Duitsland zet sterk in op waterstof
Plan voor landelijk netwerk van 400 waterstoftankstations
Duitsland geeft vol gas met waterstof. In elk geval wordt de komende jaren flink geïnvesteerd in een landelijk dekkend netwerk van 400 waterstoftankstations, die in 2023 operationeel moeten zijn.
Auto’s waarmee je op waterstof kunt rijden zijn er al enige jaren. Sommige zijn zelfs te koop, zoals de Hyundai ix35 FCEV en de Toyota Mirai. Ze hebben nog een stevige prijs van rond de 66.000 euro, maar de gebruikskosten zijn echter in de praktijk gunstig dankzij fiscale voordelen (zoals slechts 4 procent bijtelling).
Tanken van waterstof gaat even snel als van benzine
De emissie bestaat louter uit waterdamp. De brandstofcel zet immers waterstof via een chemische reactie met zuurstof om in water én in stroom voor de elektromotor. Tanken van waterstof gaat bovendien even snel als van benzine en dat is een praktisch voordeel ten opzichte van een elektrische auto met batterij.
Nederland wil van 2 naar 20
In Nederland zijn er echter nog slechts twee tankstations, een in Rhoon (bij Rotterdam) en een in Helmond. Dat belet een doorbraak van het rijden op waterstof. Zelfs met een behoorlijke actieradius van circa 500 kilometer op een volle tank, die de genoemde waterstofauto’s van Hyundai en Toyota toch zeker wel kunnen halen bij normaal gebruik.
Plannen voor meer tankstations zijn er wel. In 2020 moeten er in ons land twintig staan, maar op dit moment zit niet echt schot in de bouw. De investeringen zijn erg hoog en klandizie is nog zeer beperkt. Dat maakt het allemaal niet aantrekkelijk voor ondernemers.
Kip-ei situatie
In Duitsland wil een consortium van diverse bedrijven en overheid deze kip-ei situatie doorbreken. Het huidige aantal van twintig waterstoftankstations moet in 6 jaar tijd groeien naar een totaal van 400. Het land neemt hiermee het voortouw. Geen enkel ander land in Europa heeft dergelijk vastomlijnde plannen. Het consortium, genaamd H2 MOBILITY, spant zich in voor de bouw en de exploitatie van 100 nieuwe tankstations in de jaren 2018/2019. Ze komen vooral in de periferie van grote Duitse steden.
Zo mogelijk wil H2 MOBILITY de waterstoftankinstallatie integreren in bestaande brandstofstations om de investeringskosten beperkter te houden. Technisch kan dat goed, alleen zijn vergunningen nodig. Het gaat overigens om tankinstallaties waar waterstof onder hoge druk van 700 bar kan worden getankt. Brandstofcelauto’s hebben tanks aan boord die deze druk aankunnen.
Meer weten over rijden op waterstof? Kijk eens op het H2Platform.