ESC – Wat is Electronic Stability Control en hoe werkt het?
Elektronisch rijhulpmiddel
Veel auto’s hebben een knopje in het interieur waar de letters ESC op staan. Het is verstandig om dit knopje met rust te laten, tenzij je een sportieve rijder bent. Het is namelijk een veiligheidssysteem, dat ervoor zorgt dat je auto bestuurbaar blijft tijdens lastige situaties.
Wat is ESC en hoe werkt het precies?
Auto’s hebben steeds meer elektronische hulpmiddelen. ESC is een goed voorbeeld van zo’n hulpmiddel. ESC zorgt ervoor dat je auto bestuurbaar blijft in een kritieke situatie. Wanneer je auto in de slip dreigt te raken bijvoorbeeld. Dit kan bij een uitwijkmanoeuvre zijn, een te snel genomen bocht, of simpelweg bij een glad wegdek.
Volgens Brits onderzoek wordt de kans om betrokken te raken bij een dodelijk ongeval met ongeveer 25% verminderd wanneer een auto een ESC-systeem heeft. Alleen al in Zweden is het aantal aanrijdingen bij regenachtig weer dankzij ESP met 30% gedaald.
Hoe werkt ESC?
ESC werkt met sensoren en een microprocessor. Het systeem vergelijkt hiermee de richting die de bestuurder de auto op wil sturen en de beweegrichting van de auto. Het ESC-systeem grijpt in wanneer deze twee niet overeenkomen. Ingrijpen doet het door de aandrijving op afzonderlijke wielen te verminderen, of zelfs af te remmen. Door een korte remingreep op één van de wielen probeert het systeem de auto weer in een rechte lijn te krijgen.
Ideale werking
ESC is geen hypermodern systeem. Het bestaat al een hele poos. Mercedes-Benz had in de jaren ’90 al een systeem dat op een moderne ESC-systeem lijkt. De werking is in al die jaren hetzelfde gebleven, maar het systeem is wel verder verfijnd. Het systeem werkt zo goed, dat het sinds 2014 verplicht is op alle nieuwe auto’s in Europa. Je zou kunnen stellen dat ESC de belangrijkste uitvinding is voor de veiligheid van het autorijden sinds de autogordel en airbag.
Grip
Het systeem werkt ideaal wanneer de banden voldoende profiel hebben. Met gladde banden heb je namelijk minder grip en zal het systeem vaker aan de slag moeten en meer moeite moeten doen om de auto bestuurbaar te houden. Wil je juist een beetje over de weg glijden, dan kun je het ESC-knopje wat langer inhouden, waardoor je het systeem uitschakelt. Je moet dan wel weten wat je doet, want je hebt dan helemaal zelf de touwtjes in handen en er is geen vangnet.
ESC-storing
Wanneer het ESC-systeem van je auto een storing heeft, zal het controlelampje op je dashboard gaan branden. Storingen komen niet vaak voor, maar af en toe gebeurt het dat de sensoren vervuild zijn. Dit kun je dan bij de lokale garage laten schoonmaken. Het kan ook zijn dat de sensoren dusdanig vuil zijn, dat ze vervangen moeten worden. Wanneer je geen specialistische kennis hierin hebt, is het zeer verstandig om dit door de garage te laten doen.
Verschil ESC en ESP
Sommige auto’s hebben geen ESC maar een ESP-systeem. ESP staat voor Elektronisch Stabilisatie Programma. In feite zijn dit dezelfde systemen, alleen kiezen sommige automakers voor de ESC-benaming en andere juist voor ESP. Andere namen voor ESC die ook voorkomen zijn VDC (Vehicle Dynamic Control), VSA (Vehicle Stability Assist) en DSC (Dynamic Stability Control). ESC wordt weleens verward met ABS. ABS heeft een andere taak. Dit systeem zorgt ervoor dat de wielen bij een noodstop niet blokkeren. Het ESC-systeem werkt wel samen met het ABS-systeem tijdens een ingreep.
Nederlandse uitvinding
De uitvinder van ESC/ESP is dr. ir. Anton van Zanten. Komt die naam je bekend voor? Waarschijnlijk niet, maar het klinkt wel heel Nederlands. Dat klopt, want van Zanten komt uit Nederland en studeerde aan de TU Eindhoven. Tijdens zijn werk voor het Duitse Bosch kwam hij op het idee voor het ESC-systeem. Volgens Bosch heeft het computergestuurde anti-slipsysteem in Europa 260.000 ongelukken voorkomen en duizenden levens gered. En dat allemaal dankzij Anton van Zanten. In 2016 kreeg de Nederlander voor zijn werk een Lifetime Achievement-prijs van het Europees Octrooi Bureau.