Elektrische Polestar 3: alle details, prijzen en meer
Veelbelovende elektrische performance-SUV van Polestar
De designverschillen tussen Polestar en Volvo worden alsmaar groter. De nieuwe, volledig elektrische Polestar 3 is het bewijs. Deze SUV moet Polestar naar een nog hoger plan tillen. In dit artikel vertellen we je alles over de Polestar 3, inclusief technische specificaties, prijzen en meer!
Polestar 3: elektrische performance-SUV
De Polestar 3 is een elektrische performance-SUV. Tijdens het designproces is veel aandacht besteed aan de aerodynamica. Dat is te zien, want de 3 oogt bijzonder gestroomlijnd. Enkele voorbeelden hiervan zijn de aerodynamische vleugels, die zijn geïntegreerd in de voorzijde en de achterspoiler, en de aero blades aan de achterkant. Wat dat betreft volgt Polestar met zijn 3 dezelfde koers als de Lotus Eletre, ook een elektrische SUV uit het huis van Geely, waar Lotus en Polestar deel van uitmaken.
Compleet nieuw platform
De Polestar 3 is de eerste auto die is gebaseerd op een volledig nieuw platform voor elektrische auto’s, ontwikkeld door en gedeeld met Volvo Cars. De productiestart voor de eerste lanceringsmarkten staat gepland vanaf medio 2023, in de Volvo Cars-vestiging in Chengdu, China. De eerste leveringen worden verwacht in het vierde kwartaal van 2023. Noord-Amerika, Europa en China krijgen de Polestar 3 als eerste. Azië-Pacific en het Midden-Oosten volgen in de loop van 2024, al is die timing nog niet definitief.
Polestar 3, ook gebouwd in Ridgeville
De productie in de fabriek van Volvo Cars in Ridgeville, South Carolina (VS) zal naar verwachting medio 2024 starten. De in deze fabriek geproduceerde exemplaren zijn naar verwachting bestemd voor Noord-Amerika en andere markten. De eerste leveringen van auto’s uit deze fabriek worden medio 2024 verwacht.
De grote baas aan het woord
“De Polestar 3 is een krachtige elektrische SUV die de zintuigen aanspreekt met een uitgesproken, Scandinavisch design en een uitstekende rijdynamiek”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “En met de introductie van dit nieuwe model breiden we ook ons productienetwerk uit in de Verenigde Staten. We zijn trots en verheugd om onze line-up te vergroten terwijl we onze snelle groei voortzetten.”
Twee elektromotoren en AWD
De Polestar 3 is bij de marktintroductie uitgerust met twee elektromotoren en dus AWD, maar het accent ligt op de achterwielen. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer een instelbare one-pedal drive en een elektrische Torque Vectoring Dual Clutch-functie op de achteras. Er is ook een ontkoppelingsfunctie beschikbaar voor de achterste elektromotor, waarbij de auto alleen wordt aangedreven via de voorste elektromotor om onder bepaalde omstandigheden energie te besparen. Tweekamerluchtvering is ook standaard. Hiermee kan de Polestar 3 zijn actieve dempersnelheid binnen twee milliseconden (500 Hz) elektronisch aanpassen.
Twee motorvarianten: Long range Dual motor en Long range Dual motor Performance Pack
De standaardversie (Long range Dual motor) levert in totaal 360 kW (489 pk) en 840 Nm koppel. Met het optionele Performance Pack loopt het totale vermogen op tot 380 kW (517 pk) en 910 Nm. Het optionele Performance Pack (6.600 euro) verhoogt niet alleen het maximale vermogen maar scherpt ook de rijdynamiek aan. Andere features van dit pakket zijn de performance-optimalisatie van de luchtvering, 22-inch gesmede lichtmetalen velgen en kenmerkende ‘Swedish gold’ afwerkingsdetails.
Lithium-ion batterij
Dankzij een accupakket van 111 kWh heeft de Polestar 3 een actieradius van 610 km volgens de WLTP-testmethode. Dit cijfers is nog niet definitief. Officiële certificeringsgegevens voor energieverbruik en bereik zijn in behandeling en zullen in 2023 worden vrijgegeven.
Van alle markten thuis
De lithium-ion accu heeft een prismatisch celontwerp, een beschermende aluminium behuizing met boriumstalen versterking en vloeistofkoeling. Een warmtepomp is standaard inbegrepen, waarmee de Polestar 3 de omgevingswarmte kan gebruiken voor klimaat- en accuvoorbereiding. De Polestar 3 kan ook bidirectioneel laden en is daarmee geschikt voor vehicle-to-grid-charge en plug-and-charge. Van alle markten thuis dus, deze Polestar 3.
