Elektrische auto’s met slechts lichte accuschade vaak al economisch total loss
Elektrische auto’s worden vaak bij de geringste schade aan accu’s al afgeschreven, omdat het zeer moeilijk en kostbaar is om ze te repareren. Dat blijkt uit een onderzoek van Reuters.
Minder onderdelen
Je leest het vaak: elektrische auto’s hebben veel minder onderdelen dan auto’s met een traditionele aandrijflijn. Kortom: er kan dus veel minder kapot gaan bij een EV. Maar als het belangrijkste onderdeel – het accupakket – kapot gaat, heb je een groot probleem. Accupakketten zijn namelijk het duurste onderdeel van een EV en maken ongeveer de helft uit van de totale prijs. Als het pakket niet te repareren is, dan is de auto al snel economisch total loss.
Lastig
Bij veel elektrische auto’s is het lastig of soms zelfs onmogelijk om een accu te repareren. Verzekeringsmaatschappijen worden daardoor gedwongen om een EV al snel volledig af te schrijven. Zelfs als er alleen sprake van lichte schade is aan het accupakket en er nog maar een paar duizend kilometer op de teller staat. Sommige verzekeraars vinden een kleine kras op het accupakket al voldoende om een auto met pensioen te sturen. Zonde, want als een EV in een vroeg stadium van de weg gaat, verdwijnt vrijwel al het voordeel op het gebied van CO2-uitstoot. EV’s moeten veel kilometers maken, om écht groen te zijn.
Schroothopen
Reuters kwam tijdens hun onderzoek op schroothopen in Amerika en Europa veel Tesla’s met lage kilometerstand tegen, maar ook nieuwe modellen van Nissan, Hyundai, BMW en Renault vonden ze er. Volgens experts zijn het vooral Tesla’s die onmogelijk zijn om te repareren als het accupakket schade heeft. Het accupakket is in sommige modellen namelijk een structureel onderdeel van de auto.
Lees ook: