Enorme prijsverschillen in offertes autogarages
Offertes vergelijken loont
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Er bestaan grote prijsverschillen onder autogarages voor reparaties. Dat brengt de ANWB naar buiten. Geen verrassing natuurlijk, want de wereld van autoreparaties is al jaren een ‘bijzondere’ wereld als het om prijzen gaat. Niet te veel betalen? Vraag dan bij meerdere autogarages offertes op.
Nieuwe koppeling, hoe duur!?
De ANWB vroeg bij 500 garages – merkdealers, algemene garagebedrijven en de zogenaamde ‘fastfitters’, zoals Carglass, Profile, Autotaalglas en KwikFit – offertes op. De prijsverschillen zijn vooral bij een nieuwe koppeling groot. Gemiddeld kost een nieuwe koppeling 743 euro. De goedkoopste offerte kwam uit op 385 euro versus 1.290 euro voor de duurste.
Prijsverschil bij nieuwe remmen, voorruit en set banden kleiner
Een extreem voorbeeld volgens de ANWB, want bij nieuwe remmen, een nieuwe voorruit en een nieuwe set banden inclusief een wissel zijn de prijsverschillen kleiner. Een nieuwe voorruit kost gemiddeld 446 euro, nieuwe remmen 390 euro en een nieuwe set banden inclusief wissel 764 euro. ANWB: “Merkdealers bleken gemiddeld veruit het duurst, maar verrassend genoeg betaal je op sommige plekken ook bij de ‘prijsvechters’ in deze branche – de fastfitter-ketens – toch de hoofdprijs.”
Hoe ontstaan prijsverschillen?
Hoe ontstaan die prijsverschillen? Dat kan verschillende redenen hebben. Verschillen in uurtarief bijvoorbeeld of met welk type onderdeel er gewerkt wordt (origineel, imitatie, gebruikt). Ook kan de inkoopcapaciteit van een dealer verschillen: een grotere bulkinkoop resulteert in een lagere prijs.
Merkdealers: uitgebreide garantie
Merkdealer hebben vrijwel altijd vaste prijzen die zijn afgestemd met de fabrikant en importeur. Vaak hebben merkdealers ook mooiere panden en duurdere werknemers, zaken die invloed hebben op de prijs. Aan de andere kant: merkdealers geven wel uitgebreide garantie waar je op terug kan vallen, extra zekerheid dus.
Bovag
Dat beaamt de ANWB ook. “Uit ons onderzoek blijkt dat Bovag-garages gemiddeld – maar zeker niet allemaal! – ca. € 50,- tot € 150,- duurder zijn dan niet Bovag-garages. Dat komt ook omdat bijna alle ‘dure’ merkdealers zijn aangesloten bij Bovag. Voordelen van een keuze voor een Bovag-garage zijn 6 maanden garantie op elke reparatie en vervangend vervoer indien nodig. Bovendien: krijg je een conflict met je garage, dan kun je ‘Hulp bij klachten’ van de Bovag inschakelen. Als dat bemiddelen niks oplevert, is er nog de geschillencommissie. Sommige fastfitters hebben een eigen garantieregeling, maar geen bemiddeling of geschillencommissie. Bij complexe of dure reparaties is dat wel belangrijker dan bijvoorbeeld bij een simpele bandenwissel.”
Afweging maken
Garagebedrijven spreken tegenwoordig vrijwel altijd af dat ze contact opnemen als er tijdens het onderhoud of een reparatie iets anders boven water komt. Dan vragen ze bijvoorbeeld om toestemming of ze dat mee kunnen of moeten nemen. Is het iets waarvan jij denkt dat het goedkoper kan, zeg dan gewoon ‘daar moet ik even over nadenken, kan ik daar op terugkomen?’. Geef jezelf dan even de tijd om andere bedrijven te vragen wat de reparatie of het onderhoud daar kost, dan kun je altijd de afweging maken bij wie je de auto voor die reparatie onderbrengt. Het is geen schande om even rond te bellen voor offertes, dat doe je bij een schilder of stukadoor ook. Let wel: goed onderhoud is ook een vorm van veiligheid.
AutoRAI.nl geeft advies op NPO Radio 2
AutoRAI.nl geeft over dit onderwerp op NPO Radio 2 advies en inzicht. Terugluisteren is mogelijk via onderstaand geluidsfragment.