Opladen Polestar 3: de cijfers
De 111 kWh lithium-ion batterij heeft een boordnet van 400V en bestaat uit 17 modules. Snelladen kan met 250 kW (DC). Het opladen van de batterij van 10 tot 80 procent duurt dan slechts 30 minuten. Opladen met 11 kW (AC) kan ook. Van 0 naar 100 procent laden kost dan wel 11 uur. Het is en blijft natuurlijk een grote batterij. Een laadkabel is inbegrepen bij aankoop. Het gaat hier om een 3-fasen AC-laadkabel van 16 A voor gebruik met een thuislader of laadstation.
Ook gelet op duurzaamheid
Duurzaamheid staat bij Polestar hoog in het vaandel. Het merk heeft er dan ook alles aan gedaan om de ecologische impact van het model te beperken. De materialen die in de Polestar 3 worden gebruikt, zijn geselecteerd vanwege hun duurzaamheidsreferenties. Het materialenpallet omvat onder meer bio-MicroTech, leder dat is gecertificeerd op het gebied van dierenwelzijn en volledig traceerbare wollen bekleding.
NVIDIA DRIVE-core computer
De Polestar 3 is het eerste model van Polestar dat is uitgerust met een NVIDIA DRIVE-core computer, waarop software van Volvo Cars draait. Dit automotive-platform van NVIDIA fungeert als AI-brein en verwerkt gegevens van meerdere sensoren en camera’s van de auto om geavanceerde veiligheidsfuncties en bestuurdersassistentie mogelijk te maken.
Diverse radars en camera’s
De Polestar 3 is standaard uitgerust met in totaal vijf radarmodules, vijf externe camera’s en twaalf externe ultrasone sensoren ter ondersteuning van alle veiligheidsvoorzieningen. De SmartZone onder de voorvleugel is een nieuw kenmerk van Polestar-design en bevat verschillende naar voren gerichte sensoren, een verwarmde radarmodule en een camera.
Binnenin bewaken twee closed-loop camera’s de bestuurder met eye-tracking technologie van Smarte Eye. De camera’s monitoren de ogen van de bestuurder en kunnen waarschuwingsberichten, geluiden en zelfs een noodstopfunctie activeren bij het detecteren van afleiding of slaperigheid. Een overzicht van alle rijhulpsystemen staat onderaan dit artikel bij alle technische eigenschappen van de Polestar 3.
De groeten van Google
Het in-car besturingssysteem van de Polestar 3 is gebaseerd op het in samenwerking met Google ontwikkelde Android Automotive OS. Het systeem is onder meer te bedienen via het centrale 14,5-inch display. Via de over-the-air updates (OTA) kunnen doorlopend softwareverbeteringen worden doorgevoerd en nieuwe functies geactiveerd zonder een servicepunt te hoeven bezoeken.
Standaarduitrusting Polestar 3
Alle Polestar 3-versies zijn standaard voorzien van luchtvering, een panoramisch glazen dak over de volledige lengte, led-verlichting binnen en buiten, intrekbare deurgrepen met naderingsdetectie en 21-inch lichtmetalen velgen. In het eerste modeljaar zijn ook het Plus Pack en Pilot Pack standaard. Deze pakketten bevatten vele premium features zoals een Bowers & Wilkons audiosysteem met 25 luidsprekers, 3D-surround sound en Dolby Atmos, soft-close portieren, een head-up display en Pilot Assist.
Optioneel Pilot Pack
Vanaf het tweede kwartaal van 2023 is een optioneel Pilot Pack met LiDAR van Luminar beschikbaar. Het pakket bevat een extra besturingseenheid van NVIDIA, drie camera’s, vier ultrasone sensoren en een reinigingssysteem voor de voor- en achteruitkijkcamera’s. Het systeem zorgt voor nauwkeurige realtime gegevens over de omgeving van de auto, vooral bij het rijden van langere afstanden. Dit maakt verbeterde 3D-scanning van de omgeving van de auto tot in detail mogelijk en bereidt de auto voor op autonoom rijden.
Prijzen Polestar 3
De Polestar 3 Long range Dual motor (360 kW, 840 Nm) is verkrijgbaar voor een indicatieve lanceringsprijs vanaf € 89.900. Lease kan vanaf 1.114 euro per maand. De orderboeken zijn sinds 12 oktober geopend. Voor de Polestar 3 Long range Dual motor met Performance Pack ben je 96.500 euro kwijt. Uiteraard zijn er ook nog wat opties. Denk aan een volledig elektrische trekhaak (1.400 euro) en 1,3 megapixel HD led-koplampen (1.900 euro).
