Gemiddeld energieverbruik BEV’s is appels met peren vergelijken
Waarom het gemiddelde energieverbruik in BEV’s helemaal niets zegt door gebrek aan regelgeving
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Autofabrikanten liggen niet op een lijn als het gaat om het tonen van het gemiddelde energieverbruik in de praktijk in de boordcomputer van batterij-elektrische auto’s. Omdat er op dit gebied geen regelgeving bestaat, kan het verbruik in de ene BEV aanzienlijk hoger uitvallen dan in een andere BEV, puur omdat de ene fabrikant bepaalde factoren weglaat. Als koper weet je niet welke factoren worden meegenomen in het gemiddelde praktijkverbruik van een batterij-elektrische auto.
Er is geen standaard
Wat is er aan de hand? Er is simpelweg geen standaard voor het tonen van het gemiddelde energieverbruik in de boordcomputer van elektrische auto’s. Bij sommige merken zijn bepaalde energieverbruikers niet meegenomen in de genoemde waarde van het gemiddelde energieverbruik.
Het probleem
Het grote probleem: dit maakt het onmogelijk om een eerlijk vergelijk te maken tussen modellen op basis van de cijfers zoals genoemd in de boordcomputer. Consumenten zijn daar de dupe van. Er moet een standaard komen, want momenteel is het appels met peren vergelijken.
Nieuwigheid van BEV’s
Het probleem zit hem volgens Volvo in de nieuwigheid van BEV’s. Voor de weergave van het energieverbruik zijn nog geen algemene afspraken gemaakt, waardoor het per merk verschilt. Volvo speelt open kaart. “Alle energievreters worden meegenomen in het gemiddelde energieverbruik, zelfs de systemen die actief zijn als de auto stil staat. We willen op dit gebied transparant zijn. Ook als je stilstaat, verbruikt de auto energie. Dat moet meegenomen worden in het energieverbruik”, zegt Joakim Hermansson, Vehicle Product Lead van de nieuwe Volvo EX30.
Hoger energieverbruik
Uit reviews blijkt dat de Volvo EX30 een wat hoger energieverbruik heeft. Dat heeft onder meer te maken met de efficiëntie van de elektrische aandrijflijn, maar dus ook door het feit dat Volvo alle energieverbruikers meeneemt in het gemiddelde stroomverbruik. Niet alle fabrikanten hanteren dezelfde aanpak, waardoor een andere batterij-elektrische auto op papier een stuk zuiniger kan zijn. Maar dat hoeft onder de streep dus niet zo te zijn.
Als de waarde bij een bepaald model aanzienlijk hoger is ten opzichte van het stroomverbruik van een ander model, dan kan dat dus komen omdat bij het ene model bepaalde stroomvreters wel meegenomen worden in het energieverbruik, terwijl die bij een ander model worden weggelaten.
Meten is weten
De enige manier nu om het energieverbruik te achterhalen, is door goed op te schrijven hoeveel kilometer je rijdt en hoeveel kWh je laadt. Een snelle rekensom geeft dan duidelijkheid, maar volgens Hermansson ook weer niet. “Ook tijdens de energieoverdracht gaat er in de stroomkabel energie verloren. Die energie is moeilijk te registreren.”
Regelgeving is noodzakelijk
Om het voor consumenten eerlijk te houden, is regelgeving noodzakelijk. In die regelgeving moet worden vastgelegd dat elke fabrikant van een BEV dezelfde factoren meeneemt in de weergave van het energieverbruik in de praktijk.