“Er staat een te hoge vrachtwagen voor de tunnel”
Hoe wordt die hoogte eigenlijk gemeten?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Je hoort het geregeld bij de fileberichten op de radio: “Er staat een te hoge vrachtwagen voor een tunnel”. Niet leuk natuurlijk, want het zorgt voor veel vertraging. Hoe wordt de hoogte van een vrachtwagen eigenlijk vastgesteld op de snelweg? Rijkswaterstaat geeft uitleg.
Boete
Europese regelgeving schrijft voor dat een vrachtwagen niet hoger mag zijn dan 4,0 meter. Als een tunnel dicht moet omdat een vrachtwagen toch te hoog is, dan loopt het andere verkeer een vertraging op van ongeveer 20 minuten. Dit resulteert in economische schade. Bovendien riskeert de chauffeur of het transportbedrijf een boete van 700 tot 900 euro als je met een te hoge vrachtwagen een tunnel in rijdt.
Lasertechnologie
Maar hoe wordt de hoogte eigenlijk gemeten? Er zijn voor een tunnel meerdere meetpunten. Voor de tunnel vindt er een automatische hoogtemeting plaats met behulp van lasertechnologie. Is de vrachtwagen volgens de meetapparatuur te hoog, dan krijgt de chauffeur een visuele melding op de matrixborden en dient de eerstvolgende afrit genomen te worden.
Tweede meetpunt
Er is nog een tweede meetpunt. Is de vrachtauto bij dit tweede meetpunt ook te hoog, dan verlaagt Rijkswaterstaat de snelheid met de matrixborden en gaat de tunnel dicht. Voor de tunnel dient de vrachtwagen te stoppen. De chauffeur moet de instructies van het omroepbericht opvolgen. Het komt soms voor dat een vrachtwagen onbedoeld als ‘te hoog’ wordt aangezien, bijvoorbeeld als een losgeraakt zeil van de trailer boven de laserstraal uitkomt.
Nieuwe tunnels hoger
Nieuwere tunnels zijn net wat hoger dan de oudere tunnels. De Velsertunnel onder het Noordzeekanaal in de A22 is gemiddeld wat lager. Daar gaan de slagbomen vaak dicht doordat er te hoge vrachtwagen voor de tunnel staat.
Communicatiesysteem
Moderne navigatiesystemen speciaal ontwikkeld voor vrachtwagens geven vaak informatie over tunnelhoogtes. Als de chauffeur een route invult, dan geeft het systeem automatisch een melding als een bepaalde tunnel te laag is. Beter is om uit te gaan van de meetapparatuur en de borden langs de wegen. Die zijn altijd actueel. Wellicht dat er in de toekomst een communicatiesysteem komt tussen de meetapparatuur en een module in de vrachtauto zodat de chauffeur een melding in de cabine krijgt als de vrachtwagen te hoog is voor een tunnel.
Dit moeten chauffeurs volgens Rijkswaterstaat doen:
- Na het laden altijd de hoogte van het voertuig meten met professionele apparatuur
- Ervoor zorgen dat er geen lading boven de vrachtwagen uitsteekt en de dekzeilen voor vertrek goed vastzetten en regelmatig controleren
Speciale ontheffing
Als een vrachtwagen hoger dan 4,0 meter de weg op moet, dan dient het transportbedrijf via de Rijksdienst voor het Wegverkeer een ontheffing en een alternatieve route aan te vragen.