Europa’s grootste autoverhuurder wil van elektrische auto’s af
Klanten willen geen EV's
Het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt volgt het voorbeeld van Hertz en zet de elektrische auto op een zijspoor. Volgens Sixt geven klanten nog steeds de voorkeur aan benzine- en dieselauto’s.
Weinig vraag
Het lijkt erop dat de elektrische auto toch niet zo’n hit is bij huurders als gedacht. Het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt heeft besloten om het aantal elektrische voertuigen in hun vloot sterk te verminderen. Klanten kiezen namelijk nog steeds liever voor een auto met een traditionele brandstofmotor. “We passen ons aanbod aan op de vraag,” laat Sixt weten. Vorig jaar had Sixt, Europa’s grootste autoverhuurbedrijf, nog bijna 10.000 elektrische auto’s op een vloot van 170.000 voertuigen.
Hoge kosten
Niet alleen de afnemende vraag is een reden om het EV-aanbod in te perken. Voor Sixt en Hertz blijken EV’s, en dan met name de Tesla’s, minder rendabel te zijn dan gehoopt. Onderhoudskosten liggen hoger en door prijsverlagingen van Tesla daalt de restwaarde sneller dan verwacht. Voor autoverhuurbedrijven is de restwaarde van een voertuig aan het einde van de verhuurperiode belangrijk. Het bepaalt immers hoeveel ze terugverdienen van hun investering. Bij elektrische auto’s lijkt dit risico groter te zijn dan bij auto’s met een brandstofmotor.
Hertz
Ook concurrent Hertz kwam eerder dit jaar met hetzelfde nieuws. Ze kondigden aan dat ze zo’n 10.000 elektrische auto’s uit hun vloot willen halen, omdat ze minder winstgevend zijn. Lagere huurtarieven en hogere onderhoudskosten zetten de winst onder druk en de restwaarde van elektrische auto’s daalt sneller dan die van benzine- of dieselmodellen.
Lees ook: Daling verkoop elektrische auto’s Duitsland zet stevig door