Exclusief: Toekomstplannen Cupra
In totaal zeven modellen - Cupra Ibiza en Cupra Arona on hold - INTERVIEW
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het kersverse performancemerk Cupra heeft rond 2020 in totaal zeven modellen gepresenteerd. Dat heeft Arnaud Hacault, Head of product communications van Cupra, vertelt in een exclusief interview met AutoRAI.nl.
277 dealers
“Cupra is in het vervolg een zelfstandig merk in plaats van een performancelabel van SEAT”, stelt Hacault. “Cupra krijgt 277 dealers, waarvan ongeveer 80 procent al eind 2018 gerealiseerd moet zijn. Deze verkooppunten worden bij bestaande SEAT-dealers ondergebracht. Daarnaast krijgt Cupra een eigen R&D-faciliteit met ongeveer 125 werknemers en een oppervlakte van ongeveer 2.000 vierkante meter. Het bijzondere is dat klanten hier hun auto’s ook op kunnen komen halen. Verder zetten we Cupra ook als lifestylemerk in de markt. In de loop van 2019 introduceren we om die reden een Cupra Collection met diverse producten.”
Positionering
“Met Cupra proberen we mensen te bereiken die we niet met Seat bereiken”, stelt Hacault. SEAT positioneert Cupra tussen het premium en volumesegment in. Dat is goed te zien aan de positionering van de nieuwe Cupra Ateca. Die valt qua prijs onder de Audi SQ2, BMW X3 M, Audi Q3 RS, Mercedes-AMG GLA 45 en Porsche Macan, maar komt wel boven de Hyundai Tucson, Renault Kadjar, Seat Ateca, Kia Sportage, Nissan Qashqai en Peugeot 3008 te staan. “Op dit moment heeft de Cupra Ateca qua prijs en performance geen concurrenten”, stelt Hacault.
Geen B-segment
Cupra mikt volgens Hacault op een koperspubliek in de leeftijd van 35 tot 60 jaar met een gemiddeld tot hoog inkomen. Dat betekent dat Cupra zich vooral op de wat duurdere modellen zal richten, zoals het C- en D-segment. Of dat de reden is waarom B-segmentmodellen als de Cupra Ibiza en Cupra Arona ontbreken in het aan AutoRAI.nl gepresenteerde toekomstplan, kan Hacault niet zeggen. “Deze modellen staan voorlopig on hold. We overwegen om met deze twee modellen te komen, maar voorlopig staan ze nog niet op de agenda. Misschien in de toekomst, maar voorlopig niet.” Het ontwikkelingsteam rijdt in ieder geval nog niet rond in prototypes van de Cupra Ibiza en Cupra Arona, zo kan een insider verklappen aan AutoRAI.nl.
Cupra Special Model
Met welke modellen komt Cupra dan wel? Hacault: “We hebben de plannen tot 2020 inmiddels uitgewerkt. Rond 2020 heeft Cupra zeven modellen gepresenteerd. De eerste twee hebben we al laten zien: de gelimiteerde Seat Leon Cupra R en de nieuwe Cupra Ateca met 300 pk en 400 Nm. Begin 2019 komen we ook met de Seat Leon Cupra R ST en eind 2019 komen we met een ‘Cupra Special Model’. Dit wordt geen studiemodel, maar een exclusieve auto die je daadwerkelijk kan kopen. Of het een limited edition wordt, kunnen we noch ontkennen noch bevestigen. Ook om wat voor auto het gaat blijft nog even geheim. Stay tuned, meer kunnen we op dit moment niet vertellen.”
Grote nieuws komt in 2020
Hacault: “Het grote nieuws komt in 2020: de nieuwe Cupra Leon, Cupra Leon ST en een Cupra CUV. Aan hybridisatie van Cupra-modellen wordt gewerkt. Dat komt in de toekomst. We bekijken opties om de volgende Cupra Leon te voorzien van een deels elektrische aandrijflijn. Elektrificatie past prima bij een merk als Cupra. Een volledig elektrische Cupra is ook mogelijk. Op het MEB-platform komen in totaal 27 verschillende varianten. Er ligt een plan klaar, maar dit is nog niet het moment om onze complete plannen aan te kondigen. We hebben rond 2020 in ieder geval zeven modellen. Daarna komt er meer.”
Verkoopcijfers
Cupra heeft in de eerste negen maanden van 2018 in totaal al 10.614 auto’s verkocht. Met auto’s bedoelen we natuurlijk één model: de Leon Cupra. In de eerste negen maanden van 2017 waren dat er 6.799 en 9.200 in het totale jaar. De verkoop van Cupra zit dus sterk in de lift. Belangrijke markten voor Cupra zijn Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Mexico en Frankrijk. Een Cupra bestellen kan bij alle Seat-dealers in Nederland, maar er zijn vier speciale Cupra-dealers aangesteld met een zogeheten Cupra-corner voor de beste merkbeleving: A-Point (Amsterdam), Century (Groningen), Rijnwoud (Rotterdam) en Van den Udenhout (‘s-Hertogenbosch).
Autosport
Cupra wordt ook verantwoordelijk voor alle autosportactiviteiten van SEAT, die voorheen onder de vlag van SEAT Sport vielen. De eerste raceauto van het merk rijdt al rond: de Cupra TCR. Op basis van de nieuwe Leon wordt aan een nieuwe TCR-auto gewerkt. Daarnaast werkt Cupra aan de ontwikkeling van elektrische racer voor het E-TCR-raceserie (Electric Touring Car Races).
E-TCR
WSC Technology Ltd. is de initiatiefnemer voor de nieuwe E-TCR-raceklasse. De toekomstige E-TCR Series staat open voor vier- en vijfdeurs productietoerwagens, die aangedreven worden door een elektromotor die 300 kW aan continu vermogen levert en 500 kW aan maximaal vermogen bij 12.000 toeren per minuut. De auto’s moeten achterwielaandrijving hebben en beschikken over een 65 kWh batterij. WSC gaat een E-TCR-gemerkte aandrijflijn met motor, versnellingsbak, omvormer en batterijpakket leveren. Deze techniek wordt in het chassis van de diverse auto’s in het kampioenschap geplaatst.
Cupra e-Racer
De Cupra e-Racer beschikt al over een E-TCR-gekeurde aandrijflijn. De vier elektromotoren – met slechts één overbrenging – bevinden zich achterin en leveren tot 500 kW (680 pk), wat 242 kW (330 pk) meer is dan bij de Leon TCR met benzinemotor. Het maximumtoerental bedraagt bovendien 12.000 tpm, bijna tweemaal zoveel als bij de benzine-toerwagen. Bovendien is de Cupra e-Racer uitgerust met een energierecuperatiesysteem.
Gewicht
Vergeleken met de traditioneel aangedreven Leon TCR weegt de Cupra e-Racer ongeveer 400 kilogram meer. “Het gewicht komt uit op ongeveer 1.600 kilogram”, zegt testrijder Jordi Gené in gesprek met AutoRAI.nl. “De Cupra e-Racer sprint in ongeveer 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u en in 8,2 seconden van 0 naar 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 270 km/u.” De accu van de auto heeft 6.072 batterijcellen en levert hetzelfde vermogen als 9.000 mobiele telefoons die tegelijkertijd zijn aangesloten. De energiebron bestaat uit een totaal van 23 panelen, elk met 264 cellen, en het duurt veertig minuten om het batterijpakket volledig op te laden.