snelheid van 250 km/u. Het zijn cijfers die horen bij de nieuwe Ferrari SF90 Stradale. Dit moet ie kosten!
Plug-in hybride, dus weinig BPM
Best voordelig! Voor een Ferrari dan, want omdat de SF90 Stradale eigenlijk een plug-in hybride is, hoef je in Nederland aanzienlijk minder BPM af te tikken. De aanschafprijs van de nieuwe Ferrari SF90 Stradale valt daardoor alles mee in Nederland. Ferrari brengt minimaal 448.326 euro inclusief BTW en BPM in rekening voor de nieuwe SF90 Stradale.
Fiorano Pack
Optioneel levert Ferrari een Fiorano Pack, bestaande uit andere schokbrekers, diverse koolstofvezel componenten, een grote achterspoiler en speciale banden. De prijs van het Fiorano Pack is niet bekend.
Dit kosten andere Ferrari’s
Ter vergelijking: voor een Portofino (600 pk) betaal je 243.445 euro, voor een F8 Tributo (720 pk) 309.456 euro, voor een 812 Superfast (800 pk) 393.400 euro en voor de GTC4Lusso T V8 (610 pk) en GTC4Lusso V12 (690 pk) respectievelijk 295.982 en 368.683 euro. Dan is een kleine 450 mille voor 1.000 pk geen slechte deal. De prijs van de Roma is nog niet bekend.
Aandrijflijn
De Ferrari SF90 Stradale heeft een 3.990 cc grote V8-turbomotor met 780 pk en 800 Nm (900 Nm met overboost). Daarnaast heeft het model nog drie elektromotor met een systeemoutput van 220 pk. Twee elektromotoren bespeuren we op de vooras, elk voorwiel heeft zijn eigen elektromotor. De derde elektromotor is ondergebracht tussen de motor en achttraps transmissie met dubbele koppeling op de achteras. Dankzij een 7,9 kWh lithium-ion accupakket kan de SF90 Stradale ongeveer 25 kilometer elektrisch rijden met een maximale snelheid van 135 km/u.
Alle remmen los
In de rijmodus ‘alle remmen los’ sprint de SF90 Stradale in slechts 2,5 tellen naar 100 km/u en haalt hij een top van 340 km/u. Meer weten over deze nieuwe Ferrari? Lees dan ons uitgebreide achtergrondverhaal.