Europa gaat introductie zelfrijdende voertuigen versnellen
Afspraken vastgelegd in 'Declaration of Amsterdam'
De introductie van zelfrijdende voertuigen moet volgens Europese transportministers worden versneld. Dat is afgesproken in de ‘Declaration of Amsterdam’ die deze week werd ondertekend. Het streven is om in 2019 alles op orde te hebben in Europa voor de verdere uitrol van zelfrijdende voertuigen die met elkaar en de infrastructuur kunnen communiceren.
Gecoördineerde samenwerking
Alle 28 Europese lidstaten gaan samen belemmeringen voor zelfrijdend vervoer wegnemen door samen te werken met de Europese auto-industrie en de toeleverende (ICT) industrie. Over drie jaar moet alles gereed zijn voor zelfrijdend verkeer. Volgens Minister Schultz van Haegen worden nationale regels voor verkeer en vervoer afgestemd en er komt een gecoördineerde inzet op digitale communicatie zodat auto’s in Europa overal goed met elkaar en met de weginfrastructuur kunnen ‘praten’. Ook vraagstukken omtrent cybersecurity, privacy, aansprakelijkheid en bescherming van data staan op de kalender.
Maatregelen
“We hebben voor het eerst in Europa op politiek niveau gesproken over zelfrijdende voertuigen en maatregelen die nodig zijn voor een soepele introductie in Europa”, zegt Minister Schultz van Haegen. “We willen tempo maken, we zien dat er veel winst te behalen is voor de mobiliteit. Met zelfrijdende voertuigen wordt ons vervoer veiliger, duurzamer en efficiënter. Doordat we regelgeving en autosystemen op elkaar gaan afstemmen, voorkomen we dat zelfrijdende auto’s en vrachtwagens straks bij iedere grens een nieuwe update nodig hebben.”
Minder ongelukken
Verschillende autofabrikanten verwachten dat zelfrijdend vervoer veiliger is. Uit statistieken blijkt dat in Europa jaarlijks tienduizenden mensen op de weg verongelukken. Negentig procent van de auto-ongelukken wordt veroorzaakt door menselijk falen. Autonome auto’s moeten dit voorkomen en zijn volgens onderzoekers zuiniger. Daarnaast zorgen ze voor een betere doorstroming op de weg en kunnen oudere mensen langer mobiel blijven.
Rijstrookhulp
Volledig zelfstandig rijdende auto’s zijn op dit moment nog toekomstmuziek. Toch kunnen moderne auto’s zich nu al prima redden in het verkeer, zoals op de snelweg. Om dit te demonstreren waren twintig modellen van Volvo, BMW, Daimler, Audi, Jaguar, Land Rover, Tesla, Renault, Peugeot, Citroen tijdens de Europese bijeenkomst aanwezig. Deze auto’s kunnen met behulp van rijstrookhulp en adaptieve cruise controle al zelfstandig in het verkeer rijden. Sommige auto’s kunnen zelfs al van rijstrook wisselen. Een parkeerhulpsysteem valt ook onder de autonome rijfuncties.