Kleuren Polestar 3
De Polestar 3 is leverbaar in zes exterieurkleuren, te weten Magnesium, Snow, Thunder, Jupiter, Midnight en Space. Magnesium is de standaard kleur. Voor alle andere tinten betaal je 1.300 euro bij. Een full-option Polestar 3 met een andere kleur kost daardoor in totaal 99.800 euro.
Technische specificaties Polestar 3 Long range Dual motor
- Prijs: € 89.900
- Motor: twee motoren 360kW
- Aandrijving: Vierwielaandrijving
- Vermogen: 360 kW / 489 pk
- Koppel: 840 Nm
- 0 – 100 km/u: 5.0 seconden
- Topsnelheid: 210 km/u
- Actieradius: 610 km
- Trekgewicht: Maximaal 2200 kg
Technische specificaties Polestar 3 Long range Dual motor met Performance Pack
- Prijs: € 96.500
- Motor: Twee motoren 380kW
- Aandrijving: Vierwielaandrijving
- Vermogen: 380 kW / 517 pk
- Koppel: 910 Nm
- 0 – 100 km/u: 4.7 seconden
- Topsnelheid: 210 km/u
- Actieradius: 560 km
- Trekgewicht: Maximaal 2200 kg
Technische kenmerken
- Remsysteem: Brembo brake-by-wire remsysteem
- Remmen voor: aluminium remklauwen in Swedish Gold met 4 zuigers, geventileerde schijven met een diameter van 400 mm
- Remmen achter: remklauwen in Swedish Gold, met geventileerde schijven met een diameter van 390 mm
- Chassis: aluminium voor- en achteras
- Ophanging: Actieve luchtvering (verlaagt de rijhoogte van het voertuig bij hogere snelheden voor verbeterde luchtweerstand)
- Wielophanging voor: dubbele driehoekige draagarm
- Wielophanging achter: multilink ophanging
- Draaicirkel: 11,8 m
- Lengte: 4.900 mm
- Breedte: 1.968 mm
- Wielbasis: 2.985 mm
- Hoogte: 1.614 mm
- 9-inch bestuurdersdisplay
- 14,5-inch centraal display
- Head-up display (HUD)
- Bowers & Wilkins for Polestar: 1610 Watt en 25 luidsprekers
Veiligheid Polestar 3
Polestar rust zijn 3 uit met diverse rijhulpsystemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd. Op de lijst staan de volgende systemen:
- Understeer Control Logic (Onderstuur-preventie UCL)
- Electronic Stability Control (ESC)
- Driver Steering Recommendation
- Trailer Stability Assist
- Regeneratieve stabiliteitscontrole
- Tractiecontrole
- Corner Traction Control (torque vectoring)
- Adaptive Cruise Control
- Pilot Assist
- 360°- en achteruitrijcamera’s
- Snelheidsbegrenzer
- Vermijden/beperken van botsingen: met andere voertuigen (op kruispunten), met fietsers en met voetgangers
- Night-time Collision Warning
Rijstrookassistentie:
- Lane Keeping Aid
- Lane Departure Warning
- Run-off Road Mitigation
- Oncoming Lane Mitigation (Risicobeperking tegemoetkomend verkeer)
- Driver Alert Control
- Rear Collision Warning and Mitigation
- Cross Traffic Alert met remondersteuning
- Road Sign Information
- Intelligent Speed Assist
- Blind Spot Information met stuurhulp
- Post Impact Braking
Garantie, onderhoud en pechhulp Polestar 3
Op de Polestar 3 zit 3 jaar fabrieksgarantie. Je hebt ook 8 jaar garantie op de batterij of tot 160.000 kilometer. Als de accucapaciteit (SoH) binnen 8 jaar na aankoop tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit daalt, vervangt Polestar kosteloos de batterij. Aan het onderhoudsplan is ook gedacht. In de eerste 2 jaar of 30.000 kilometer heeft de elektrische SUV meestal geen service nodig. De ingebouwde diagnosesoftware waarschuwt de bestuurder als extra service nodig is en regelmatige over-the-air-updates houden het besturingssysteem, de apps en de autosystemen van de Polestar 3 even actueel als toen ze voor het eerst werden uitgebracht.
Elke nieuwe Polestar 3 wordt geleverd met 3 jaar gratis pechhulp, die 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar is. Als de technici van Polestar de auto niet ter plekke kunnen repareren, wordt de Polestar 3 gratis naar de dichtstbijzijnde servicelocatie gesleept. Als een reparatie langer duurt dan verwacht, regelt Polestar een overnachting of alternatief vervoer.